ماجرای ابتکار فرمانده ایرانی که بعثیها را تار و مار کرد
مشرق
|
یادداشت
|
شنبه، 15 بهمن 1401 - 11:43
انقلاب اسلامی ملت ایران یک اتفاق شگرف و یک معجزه کمنظیر در تاریخ جهان است، این انقلاب موجبات ظهور و بروز نخبگان بسیاری را فراهم کرد.

خلاصه خبر
دومین گزارش از این مجموعه به معرفی شهید «منصور ستاری» سرلشکر فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس و نابغه حوزه پدافند هوایی اختصاص دارد.
منصور؛ از فعالیتهای پدافندی تا انتخاب به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش
سرهنگ ستاری به علت فعالیتهای بیشائبه و فراوانی که در اجرای طرحهای جنگی از خود نشان داد، درسال ۱۳۶۲ به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شد.
شهید ستاری در نیروی هوایی ارتش چه اقداماتی انجام داد؟
منصور ستاری را باید مغز متفکر نیروی هوایی ارتش دانست.
او با وجود اینکه خلبان نبود اما به خوبی نیروی هوایی را میشناخت و اقدامات مهمی برای پیشرفت این نیرو و درخشش آن انجام داد.
سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در کوران محدودیتهای دوران دفاع مقدس، با ابتکارهای خارقالعاده خود توانست نام بلندش را در تاریخ ایران اسلامی، استوار و ماندگار کند.
در عملیات بزرگی مانند فتحالمبین و بیتالقدس، استفاده از سامانه پدافند هوایی موسوم به «هاگ»، برای نخستین بار و به ابتکار شهید ستاری، به صورت مستقل عملیاتی شد یعنی با استفاده از رادار متصل به سامانه، کاری انجام شد که شبکهای در هم تنیده و متشکل از چندین رادار تصویری گسترده از آسمان کشور ارائه میداد.
سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در کوران محدودیتهای دوران دفاع مقدس، با ابتکارهای خارقالعاده خود توانست نام بلندش را در تاریخ ایران اسلامی، استوار و ماندگار کند.
در عملیات بزرگی مانند فتحالمبین و بیتالقدس، استفاده از سامانه پدافند هوایی موسوم به «هاگ»، برای نخستین بار و به ابتکار شهید ستاری، به صورت مستقل عملیاتی شد یعنی با استفاده از رادار متصل به سامانه، کاری انجام شد که شبکهای در هم تنیده و متشکل از چندین رادار تصویری گسترده از آسمان کشور ارائه میداد.
ابتکار شهید ستاری، کارآمد افتاد و والفجر ۸ به عنوان گل سرسبد دستاوردهای پدافند هوایی ماندگار شد.
پرواز عقابها برای صیانت از منافع اقتصادی ایران
پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدایت و ابتکار شهید ستاری در این مقطع حساس توانست علاوه بر دفاع از جزایر ارزشمند خلیج فارس و تأسیسات نفتی مستقر در آنها، با حضور مستقیم بر روی کشتیها و حتی نفتکشهای ایرانی در برابر حملات هوایی رژیم بعث عراق پاسخی کوبنده بدهد.
پرواز عقاب به سوی آشیانه ابدی
۱۵ دی ۱۳۷۳ ساعت ۸ شب، خلبان سرهنگ جمشیدی به همراه کمک خود سرهنگ دوم خلبان جم منش هواپیمای جت استار را برای پرواز به سمت تهران آماده میکردند.
مهندس پرواز سروان سنایی مشغول چکهای قبل از پرواز است.
ساعت تقریباً ۲۰:۱۰ کمک خلبان از برج اصفهان اجازه استارت میخواهد که داده میشود.
هواپیما برمیخیزد اما بروز مشکل در هواپیما باعث میشود خلبانان درخواست بازگشت کنند.
هواپیمای جت استار نیروی هوایی به شماره ثبت ۹۰۰۱-۵ در فاصله ۶۴ کیلومتری فرودگاه در جاده نایین – یزد سقوط کرده و سرنشینانش به شهادت میرسند.
