رسانهای که توبیخ شود، شفافیت ندارد
مدیرعامل ایرنا با تاکید بر نقش رسانهها در شفافیتسازی سازمانها و دستگاههای جامعه بیان کرد: رسانه برای اینکه بتواند نقش خود را خوب ایفا کند باید به آن اعتماد وجود داشته باشد، هزینه کمتر بدهد و حمایت شود. اگر مورد توبیخ قرار بگیرد و هزینه بدهد شفافیت نخواهد داشت.

مدیرعامل ایرنا با تاکید بر نقش رسانهها در شفافیتسازی سازمانها و دستگاههای جامعه بیان کرد: رسانه برای اینکه بتواند نقش خود را خوب ایفا کند باید به آن اعتماد وجود داشته باشد، هزینه کمتر بدهد و حمایت شود.
اگر مورد توبیخ قرار بگیرد و هزینه بدهد شفافیت نخواهد داشت.
سومین نشست ا ز سلسله نشستهای «اعتماد، شفایت و سیاست عمومی» دوشنبه (هشتم بهمن ماه) با حضور محمد جواد حقشناس (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) و سید ضیا هاشمی (مدیرعامل ایرنا) در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد.
شفافیت پرهزینه است
هاشمی در ابتدای مراسم بیان کرد: شفافیت پرهزینه است و اگر به دنبال آن هستیم باید هزینه بدهیم؛ البته در صورت عدم شفافیت هم باید هزینه دهیم که عدم اعتمادسازی است.
ما بیشتر ضعف اعتماد داریم.
او با طرح این پرسش که «چرا وزارت کار علمدار برگزاری این نشستها شده است؟» ادامه داد: مگر علمدار این بحث باید وزارتخانه باشد، بلکه متولیان باید پیشگام شوند.
اگر سازمانهای مختلف در این حوزه ورود کنند، مانند موضوع دانشگاهی میشود که هر نهادی به ساخت دانشگاه میپردازد.
در حالی که وزارت علوم متولی دانشگاه است و این نوع کار موازی است و هزینه هدر میرود.
هر کار خوبی باید به شکل تخصصی انجام شود و عدم شفافیت موازنه کاری را ایجاد میکند.
او با اشاره به سخنی از امام علی (ع) ادامه داد: حاکم و شئون حاکمیت باید مطالب را شفاف بگویند الی اسرار جنگ.
افرادی میگویند اگر مسائلی شفاف شود، دشمن بهرهبرداری میکند اگر اینگونه فکر کنیم هیچوقت نباید شفاف سازی انجام دهیم.
مدیرعامل ایرنا بیان کرد: سیاستگذاری در حوزه عمومی وارد میشود و برای عموم جامعه تصمیمگیری میکند.
وقتی که حوزه سیاستگذاری ناظر به مردم است، نمیتواند بدون جلب اعتماد و همدلی مخاطب موفق شود.
بخش سیاستگذاری توفیق پیدا نمیکند اگر مخاطبان اغنا نشوند.
اگر همراهی مردم باشد، سیاست پیش میرود و همراهی زمانی اتفاق میافتد که اعتماد اجتماعی باشد.
پس سیاستگذاری، سیاست عمومی و اعتماد پیوند میخورد.
مشارکت همگانی پشتوانه اصلی مشروعیت، اقتدار سیستم است.
هاشمی اظهار کرد: اعتماد به معنی همراهی با سیاست است و سبک و جریانی که شفاف نباشد چگونه اعتماد جلب میکند؟
وقتی شناخت کافی نداریم چگونه اعتماد کنیم؟
ابهام بیشتر، تردید و عدم اعتماد بیشتر را رقم میزند.
اگر شفافیت باشد و فردی نسبت به سیاستی مخالفت داشته باشد هم نقد به وجود میآید و به سمت اصلاح میرود.
اگر هم فردی با سیاستها موفق باشد همراهی آگاهانه دارد.
عدم شفافیت به سوال منجر میشود و اگر فردی پاسخ نگیرد، پاسخ کاذب عرضه میشود و شایعه و احتمالات متفاوت به وجود میآید که یکی از آنها درست است.
