خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کنایه نیکزاد به ناکارآمدی در کمیسیون اصل 90 مجلس/ اسلام آمریکایی؛ از منتظری تا مشاور عبدالحمید

مشرق | سیاسی، برگزیده | چهارشنبه، 12 بهمن 1401 - 10:15
یک فعال اصلاح‌طلب اخیراً مدعی شد که برای مسلحین حاضر در اغتشاشات حکم اعدام صادر شده است. او البته به این حکم اعتراض دارد!
كميسيون،اسلام،عبدالحميد،اهل،مجلس،مولوي،سنت،اصل،آمريكايي،90،ر ...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است.
ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.
۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
اعتراض به اعدام مسلحینِ اغتشاشات!
محسن رهامی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون اغتشاشات اخیر و برخورد با محاربین گفته است:
"من شنیده ام جلساتی که بعد از اعتراضات تهران میان مسئولین قضایی برگزار شده؛ از جمله ویدئو کنفرانسی که معاون اول قوه قضائیه با قضات سراسر کشور تشکیل داده و در صدور این احکام سنگین دادگاه ها اثرگذار بوده است.
خصوصا اینکه بعد از این جلسه تعدادی از دادگاه ها به کسانی که در تظاهرات حضور داشته و اسلحه به همراه داشته اند، حکم اعدام داده اند.
من تعجب می کنم که مسئولین عالی قوه قضائیه باید دادگاه ها را به احتیاط و حزم در حفظ خون مسلمین و انسان ها دعوت کنند و تلاش کنند که تعداد اعدام ها را پایین بیاورند."[1]
*مخاطبان اظهارات رهامی در حال خوانش شنیده‌های او هستند.
یعنی این فرد متوجه نیست که نباید چنین ادعای بزرگی را صرفا با شنیده و حرف‌های درِ گوشی مطرح کند بلکه باید برای آن سند و مدرک ذکر کند.
ثانیا و از باب نگاه منطقی به این ادعا؛‌ مشخص نیست که رهامی و امثال او چه ظن مثبتی نسبت به کسی دارند که با اسلحه در میان اغتشاشگران حاضر می‌شود؟!
او این اسلحه را برای چه می‌خواهد جز کشتن یا ایجاد اخافه؟!
آیا حکم این هر دو جرم در قانون مشخص نیست؟!
تأکید می‌شود که برخی محافل تحلیلی معتقدند همین قبیل حرف‌های روادارانه درباره اغتشاش و حمل سلاح است که موجب ایجاد حمام خون در اغتشاشات بعدی خواهد شد.
فلذا باید با صاحبان این قبیل سخنان برخوردها سخت امنیتی و قضایی شود و اغلاط آنان با ابزار "جهاد تبیین" در نزد مردم شفاف گردد.
رهامی پیش از این نیز در اظهاراتی گفته بود: برخی اعمال که در شرایط عادی جایز نیستند، ممکن است در زمان اعتراضات و تظاهرات جایز باشد و کسی که در اغتشاش مرتکب ضرب و جرح شده نمی‌تواند از بعد نگاه حاکمیتی محارب تلقی شود![2]
***
کنایه نیکزاد به ناکارآمدی در کمیسیون اصل 90 مجلس
نصرالله پژمان فر،‌ رئیس کمیسیون اصل 90 در جلسه علنی روز سه‌شنبه گذشته مجلس طی تذکری گفت: باید موضوع نحوه پرداخت تسهیلات بانکی به مردم بررسی شود.
بسیاری از بانک‌ها به بهانه اعتبارسنجی موانعی ایجاد می کنند به طوری که برخی از بانک‌ها ۲ تا ۴ نفر ضامن برای پرداخت یک وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی درخواست می‌کنند.
وی افزوده است: در این باره به آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی تذکر دادم و پیگیر موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ نیز هستیم.
بانک ها به بهانه های واهی از پرداخت تسهیلات خرد به مردم خودداری کرده و اینگونه سخت گیری می‌کنند.
