خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

"نسخه‌های چپ" چگونه دولت رئیسی را با گرانی مواجه کرد؟/ شناسایی عوامل سیاسی_رسانه‌ای پرونده مسموم‌سازی

مشرق | سیاسی، برگزیده | شنبه، 13 اسفند 1401 - 07:34
آیت‌ا... سیدحسن عاملی، عضو مجلس خبرگان رهبری اخیراً وصفی جالب درباره "سربازان گمنام امام زمان (عج)" مطرح کرد که مقدمه مبحث حفظ نعمت امنیت و لزوم شکرگذاری است.
امنيتي،دختران،اقتصاد،كشور،نظارت،پرونده،ماجراي،قضيه،امام،ايرا ...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است.
ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.
۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
نمایش تضاد برای انکار هم‌نظری وزیر اقتصاد با اصلاح‌طلبان
"نسخه‌های چپ" چگونه دولت رئیسی را با گرانی مواجه کرد؟
سعید شریعتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با امتداد اظهار کرده است: در ایام کارزار رقابت‌های انتخاباتی و پیش از آن در دوره پایانی عمر دولت قبل، شاهد وعده‌هایی از سوی دولتمردان و مردان کنونی اقتصادی کابینه رئیسی بودیم.
به عبارتی در حال حاضر، ارتباط و نسبتی که می‌توان بین آن وعده‌ها و شعارها با وضع کنونی در اقتصاد کشور برقرار دانست در واقع، ناشی از نادانی، بیسوادی و پرمدعایی کسانی است که آن ادعاها را مطرح می‌کردند.
اقتصاد و خصوصا؛ وجدان آن، یعنی قیمت هیچوقت تابع دستور نبوده و نخواهد بود.
او می‌افزاید: سرکوب قیمت امکانپذیر نبوده و دیر یا زود، فنر قیمت‌های سرکوب شده در اقتصاد درخواهد رفت و خود را با واقعیت تطبیق می‌دهد.
اگر کسی تصور کند که می‌تواند با کار تبلیغاتی سیاسی یا دستور حکومتی، قیمت را سرکوب کند از قدرت اقتصاد و قدرت وجدان اقتصاد اطلاعی ندارد.
[+]
*پیرامون انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری...
باید دانست که نظارت بر بازار و قیمت‌ها و البته قیمت‌گذاری عقلانی یکی از وظایف اصلی هر حاکمیتی است.
چه اینکه امروز و در دنیای مدرن نیز می‌بینیم که شرکت سامسونگ در کشور هلند به دلیل قیمت‌گذاری بیقاعده و گرانفروشی، 47 میلیون دلار جریمه می‌شود.[3]
اینکه تأکید می‌شود بر خلاف نظر امثال شریعتی؛‌ نظارت بر بازار را باید یک اصل بدانیم به این دلیل است که اگر دولت بعنوان کارگزار اصلی اجرائیات و اقتصاد یک کشور از نظارت بر قیمت‌ها و قیمت‌گذاری اصولی طفره برود؛ افراد سودجو و طمّاع به قیمت‌گذار اصلی بازار تبدیل می‌شوند و همانطور که در بحث خودرو یا مسکن یا...
می‌بینیم قیمت‌ها را تا هر ارتفاعی که بتوانند بالا می‌برند.
و عملا حق مردم و حاکمیت کشور ضایع می‌شود.
دقت شود که در فرایند نظارت بر قیمت‌ها البته حتما بایستی به میزان عرضه و تقاضا نیز توجه داشت لکن اگر نظارت از این میانه حذف شود؛ سودپرستی به عنوان مولفه سوم وارد معادله می‌شود و اساسا جدای از عرضه و تقاضا شروع به قیمت‌گذاری می‌کند و قیمت‌ها را به حالت "گرانی بیقاعده" می‌کشاند.
گرانی بیقاعده‌ای که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و هم‌اکنون نیز جامعه و اقتصاد ایران دچار آن شده‌اند.
راه عبور از این مشکل نظارت کارا بر بازار و البته "رأی خوب" مردم به یک دولت کارآمد است.
***
"ناشکری" اینگونه نعمت‌ها را از ما می‌گیرد
توصیف جالب آیت‌الله عاملی درباره بچه‌های اطلاعات
آیت‌ا...
سیدحسن عاملی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اردبیل طی سخنانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل، پیرامون نیمه شعبان و روز ملی سربازان گمنام امام زمان(عج) گفته است: نیمه شعبان روز سرباز گمنام امام زمان(عج) است.
