۳۶۵روز حاشیه برای سینمایی که تحریم نشد!/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۱»
مهر
|
فرهنگی و هنری
|
یکشنبه، 28 اسفند 1401 - 12:14
سینمای ایران طی روزهای ۱۴۰۱ با اتفاقات، حواشی و تصمیمگیریهای بسیاری نسبت به سالهای گذشته همراه بود، تصمیمگیریهایی که میتواند مسیر سینمای ایران را کاملا تغییر دهد.

خلاصه خبر
به سنت سالهای گذشته طی گزارش پیش رو به برخی از این رویدادها و اتفاقات اشاره کردهایم که شامل فروش گیشه در سینما، رهایی جشنوارهها از ایده تحریم، جای خالی چهرهها در جشنواره فیلم فجر و حواشی آن، حضور فیلمها در جشنوارههای بینالمللی و ماجرای پیچیده صدور پروانه ساخت و نمایش آثار سینمایی میشود.
روایت اول؛ سینمایی که با افزایش فروش همچنان دخلش با خرجش نمیخواند
اولین رویداد جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که بنابر تقویم در اواخر مهرماه باید برگزار میشد.
جلسه آذرپندار با سینماگران معترض هر چند منجر به تغییر در زمانبندی جشنواره فیلم کوتاه تهران نشد اما در فضای رسانهای، بار سنگین سوءتفاهمات بهوجود آمده در خانواده سینمای کوتاه را تلطیف کرد و تبدیل به پشتوانهای شد تا جشنواره سیونهم با حداقل حواشی کلید بخورد.
این دوره از جشنواره فیلم کوتاه اتفاقاً بهواسطه حضور آثاری جسورانه در ژانرهای متنوع توانست ویترینی جذاب برای علاقهمندان سینمای کوتاه فراهم آورد.
در گام بعد نوبت به جشنواره «سینماحقیقت» بهعنوان مهمترین رویداد مرتبط با سینمای مستند در تقویم سینمای ایران رسید.
کمی بیش از یک ماه از جشنواره فیلم کوتاه تهران گذشته بود که جشنواره سینماحقیقت با چالشهای مشابه کلید خورد.
اندکی بعد هم خبرها حاکی از آن بود که مستندسازان جوان بهواسطه حضور آثارشان در جشنواره تحت فشار قرار گرفتهاند تا به جریان تحریم بپیوندند.
محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت اما با تأکید بر برگزاری این رویداد در تاریخ اعلام شده، بهصورت غیررسمی با مستندسازان معترض وارد گفتگو شد تا زمینه رفع سوءتفاهمهای بهوجود آمده را فراهم بیاورد.
جشنواره سینماحقیقت هم مانند رویداد قبلی با شوروحالی قابل قبول در پردیس سینمایی ملت برگزار شد تا این رویداد هم از دستانداز «تحریم» به سلامت عبور کند.
روایت سوم؛ جشنواره «فجر» و غیاب چهرهها
دبیری این دوره از جشنواره از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به مجتبی امینی تهیه کننده سینما سپرده شد.
مجتبی امینی بیشک برای دبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر به دلیل افزایش التهابات در جامعه و عدم همراهی سینماگران برای حضور و برگزاری جشنواره چهل و یکم با چالشهای بسیاری همراه بود.
همچنین برخی از کارگردانان سینمایی که آثارشان آماده نمایش بود از حضور در این دوره از جشنواره سرباز زدند، از جمله این کارگردانان میتوان به کیومرث پور احمد اشاره کرد که فیلم سینمایی «پرونده باز است» را آماده نمایش داشت و از همان ابتدا اعلام کرده بود که این فیلم را به جشنواره ارسال نمیکند، اما علی قائم مقامی به عنوان صاحب اثر این فیلم را برای حضور در جشنواره به دبیرخانه ارائه کرد.
در ادامه با توجه به اینکه برخی فیلمها فرم حضور در جشنواره را پر نکرده بودند، از سوی سازمان سینمایی اعلام شد که اولویت اکران در سال ۱۴۰۲ با فیلمهایی است که در این دوره از جشنواره حضور پیدا کردند.
میتوان گفت جشنواره فیلم فجر، مهمترین فضایی است که سینماگران، خبرنگاران و منتقدان سینمایی بدون واسطه و رودرو درباره آثار تولید شده با هم گفتگو میکنند و همین مساله سبب میشود که هرساله برگزاری نشستهای خبری با حواشی بسیاری همراه شده و یکی از مهمترین بخشهای جشنواره را به خود اختصاص دهد، اما در این دوره از جشنواره نشست خبری اکثر فیلمهایی که در جشنواره حضور پیدا کردند بدون حضور بازیگران و دیگر عوامل برگزار شود، البته تعدادی از نشستها نیز بدون حضور کارگردان برگزار شد و این تهیه کننده بود که به نمایندگی از عوامل فیلم در نشست خبری حضور پیدا میکرد.
در واقع میتوان گفت این دوره از جشنواره فیلم فجر بدون ستاره ترین دوره جشنوارههای فیلم فجر بود.
از دیگر مواردی که میتوان درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر به آن اشاره کرد، معرفی فیلمهای حاضر بود.
برخلاف دورههای گذشته اسامی فیلمهای راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، تنها یک هفته مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
همچنین اسامی هیأت داوران این دوره از جشنواره، علی رغم پی گیری خبرنگاران در طول برگزاری جشنواره یک روز مانده به برگزاری مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره از سوی دبیر اعلام شد.
