خطر رانش و لغزش در محورهای روستایی سوادکوه/ آسفالت هایی که دیگر "استاندارد" نیست- اخبار مازندران - اخبار استانها تسنیم
در طی سالیان اخیر بسیاری از مسیرهای روستایی سوادکوه دچار بحران رانش و لغزش شده و هنوز ایمنی کامل در آنها شکل نگرفته است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، توسعه راههای روستایی و داشتن زیرساختهای مناسب یکی از معیارهای لازم برای تحقق شعار مهاجرت معکوس به جوامع محلی و ارائه خدمات به نواحی روستایی محسوب میشود، روستاهایی که امروزه با جاذبههای خاص خود در رقابت با جوامع شهری درصدد جذب اعتبارات برای حفظ جمعیت جوان و توسعه مشاغل بومی برآمدهاند اما برخی از آنها از راه دسترسی مناسب و ایمن برخوردار نیستند، نبود این برخورداری در برخی از روستاهای مازندران، ترددی ناایمن برای مردم رقم زده است.
راههای روستایی در شهرستان سوادکوه به دلیل شرایط کوهستانی منطقه، کمی متفاوت از بسیاری نقاط استان است از این رو ایمنی و زیرساخت مناسب به جهت تردد در آنها از اهمیت ویژهای برخوردار بوده به ویژه آنکه در طی سالیان اخیر شاهد رانش در برخی نقاط جادههای روستایی بخشهای این شهرستان بوده و آسفالتهایی که از عمر غیراستانداردشان گذشته هستیم.
در کنار نقاط مختلف رانشی روستاهای بخش مرکزی و بخش زیراب به اذعان متولیان محور دهستان کسلیان بخش زیراب جزء نقاط رانشی و حادثهخیز راههای روستایی محسوب میشود، دهستانی بزرگ که تردد در روستاهای آن در تمام طول سال جریان دارد و نیازمند ایمنی مسیر است، ایمنی که در برخی نقاط آن به دلیل رانش به خطر افتاده، اگرچه چند سال گذشته در منطقه رانشی " یال سَر" این محور روستایی دیوارهای برای حفظ جاده ایجاد شده بود اما غیراصولی بودن کار منجر به تَرَک دیواره شده و خطری جدی آن نقطه را تهدید میکند، جادهای که هر لحظه امکان رانش بزرگ آن وجود دارد.
نوع دیواره "یالسَر" مناسب نیست و باید تخریب شود
مهرداد سلیمی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سوادکوه و سوادکوه شمالی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه در بحث محور کسلیان دو موضوع روکش آسفالت و نقاط رانشی مطرح است، اظهار داشت: در سال جاری 3 کیلومتر مسیر روستاهای " اَتو" و "لاجیم" را با اعتبار بیش از 3 میلیارد تومان روکش آسفالت انجام دادیم و برای سال 1402 نیز مسیر " پلنگدره"، " لولاک"، " متهکلا"، " پاشاکلا" و " سنگنیشت" به طول 8 کیلومتر، روکش آسفالت خواهیم داشت.
وی افزود: اگر اعتبارات واگذار شود، برنامه روکش آسفالت مسیرهای روستایی برای سالهای بعد نیز ادامه خواهد داشت و تلاش خواهیم کرد تا سالی چند کیلومتر انجام دهیم تا کلیه مسیرها اتمام یابد.
سلیمی درمورد نقاط رانشی محور کسلیان، عنوان کرد: امسال در محور کسلیان در اَتو، لاجیم و کِچید 3 دیوار حفاظتی اجرا و جلوی نقاط رانشی را گرفتیم و این 3 دیوار صد در صد اجرا شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سوادکوه و سوادکوه شمالی با توجه به وضعیت رانشی و حادثهخیز بودن منطقه " یال سَر" محور کسلیان ، خاطر نشان کرد: دیوارهای که در سال 96 در آن نقطه اجرا شده بود در اثر شرایط مختلف تَرَک گرفته، نوع دیواره مناسب آن نقطه نبود و باید دیواره بتنی اجرا میکردند در سال 1402 با اعتباری که در کمیته برنامهریزی شهرستان بدهند و از محل اعتبارات بحران، میتوانیم آنجا را ساماندهی و نقاط رانشی را رفع کنیم.
وی افزود: با توجه به رانشی بودن نقطه مورد نظر و تَرَک دیواره فعلی باید دوباره اصلاح، تخریب و دیواره دیگری از نوع بتنی اجرا شود.
