حاکمیت اسلامی باید خود کنش گر خط اول دین داری باشد- اخبار قم - اخبار استانها تسنیم
معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا گفت: حاکمیت اسلامی باید خود کنش گر خط اول دین داری باشد.

حجتالاسلام دکتر مهدی شجریان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم، پیرامون معنای دینداری و تفاوت آن با دین، اظهار داشت: در تمایز دو مقوله دین و دینداری، چهار مرحله قابل تصویر است؛ نخست اینکه دین، عنداللهی بوده و حقیقت دین در مرتبه علم الهی است.
معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا افزود: مرتبه نخست دین، فراتر از دریافت و فهم بشر و مختص به ذات حضرت حق است و انسان مستقیماً به آن دسترسی ندارد و این نخستین و بالاترین مرتبه دین است.
وی در مورد مرتبه دوم دین تصریح کرد: در این مرحله نوبت به نصوص یعنی آیات و روایات میرسد که در واقع در دین عنداللهی و علم خدا انعکاس پیدا میکند و در این مرتبه منظور آیات قرآن و سنت نبوی و سنت اهلبیت(ع) است.
شجریان با بیان اینکه مرتبه سوم دین شامل فهم اندیشمندان اسلامی از نصوص است، عنوان کرد: وقتی فقها، متکلمین و فلاسفه با آیات قرآن و روایات اسلامی مواجه میشوند، دریافتها و برداشتهایی از این نصوص پیدا میکنند که گاهی به آن دین نیز گفته میشود.
وی بیان کرد: مرتبه چهارم دین در واقع تبلور، پژواک و انعکاس دین در مراتب دوم و سوم در رفتار عملی متدین است که به آن دینداری و تدین میگوییم.
معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا ادامه داد: دینداری یا تدین در واقع تمسک عملی فرد دیندار به مرتبه دوم و سوم دین و به فهم از آیات و روایات مرتبط است.
وی خاطرنشان کرد: این دین به تمسکی که به آیات و روایات دارد گاهی در اخلاقیات و یا در زمینه فقه و یا در عرصه مناسک عبادی ظهور و بروز میکند.
شجریان تأکید کرد: به طور کلی دینداری قائل به رفتار و عملکرد ما نسبت به آن فهمی که از نصوص دینی داشتهایم مرتبط است.
وی در ادامه در خصوص وضعیت دینداری در ایران اسلامی گفت: دینداری شامل عمل متدین و بازتاب آن فهم از نصوص در رفتارش است، این موضوع در سه حوزه متمایز قابل بررسی است.
معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا افزود: دینداری گاهی در عرصه اخلاقیات و گاه در عرصه عمل و شریعت و فقه اسلامی و گاهی نیز در عرصه مناسک دینی مبتنی بر احساسات و عواطف دینی شکل میگیرد.
وی بیان کرد: وضعیت دینداری در ایران اسلامی در این سه حوزه یکسان نیست و به نظر میرسد یک تمایز کاملاً مشهودی قابلمشاهده است و در واقع نظرسنجیها نیز این امر را تائید میکند.
شجریان عنوان کرد: ما در عرصه دینداری اخلاقی پیشرفت چندانی را در جامعه مشاهده نمیکنیم و آمارها نزول کنشهای اخلاقی را نشان میدهد، همچنین مسئله عمل به شریعت و مسائلی چون روزه، نماز و حج با اقبال عمومی کمتری مواجه شده است.
معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا در این باره توضیح داد: این موضوع به معنای گریزانی عمومی جامعه از دین نیست، اما روندسنجی وضعیت نزولی را نشان میدهد، در عرصه مناسک عاطفی دینداری، رو به صعود هستیم که برگزاری عزاداری امام حسین(ع) و یا زیارت اهلبیت(ع) و یا پیادهروی اربعین از آن جمله و ظرفیت مبارکی است که ما میتوانیم مورد بهرهبرداری قرار دهیم.
مناسک عاطفی دینداری رو به تقویت است
شجریان تصریح کرد: مناسک عاطفی دینداری رو به تقویت است باید بهگونهای راهبری و مدیریت شود و آسیبها در این عرصه اصلاح شود.
وی در ادامه پیرامون تأثیر الزامات قانونی در اصلاح روند دینداری گفت: در حکمرانی دینی طبیعتاً بیتفاوتی حکمرانی نسبت به دینداری مفهوم و جایگاهی ندارد وگرنه حکمرانی دینی از معنای خودش تهی میشود.
معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا افزود: قطعاً باید در حکمرانی دینی یکی از اولویتهای دینی، اصلاح روند دینداری مردم باشد، در این راستا الزامات قانونی دارای نقش بسزایی است، منتها یک پیشفرض نیاز است که اگر تأمین نشود الزامات قانونی چه بسا نتیجه عکس بدهد.
وی همچنین عنوان کرد: به نظر میرسد در بعضی از سیاستگذاریها به این پیشفرض توجه نکردهایم، این پیشفرض کارهای نرم و فرهنگسازی است تا اقدامات سخت و الزامات قانونی نتیجه بدهد.
شجریان اظهار داشت: منظور از اقدام نرم، فرهنگسازی است، یعنی باید عرصه دینداری در باور مردم به معروف شناخته شود و مردم نسبت به این عرصهها زاویه نداشته باشند و ضرورت آن تبیین شود.
معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به سخنانی از امیرالمؤمنین(ع)گفت: ایشان در عهدنامه معروف خطاب به مالک اشتر میفرمایند: اگر امری را در راستای دینداری قرار است الزام کنید باید مردم ابتدا این امر را بپذیرند؛ قطعاً حکمرانی اسلامی موظف است الزامات قانونی را برای دینداری داشته باشد.
وی درباره کنشهایی از ناحیه حکمرانی اسلامی منجر به تقویت دینداری توضیح داد: امام علی(ع) میفرماید: مردم به حکمرانان خود شبیهترند تا نسبت به پدرانشان؛یعنی آنقدری که انسان از پدران و والدین خود ارث میبرند در خلقیات و رفتار و کنش و منش از حکمرانان بهره میبرند.
شجریان خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از مهمترین عوامل تقویت دینداری در عرصه عمومی این است که حاکمیت اسلامی باید خود کنشگر خط اول دینداری باشد.
انتهای پیام/452/