او ادامه داد: شفافیت ممکن است به اعتماد نرسد؛ البته عدم شفافیت گاهی ممکن است اعتماد به وجود بیاید.
مدیر عامل ایرنا اضافه کرد: عدم شفافیت منجر به بیاعتمادی و هزینه بیشتر میشود؛ یعنی وقتی یک مدیر در مسیری حرکت میکند اگر در معرض بی اعتمادی باشد جریان و رسانه رقیب فرصت پیدا میکند و اگر بستر فراهم شود سیاست غالب ضعیف خواهد شد و آسیب می بیند.
بنابراین برای عدم آسیب پذیری باید شجاعت پذیرش اشکال و ایراد و جبران آن فراهم شود.
اگر فردی اشکالات خود را بپذیرد میتواند اعتماد عمومی ضعیف را آسیب شناسی و اشکالات برطرف کند و تغییر مسیر دهد.
حال میخواهم به این سوال پاسخ دهم که چرا این وزارت خانه به این نشستها میپردازد چون که این موضوع آنقدر مهم شده که هرکس به آن بپردازد خوب است اما نهادهای تخصصی به این موضوع بپردازند بهتر است.
او با بیان اینکه اگر راه شفافیت برویم اعتماد به مراجع برمی گردد، گفت: اما هزینه باید بدهیم.
شفافیت، برجستهسازی نقطه قوت و ضعف کنار هم است.
ما در حال حاضر در تحریم، فشار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار داریم و تعداد رسانهها زیاد است و اخبار فیک وجود دارد؛ بنابراین در این شرایط، بی اعتمادی میتواند تشدید شود.
به نظرم جامعه به حرمت و سیاستگذاری جدید نیاز دارد، پس حمایت مردم باید جلب شود.
اگر میخواهیم مردم با این شرایط همراه باشند باید بدانند چه اتفاقی در حوزههای مختلف کشور پیش میآید.
مردم باید نسبت به گروههای سیاسی اطلاع داشته باشند یا وقتی قانونی رد میشود، دلیل آن را بدانند، همچنین مردم بدانند که هزینه هر قانونی که تصویب یا رد میشود، چیست؟
افراد و متولیان باید هزینه شفاف سازی را بپذیرند؛ برای مثال فیلترینگ مخالف و موافقانی دارد که نمیتوانند فقط در منافع شریک شوند بلکه در هزینه هم باید مشارکت داشته باشند.
او بیان کرد: شفافیت مستلزم این است که دستگاههای مختلف و چهرههای برتر در مواضع مخالف و موافق در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند؛ برای مثال اگر اعتماد اجتماعی به امام خمینی (ره) و مبارزان انقلابی نبود، مردم همراهی نمیکردند.
هاشمی گفت: نقد کارشناسانه، شفافیت و پاسخگویی باید وجود داشته باشد؛ البته در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ممکن است ذی نفعان مخالفت کنند.
همچنین شرکتها هم باید شفاف باشند اگر با این مسأله مخالفت کنند به این دلیل است که عدم شفافیت به نفعشان است.
او با بیان اینکه باید برای شفافیت راهکار داشته باشیم، اضافه کرد: ما باید به اجرای قانون برگردیم؛ البته عزم ملی مردم و سیاست مداران همراه آن باشد.
در همه جای دنیا، رسانه نقش محوری دارد که مطالبه اجتماعی و دفاع از قانون و دنبال کردن ناقضان قانون را باید مدنظر داشته باشد.
رسانه برای اینکه بتواند نقش خود را خوب ایفا کند، باید به آن اعتماد وجود داشته باشد، هزینه کمتر بدهد و حمایت بشود.
اگر مورد توبیخ قرار بگیرد و هزینه بدهد شفافیت نخواهد داشت.
مدیرعامل ایرنا بیان کرد: به نظرم اینجا دولت الکترونیکی مطرح است؛ یعنی شفافیت باید باشد و اگر به سمت شفافیت برویم، حزب و گروه سیاسی هم وجود دارند و ملت پشت سر خادمان و مدیران خواهند بود.
ادامه دارد