با تمام این حواشی جشنواره فیلم فجر دورهای بهشدت متفاوت را پشت سر گذاشت.
کیفیت حضور «برادران لیلا» در جشنواره کن به توقیف این فیلم انجامید
چنین نگاهی به تولید در سینما باعث شده تا بخش عمدهای از سینمای اجتماعی که روایت گر اتفاقات روز جامعه با نگاهی سینمایی است دچار چالش شود و شمه ای از این تصمیمگیری در آثار راه یافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر قابل رؤیت بود.
روایت اول؛ سینمایی که با افزایش فروش همچنان دخلش با خرجش نمیخواند
اولین رویداد جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که بنابر تقویم در اواخر مهرماه باید برگزار میشد.
جلسه آذرپندار با سینماگران معترض هر چند منجر به تغییر در زمانبندی جشنواره فیلم کوتاه تهران نشد اما در فضای رسانهای، بار سنگین سوءتفاهمات بهوجود آمده در خانواده سینمای کوتاه را تلطیف کرد و تبدیل به پشتوانهای شد تا جشنواره سیونهم با حداقل حواشی کلید بخورد.
این دوره از جشنواره فیلم کوتاه اتفاقاً بهواسطه حضور آثاری جسورانه در ژانرهای متنوع توانست ویترینی جذاب برای علاقهمندان سینمای کوتاه فراهم آورد.
در گام بعد نوبت به جشنواره «سینماحقیقت» بهعنوان مهمترین رویداد مرتبط با سینمای مستند در تقویم سینمای ایران رسید.
کمی بیش از یک ماه از جشنواره فیلم کوتاه تهران گذشته بود که جشنواره سینماحقیقت با چالشهای مشابه کلید خورد.
اندکی بعد هم خبرها حاکی از آن بود که مستندسازان جوان بهواسطه حضور آثارشان در جشنواره تحت فشار قرار گرفتهاند تا به جریان تحریم بپیوندند.
محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت اما با تأکید بر برگزاری این رویداد در تاریخ اعلام شده، بهصورت غیررسمی با مستندسازان معترض وارد گفتگو شد تا زمینه رفع سوءتفاهمهای بهوجود آمده را فراهم بیاورد.
جشنواره سینماحقیقت هم مانند رویداد قبلی با شوروحالی قابل قبول در پردیس سینمایی ملت برگزار شد تا این رویداد هم از دستانداز «تحریم» به سلامت عبور کند.
روایت سوم؛ جشنواره «فجر» و غیاب چهرهها
دبیری این دوره از جشنواره از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به مجتبی امینی تهیه کننده سینما سپرده شد.
مجتبی امینی بیشک برای دبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر به دلیل افزایش التهابات در جامعه و عدم همراهی سینماگران برای حضور و برگزاری جشنواره چهل و یکم با چالشهای بسیاری همراه بود.
همچنین برخی از کارگردانان سینمایی که آثارشان آماده نمایش بود از حضور در این دوره از جشنواره سرباز زدند، از جمله این کارگردانان میتوان به کیومرث پور احمد اشاره کرد که فیلم سینمایی «پرونده باز است» را آماده نمایش داشت و از همان ابتدا اعلام کرده بود که این فیلم را به جشنواره ارسال نمیکند، اما علی قائم مقامی به عنوان صاحب اثر این فیلم را برای حضور در جشنواره به دبیرخانه ارائه کرد.
در ادامه با توجه به اینکه برخی فیلمها فرم حضور در جشنواره را پر نکرده بودند، از سوی سازمان سینمایی اعلام شد که اولویت اکران در سال ۱۴۰۲ با فیلمهایی است که در این دوره از جشنواره حضور پیدا کردند.
میتوان گفت جشنواره فیلم فجر، مهمترین فضایی است که سینماگران، خبرنگاران و منتقدان سینمایی بدون واسطه و رودرو درباره آثار تولید شده با هم گفتگو میکنند و همین مساله سبب میشود که هرساله برگزاری نشستهای خبری با حواشی بسیاری همراه شده و یکی از مهمترین بخشهای جشنواره را به خود اختصاص دهد، اما در این دوره از جشنواره نشست خبری اکثر فیلمهایی که در جشنواره حضور پیدا کردند بدون حضور بازیگران و دیگر عوامل برگزار شود، البته تعدادی از نشستها نیز بدون حضور کارگردان برگزار شد و این تهیه کننده بود که به نمایندگی از عوامل فیلم در نشست خبری حضور پیدا میکرد.
در واقع میتوان گفت این دوره از جشنواره فیلم فجر بدون ستاره ترین دوره جشنوارههای فیلم فجر بود.
از دیگر مواردی که میتوان درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر به آن اشاره کرد، معرفی فیلمهای حاضر بود.
برخلاف دورههای گذشته اسامی فیلمهای راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، تنها یک هفته مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
همچنین اسامی هیأت داوران این دوره از جشنواره، علی رغم پی گیری خبرنگاران در طول برگزاری جشنواره یک روز مانده به برگزاری مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره از سوی دبیر اعلام شد.
با تمام این حواشی جشنواره فیلم فجر دورهای بهشدت متفاوت را پشت سر گذاشت.
کیفیت حضور «برادران لیلا» در جشنواره کن به توقیف این فیلم انجامید
چنین نگاهی به تولید در سینما باعث شده تا بخش عمدهای از سینمای اجتماعی که روایت گر اتفاقات روز جامعه با نگاهی سینمایی است دچار چالش شود و شمه ای از این تصمیمگیری در آثار راه یافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر قابل رؤیت بود.