سلیمی اظهار داشت : همه چیز بستگی به اعتبارات دارد، سال گذشته اعتبارات سوادکوه در حوزه راه 16 میلیارد تومان بود اما امسال 8 میلیارد تومان اعتبار داشتیم، اعتباری که نصف شد و اگر همه هم تخصیص داده شود، شرایط 180 الی 190 روستا و نزدیک به 700 کیلومتر راه روستایی هم باید در نظر گرفت، اعتباری که استانی است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سوادکوه و سوادکوه شمالی، تصریح کرد: فرماندار، همکاران استانداری و ستاد بحران باید اعتبارات خوبی برای سوادکوه محروم در نظر بگیرند، سوادکوه را به جمعیت میشناسند به وسعت و حساسیت محور نمیشناسند و این موضوع در میزان اعتبار تاثیر دارد از این رو فرماندار شهرستان پیگیر این موضوع باشد، سوادکوه محوری اصلی است که هیچ وقت نباید بسته شود.
سلیمی با بیان اینکه پیگیر گرفتن اعتبارات برای مناطق حادثهخیز راه روستایی هستیم، اظهار داشت: پیگیر اعتبارات از محل مدیریت بحران و کمیته برنامهریزی شهرستان هستیم تا با اعتبارات لازم در سال 1402 اقدامات لازم درمورد راههای روستایی را انجام دهیم.
برای برخی نقاط حادثهخیز طرحی ارائه نشده است
رمضان غلامی اِواتی فرماندار شهرستان سوادکوه نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برای تمام نقاط رانشی باید طرح توجیهی نوشته شود تا از قِبَل بحران اعتبار بگیریم، اظهار داشت: جلسهای که به تازگی با معاون وزیر و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور داشتهایم این بحث مطرح بود که تمام نقاط رانشی و حادثهخیز سوادکوه باید مشخص و طرح تعریف تا اعتبار گرفته شود.
فرماندار سوادکوه برخی خسارتها را ناشی از سالهای گذشته عنوان کرد که تاکنون طرحی به منظور گرفتن اعتبار برایشان تعریف نشده است و تصریح کرد: درحال بررسی نقاط بحرانی و آسیبدیده هستیم تا طرح توجیهی تعریف و از ستاد مدیریت بحران مازندران و کشور اعتبار بگیریم اما برخی نقاط حادثهخیز که از گذشته بوده هنوز طرحی برایش ارائه نشده است تا بر اساس آن اعتبار بگیریم.
غلامی اِواتی اظهارداشت: برای پل آینه، نقاط رانشی کسلیان، بخش مرکزی، نقاط آسیب دیده و رانشی دانشگاه شهید بهشتی، جلسهای برگزار کردیم تا اقدامات لازم در سال 1402 انجام شود.
نماینده عالی دولت در شهرستان سوادکوه با توجه به اعتبار در حوزه مدیریت بحران سوادکوه، خاطر نشان کرد: در سال جاری 84 میلیارد تومان برای مدیریت بحران در سوادکوه کار انجام شده است، یکسری اعتبار نیز گرفتهایم برای چندین طرح در سال 1402، برخی طرحها نیز نیازمند اعتبارات سنگینی هستند.
به گزارش تسنیم ، بحرانها اگرچه سرزده از راه میرسند اما بسیاری از آنها صدای آمدنشان را مدتها قبل به گوش میرسانند، صدایی که در پس بیتوجهی شنیده نمیشود و مدیریت بحران را پس از وقوع حادثه دچار چالش میکند.
اگرچه پس از رانش چند سال گذشته در محور کسلیان نسبت به ایمنی مسیر یکسری اقدامات انجام شده بود اما غیراصولی بودن کار، ارثیه ناخوشایندی اکنون به یادگار گذاشته که نیازمند هزینه مجدد شده است.
فقدان عزم جدی در اقدام به موقع ، ارائه طرح، روندهای کارشناسی و اصولی امروز نقاط حادثهخیز را در انتظار اعتبار و رسیدگی قرار داده ، اعتباری که متولیان فعلی درصدد جذب آن برای رفع صدمات حاصل از ارث گذشته برآمدهاند، صدماتی که پس از وقوع حادثه باید به خوبی و اصولی رفع میشد و رِخوت زمان را به خود نمیدید.
انتهای پیام/