خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۲۸۰۰ پرونده در دادگستری یزد تشکیل شد

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 13 بهمن 1401 - 00:00
یزد- رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: در ۱۰ ماه امسال بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ پرونده تنها توسط ۱۴۰ شخص حقیقی در محاکم استان تشکیل شده که این امر نیازمند بررسی و آسیب شناسی دارد.
محاكم،پرونده،استان،قضات،تجديد،دهشيري،ورودي،قضايي،رسيدگي

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی دهشیری در جمع قضات محاکم تجدید نظر استان یزد اظهار داشت: بررسی پرونده ها نشان می دهد ۱۴۰ نفر در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری هر کدام بیش از ۲۰ پرونده را با عناوین مختلف در محاکم استان ثبت کرده اند.
وی افزود: تشکیل این تعداد پرونده توسط افراد خاص نیازمند یک کار کارشناسی است که مشکل از نحوه دادرسی و رسیدگی به پرونده است یا این افراد، اهداف خاصی را دنبال می کنند.
دهشیری اظهار داشت: در بخش حقوقی نیز در ماه ابتدای سال جاری ۷۳۶ پرونده توسط اداره کل منابع طبیعی در محاکم استان ثبت شده است که باید برای این موضوع نیز چاره اندیشی شود.
وی گفت: به جای تمرکز بر آمار باید به سمت عدالت ترمیمی حرکت کرد و در مسائل کیفری با اصلاخ ذات البین می توان زمینه کاهش ورودی پرونده ها را به محاکم فراهم کرد.
این مقام قضایی، برنامه ریزی در جهت کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی را خواستار شد و بیان داشت: با توجه به افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضا، نخبگان حقوقی و قضایی جامعه به ویژه قضات محاکم تجدید نظر به عنوان نخبگان دادگستری می توانند با ارائه راهکارهای عملیاتی زمینه ساز کاهش اطاله دادرسی باشند.
وی افزود: قضات محاکم تجدید نظر، بزرگان محاکم استان محسوب می شوند و الگویی برای کارکنان دستگاه قضا در سطوح مختلف استان هستند.
رئیس کل دادگستری استان یزد اظهار داشت: برگزاری جلسات مشترک بین قضات محاکم دادسرا، بدوی و تجدیدنظر برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر و تعامل نظر با تدوین برنامه های جامع و اثر بخش می تواند در سیر رسیدگی به پرونده ها موثر باشد.
دهشیری با تقدیر از قضات محاکم تجدید نظر استان گفت: از لحاظ رسیدگی محاکم تجدیدنظر استان با توجه به اتقان آرا هفت درصدی در ۱۰ ماه گذشته عملکرد خوبی داشته اند و تمام شعب این محاکم متعارف هستند.