این عزیزان، اصلی‌ترین ولی‌نعمت ما و خار بزرگی در چشم دشمنان غدار، بی رحم و خونخوار هستند آنها شاید تا حال هزاران توطئه بسیار وحشتناک سرویس‌های جاسوسی دنیا مخصوصاً سیا و موساد را در ایران خنثی کرده اند.
به گزارش شفقنا، او می‌افزاید: قطعاً اگر تلاش مبارک این عزیزان نبود نه تنها هزاران نفر جان خود را از دست می‌دادند بلکه مشکلات عظیم امنیتی برای کشور ما درست می‌شد در یک کلمه ما در کنار سفره احسان این عزیزان نشسته‌ایم و قلباً از این مجموعه تشکر و سپاس داریم.[4]
* اشاره دقیق آیت‌ا...
عاملی مبنی بر اینکه ما مردم ایران بر سفره احسان نیروهای امنیتی مهمان هستیم؛ دارای این پیوست نیز هست که همه ما باید خود را در هر لحظه‌ای مدیون مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) بدانیم و دین خود را نیز ادا کنیم.
و این ادای دین نیز شامل بازه‌ای از اعتقاد قلبی، تا تشکر لسانی و رفتارهای لازمه تقویت امنیت است.
دقت شود که هیچ حکومتی در جهان نیست که مشکلاتی مثل فساد یا حوادث تروریستی را نداشته باشد.
لکن معدل سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این رخدادها یک معدل بسیار بالاست و از طرفی مداقّه تحلیلی و علمی در فرایندهای امنیتی نظام اسلامی نیز حاکی از آنست که روند امور رو به پیشرفت قرار دارد و در سایه مجاهدهای سربازان گمنام امام زمان(عج) مشکلی نیست که آسان نشود.
در سال‌های اخیر گاهی دیده می‌شود که عده‌ای از افراد در فضای مجازی یا در محیط‌های عمومی پیرامون مشکلات روز کشور با طعنه می‌گویند: "البته امنیت داریم"!
این گزاره از جمله‌ی زمینه‌هایی است که می‌تواند موجب از دست رفتن نعمت امنیت در جامعه ایرانی شود.
همانطور که ندیدن امنیت و ارزانی سال‌های قبل موجب ایجاد زمینه برای رخدادهایی مثل گرانی فعلی و یا اتفاق مسمومیت دختران دبیرستانی شده است.
***
شناسایی عوامل سیاسی_رسانه‌ای پرونده مسموم‌سازی
عباس عبدی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب اخیراً طی یادداشتی پیرامون پرونده مسمومیت دختران نوشته است: نوک پیکان حمله نواصولگرایان، علیه مظاهر و الزامات جدید و کوشش آنان برای بازگشت به جاهلیت است که در راس آن نقض حق و حقوق و مشارکت زنان است و این خواست برخلاف بدیهیات عقلی و خواست مردمی است که انقلاب کردند.
تا اینجای کار آنچه اتفاق افتاده را می‌توان در قالبی تحلیل و فهم کرد.
سر بر آوردن اژدهای خفته سنت‌گرایی متحجر علیه انقلابی که خواهان عبور از تعارضات ساخته شده میان سنت و تجدد بود.
فراتر از این فهم، آنچه باعث تاسف است، سکوت نسبی کسانی است که وظیفه مقابله با این تروریسم سیاه را دارند.
هنگامی که در قرآن می‌خوانیم «بِأیِّ ذنْبٍ قُتِلتْ» (آنگاه که از دختر زنده به گور شده پرسیده شود که به کدامین گناه کشته شده است؟)
به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: تعجب می‌کردیم که مگر ممکن است کسانی باشند که دختران خود را از طریق زنده به گور کردن، بکشند؟
چنین جاهلیتی برای هیچ کس قابل تصور نبود و نیست، ولی امروز می‌بینیم که با معنایی موسع از کشتن، کوشش این جماعت برای جلوگیری از باسواد شدن زنان و ازدواج زودرس آنان مصداق این آیه است و می‌خواهند کاری را انجام دهند که از کشتن جسمی هم بدتر است و البته برحسب ضرورت ابایی هم از کشتن دختران نخواهند داشت.
ذلیل کردن دایمی و کشتن روحی یک جامعه و دختران آن بر تارک عملکرد این تروریست‌های سیاه خواهد نشست، حتی بدتر از طالبان، زیرا طالبان خیلی شفاف و به روشنی این کار را می‌کند، ولی این جنایتکاران آن‌قدر جرات و شهامت ندارند که آشکارا این کارها را کنند و مسوولیت آن را بپذیرند.
