204000 بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی/ بازگشت 45000 نفر به مدارس- اخبار فرهنگیان و مدارس - اخبار اجتماعی تسنیم
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، 204 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی داریم که 45 هزار نفر جذب شدند، گفت: نرخ تکرار پایه در پایه اول ابتدایی 10 درصد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، معصومه نجفی پازوکی امروز با اشاره به نرخ پوشش دوره ابتدایی در سال 1357، 57.50 بود که برای امسال به 97.75 درصد رسیده است، اظهار کرد: پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در سالهای بعد از انقلاب 40 درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: سال 57 شاخص نسبت دختران به کل دانشآموزان 40.15 و الان 48.31 است و در روستاها این شاخص سال 57، 33.30 بود و الان به 48.31 رسیده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد مدارس روستایی گفت: شاهد افزایش 113 درصدی مدارس و افزایش 115 درصدی کلاسهای درس بودیم.
با وجود مشکل در حوزه تأمین معلم، 303 مدرسه داریم که با یک دانشآموز تشکیل میشود و سال قبل این آمار 235 مدرسه بود، 4772 مدرسه کمتر از 5 دانشآموز دارد و این نشان دهنده توجه به دانشآموزان مناطق محروم است.
نجفی پازوکی ادامه داد: در ابتدای انقلاب فقط یک مدرسه شبانهروزی آن هم در شیراز داشتیم و اکنون در کل کشور 245 مدرسه عشایری شبانهروزی داریم و امکان تحصیل دانشآموزان در دوره متوسطه فراهم است همچنین در ماه گذشته توزیع سه برابری سرانه برای مدارس عشایری عملیاتی شد.
وی گفت: فارغ التحصیلان دوره ابتدایی باید به شایستگی تفکر و ارتباط مجهز شوند، در تمام کشورها برای تحقق رویکرد تربیتی در دوره ابتدایی، مشاهیر را به دانشآموزان دوره ابتدایی معرفی میکنند و چون رویکرد ما نیز تربیتی است، سالگرد شهادت سردار سلیمانی را بهانهای قرار دادیم تا یکی از مشاهیر کشور را به دانشآموزان معرفی کنیم.
در این ارتباط یک ماه گفتمانسازی سردار سلیمانی در کل مناطق آموزشی کشور جریان داشت و دانشآموزان آثار خود را ارائه کردند و در این باره گفت وگو شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: واقعا میخواهیم یک چرخش تحولی داشته باشیم، اکنون حافظه محوری به گفتمان همه تبدیل شده است در حالی که باید به دنبال تربیت باشیم.
اگر به دنبال چرخش تحولی هستیم باید بر روی نگرش و باور مخاطب کار کنیم.
نجفی پازوکی همچنین گفت: برای توانمندسازی معلمان در تدریس کتب درسی اقداماتی را انجام دادهایم، دهه 90 رویکرد کتابهای درسی تغییر کرد اما نتوانستیم معلمان را برای تغییر در روشهای تدریس آموزش دهیم.
رویکرد کتاب علوم، کاوشگری و فارسی، ارتباطی شده است اما آیا معلمان به این سمت رفتهاند یا همچنان به دنبال همان تدریس سنتی هستند.
وضعیت حاد پایه اول ابتدایی
وی اضافه کرد: نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی سه درصد و در دوره ابتدایی 10 درصد است و این پایه، نیازمند مداخله اورژانسی و فوری است، مقایسه کلاسهای اول ابتدایی شهر و روستا نشان میداد، نرخ تکرار پایه در روستاها بیشتر است همچنین نرخ ترک تحصیل در این پایه بیشتر بود.
برنامه آموزشی برای 8300 معلم کلاس اول
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای 8300 کلاس اول روستایی یعنی 25 درصد کلاسهای اول، اقداماتی انجام دادیم تا منطبق باشد بر روشهای زبان آموزی روز دنیا براین اساس برای معلم کلاس اول ابتدایی، محتوای خودآموز تولید کردیم و در مدارس روستایی کل کشور توزیع شده است، در این بستهها، راهنمای معلم وجود دارد و به معلم آموزش میدهد که در کلاس درس چه اقداماتی را انجام دهد و ابزار بازی آموزشی را هم به تعداد دانشآموزان قرار داده است.
نجفی پازوکی گفت: برای سایر معلمان دوره ابتدایی، طرح شهید همت را داریم که سبک آموزش معلم در آن متفاوت است، در این طرح به دنبال شبکه سازی در کل کشور هستیم و 12 هزار حلقه به تعداد 120 هزار معلم ایجاد شده است و میخواهیم در سه سال، 360 هزار معلم دوره ابتدایی را آموزش دهیم و نیازسنجی کردیم، معلمان گفتهاند در دوره اول ابتدای به آموزش فارسی و در دوره دوم ابتدایی به آموزش ریاضی نیاز داریم و قرار است ارتباطی مستمر بین معلمان در حوزه آموزش ایجاد شود.
مذاکره با شهرداری برای تحقق گفتمان سازی
وی تصریح کرد: هفته گذشته جلسهای را با شهردار تهران داشتیم و از آنها خواستیم تا از امکانات شهرداری همچون بیلبوردهای سطح شهر برای گفتمان سازی استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی مطرح کرد: از آبان امسال سامانه شهید محمودوند ایجاد شد و میتوانیم به طور دقیق وضعیت بازماندگان از تحصیل را بیان کنیم، ابتدای سال تحصیلی، ثبت احوال فهرستی از گروه سنی 6 تا 11 سال را اعلام کرد که تعداد بازماندگان از تحصیل 204 هزار و 312 نفر بود و از این تعداد 45 هزار و 538 نفر یعنی بیشاز 22 درصد جذب شدند.
نجفی پازوکی همچنین ادامه داد: دلایل عدم حضور در مدرسه متفاوت است مانند فوت کودک، تحصیل در جای دیگر، فقر مالی و بیماری صعب العلاج و 20 عامل منجر میشود یک کودک در مدرسه حضور نداشته باشد، 96 دانشآموز ابتدایی ازدواج کردهاند.در سامانه محمودوند مسئله بازماندگان از تحصیل شفاف شده است و باید برای جذب و نگهداشت آنها برنامه ریزی کرد.
وی اضافه کرد: اگر قرار است در سواد خواندن تغییری ایجاد شود کل رویکرد یادگیری باید تغییر کند و تعطیلی در آن تاثیری ندارد، الان دانشآموزان میتوانند به سوالات سطحی پاسخ دهند اما در مواردی که نیازمند استدلال است، ضعف دارند بنابراین باید برنامه آموزشی و آموزش معلمان تغییر کند.
طرح تثبیت جبران یادگیری در تابستان برای جبران ضعف یادگیری در دوران کرونا ایجاد شد و 2 میلیون و 100 هزار نفر را در تابستان آموزش دادیم و اکنون باید پایش مجدد داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دوره ابتدایی باید مهارت دانشآموزان را رصد کنیم و معلم میتواند با رصد رفتار دانشآموز و ارزشیابی توصیفی بگوید، دانشآموز در چه مواردی مشکل دارد و سامانه پایش یادگیری ایجاد خواهد شد و مانند طرح تثبیت یادگیری تابستان، دوره آموزشی مجزا برای دانشآموزان خواهیم داشت.
نجفی پازوکی درباره اختلالات یادگیری مطرح کرد: در این موضوع با سازمان استثنایی، همکاری ویژهای داریم تا نقشه راه دقیقی برای اختلالات یادگیری طراحی شود تا آن را عملیاتی کنیم.
انتهای پیام/