سرلشکر شهید منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش در نوشتههای خود آورده است: اگر فردی در جمهوری اسلامی ایران بخواهد مسوولیت داشته باشد، نباید ناز پرورده باشد...
منصور؛ از فعالیتهای پدافندی تا انتخاب به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش
سرهنگ ستاری به علت فعالیتهای بیشائبه و فراوانی که در اجرای طرحهای جنگی از خود نشان داد، درسال ۱۳۶۲ به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شد.
شهید ستاری در نیروی هوایی ارتش چه اقداماتی انجام داد؟
منصور ستاری را باید مغز متفکر نیروی هوایی ارتش دانست.
او با وجود اینکه خلبان نبود اما به خوبی نیروی هوایی را میشناخت و اقدامات مهمی برای پیشرفت این نیرو و درخشش آن انجام داد.
سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در کوران محدودیتهای دوران دفاع مقدس، با ابتکارهای خارقالعاده خود توانست نام بلندش را در تاریخ ایران اسلامی، استوار و ماندگار کند.
در عملیات بزرگی مانند فتحالمبین و بیتالقدس، استفاده از سامانه پدافند هوایی موسوم به «هاگ»، برای نخستین بار و به ابتکار شهید ستاری، به صورت مستقل عملیاتی شد یعنی با استفاده از رادار متصل به سامانه، کاری انجام شد که شبکهای در هم تنیده و متشکل از چندین رادار تصویری گسترده از آسمان کشور ارائه میداد.
سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در کوران محدودیتهای دوران دفاع مقدس، با ابتکارهای خارقالعاده خود توانست نام بلندش را در تاریخ ایران اسلامی، استوار و ماندگار کند.
در عملیات بزرگی مانند فتحالمبین و بیتالقدس، استفاده از سامانه پدافند هوایی موسوم به «هاگ»، برای نخستین بار و به ابتکار شهید ستاری، به صورت مستقل عملیاتی شد یعنی با استفاده از رادار متصل به سامانه، کاری انجام شد که شبکهای در هم تنیده و متشکل از چندین رادار تصویری گسترده از آسمان کشور ارائه میداد.
ابتکار شهید ستاری، کارآمد افتاد و والفجر ۸ به عنوان گل سرسبد دستاوردهای پدافند هوایی ماندگار شد.
پرواز عقابها برای صیانت از منافع اقتصادی ایران
پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدایت و ابتکار شهید ستاری در این مقطع حساس توانست علاوه بر دفاع از جزایر ارزشمند خلیج فارس و تأسیسات نفتی مستقر در آنها، با حضور مستقیم بر روی کشتیها و حتی نفتکشهای ایرانی در برابر حملات هوایی رژیم بعث عراق پاسخی کوبنده بدهد.
پرواز عقاب به سوی آشیانه ابدی
۱۵ دی ۱۳۷۳ ساعت ۸ شب، خلبان سرهنگ جمشیدی به همراه کمک خود سرهنگ دوم خلبان جم منش هواپیمای جت استار را برای پرواز به سمت تهران آماده میکردند.
مهندس پرواز سروان سنایی مشغول چکهای قبل از پرواز است.
ساعت تقریباً ۲۰:۱۰ کمک خلبان از برج اصفهان اجازه استارت میخواهد که داده میشود.
هواپیما برمیخیزد اما بروز مشکل در هواپیما باعث میشود خلبانان درخواست بازگشت کنند.
هواپیمای جت استار نیروی هوایی به شماره ثبت ۹۰۰۱-۵ در فاصله ۶۴ کیلومتری فرودگاه در جاده نایین – یزد سقوط کرده و سرنشینانش به شهادت میرسند.
سرلشکر شهید منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش در نوشتههای خود آورده است: اگر فردی در جمهوری اسلامی ایران بخواهد مسوولیت داشته باشد، نباید ناز پرورده باشد...