عبدی در بخش پایانی یادداشت خود نیز تصریح می‌کند: اکنون که ۴۴ سال از انقلاب می‌گذرد و حاکمیت قانون و حساسیت اخلاقی باید بیشتر باشد شاهد سکوتی نسبی هستیم که ممکن است به علامت رضا تعبیر شود![5]
*چگونه عده‌ای بدون اطلاع از اصل ماجرا و قبل از اعلام رسمی مراجع ذیربط به صحنه می‌آیند و ادعا می‌کنند که "کار، کار خودشان است" و "آنها از مسموم‌سازی دختران رضایت دارند"؟!
آقای عبدی آیا قصد دارد پرونده سیاه دوستان اصلاح‌طلب خود در ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان را تکرار کند و بدون اینکه هیچ چیز ثابت شود؛ قضیه را به گردن انصار حزب‌ا...
و یا قشر متدین ایرانی نسبت بدهد؟!
(در ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان، تحلیل‌های امنیتی نشان می‌داد کل قضیه صرفا توسط یک فرد و با انگیزه شخصی انجام می‌شود؛ به هر روی عامل ماجرا هرگز شناسایی نشد و علیرغم دستگیر چند نفر و بازجویی‌های کاملا تخصصی اما متأسفانه مجرم فعلا گریخته است.
نظیر چنین پرونده‌هایی در فضای امنیتی و پلیسی کم نیست.)
در ماجرای مسمومیت مدارس دخترانه باید متوجه چند مسئله بود.
ابتدا اینکه این کار توسط هیچ گروه رسمی در فضای ایران مورد تأیید نیست و همه آنرا محکوم کرده‌اند.
ثانیا باید متوجه سکوت معقول دستگاه امنیتی بود و دانست که هرگونه اعلام خبر در این قضیه ذیل مصالح امنیتی پرونده قرار دارد و بسا که مثل ماجرای بمب‌گذاری در یک هیئت عزاداری در شیراز در دهه 80؛ حتی شخص وزیر اطلاعات هم مجبور باشد به گونه‌ای سخن بگوید که عاملان قضیه فریب بخورند و زودتر در تور امنیتی قرار گیرند.(البته فروض دیگری مثل تمارض نیز مطرح است)
و ثالثا نظام جمهوری اسلامی که طی 44 سال گذشته همواره با مردمش روراست بوده و از ماجرای حادثه غیر عمد هواپیمای اوکراینی تا برخورد با فساد برادر رئیس‌جمهور و برکناری گزینه جانشین رهبری؛ همواره حقیقت را به مردم گفته است چرا در این قضیه نباید حقیقت را بگوید؟!
آیا عقل سلیمی در نزد آنها که می‌گویند "کار خودشان است" بوده که چنین شکیات ضعیفی را مطرح می‌کنند؟!
مع‌الوصف باید اذعان کرد که بدتر از اقدام دشمنانه‌ی مسموم کردن دختران؛ متصف کردن این رفتار به متدینین جامعه و نظام اسلامی است.
آنهم از سوی کسانی که پرونده رفتارهای فردی و جمعی آنها مشحون از جاسوسی، خدمت به دشمن، دروغ سال 88، پونز فرو کردن در پیشانی دختران بدحجاب، مصادره کردن عینک‌های آفتابی در دهه 60، بازجویی‌های خشن و فتنه‌گری است.
لذاست که باید این افراد را همتراز و بلکه بدتر از عاملان پرونده مسموم‌سازی تلقی کرد و اکنون که آشکارها و صراحتا شناسایی شده‌اند؛ در وهله اول با اینان بعنوان عوامل سیاسی_رسانه‌ای عملیات مسموم‌سازی برخورد قضایی و امنیتی صورت گیرد.
گفتنیست، آقای فاضل میبدی، از عناصر اصلاح‌طلب که قبل از عبدی اعلام کرده بود کار کثیف مسموم‌سازی توسط یک گروه تندروی مذهبی انجام شده؛ به تازگی اظهارات خود را تکذیب کرده و اینطور گفته است که یکی از دوستانم چنین حرفی را مطرح کرده بود و من به خبرنگار تأکید کردم که باید خبر را از همان شخص پیگیری کند![6]
***
1_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/09/25/2822072
2_ https://www.bourse24.ir/news/256135
3_ http://fna.ir/47jtc
4_ https://fa.shafaqna.com/?p=1535989
5_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-599900
6_ https://irna.ir/xjLRgR