به گزارش ایسنا، علی نیکزاد، نایب رییس مجلس هم در پاسخ به این تذکر گفته است: شما به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دستورات لازم صادر کنید و کمیسیون تخصصی این موضوع را رسیدگی کند.[3]
*از کنایه دقیق نیکزاد به رفتار غلط رئیس کمیسیون اصل 90 نباید گذشت...
کنایه‌ای که اجازه نمایش نمی‌دهد و یادآوری می‌کند که رئیس کمیسیون اصل 90 به جای طرح تذکر و شکایت در صحن علنی مجلس از این و آن؛ بلکه باید خود بر اساس اختیارات این کمیسیون عمل می‌کرد تا جلوی لجام‌گسیختگی بانک‌ها و تک‌روی آنها بر خلاف روند اقتصادی معقول کشور گرفته شود.
جالب آنکه اختیارات کمیسیون اصل 90 کم هم نیست و این کمیسیون می‌توانست با پیگیری قضاییِ حتی خارج از نوبت در قوه قضائیه؛ بانک‌ها را ملزم به رعایت قوانین موضوعه کند و اجازه دور زدن قانون و مردم را به آنها ندهد.
لکن متأسفانه می‌بینیم که اقلا در فقره وعده وزیر اقتصاد برای وام‌های بدون ضامن؛ شاهد کارآمدی خاصی در کمیسیون اصل 90 نیستیم و تأسف بیشتر اینکه می‌بینیم آقایان در صحن علنی مجلس حرفی را می‌زنند که حتی تعجب نایب رئیس مجلس را نیز برمی‌انگیزد.
***
"برادران اهل سنت نفس ما هستند"
اسلام آمریکایی؛ از منتظری تا مشاور عبدالحمید
آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره سخنان اخیر مولوی عبدالحمید مبنی بر اینکه مردم ایران 2 دولت اسرائیل و فلسطین را در کنار هم ببینند، گفت: این رژیم غاصب هفتاد سال است که شبانه روز به کشتار زنان و کودکان فلسطینی می پردازد و قبله اول مسلمانان و قدس را اشغال کرده.
مولوی عبدالحمید اظهاراتی در راستای به رسمیت شناخته شدن رژیم اشغالگر صهیونیستی بیان کرده و خواستار تبادل سفیر شده که این همان –خواست- اسلام آمریکایی است.
به گزارش رسا،‌ وی افزود: ما در مقابل اسلام آمریکایی چه شیعه و چه سنی باشند ایستادگی خواهیم کرد و آنها را از افراد اسلام آمریکایی خواهیم دید؛ از این رو مولوی عبدالحمید با موضع گیری اخیرش خود را از صف امت اسلامی و اهل سنت انقلابی و وفادار به انقلاب جدا کرد.
وی با بیان اینکه ما برای اهل سنت انقلابی و وفادار به اسلام احترام قائل هستیم، خاطرنشان کرد: امامین انقلاب و مراجع تقلید شیعه با اهل سنت انقلابی و وفادار به اسلام اختلافی ندارند، همانگونه که حضرت آیت الله سیستانی گفت: نگویید اهل سنت برادران ما هستند بلکه نفس ما هستند.
آیت الله حیدری بیان کرد: وقتی ما می گوییم که مولوی عبدالحمید در خط اسلام آمریکایی حرکت می کند، منظور ما اهل سنت سیستان و بلوچستان یا کردستان یا...
نیستند بلکه اهل سنت ایران در خط اسلام ناب محمدی حرکت می کنند و گوش به فرمان ولی امر مسلمین هستند و قبل از آن با امام امت بیعت کردند.
همچنین اهل سنت شهدای زیادی در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم و در مقابل اشغالگران صهیونیستی فدا کردند.
وی گفت: خواست شیعیان و اهل تسنن اسلام ناب محمدی است و از حرفهای مولوی عبدالحمید در حمایت از فرقه ضد اسلامی بهائیت و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی اعلام برائت می‌کنند.
نماینده مجلس خبرگان ابراز داشت: مولوی عبدالحمید که در گذشته حرفهایی در تربیون نماز جمعه زاهدان در حمایت از مردم فلسطین و اعلام برائت از صهیونیست ها بیان می کرد، حالا چه اتفاقی افتاده که اینگونه توجیه‌گر جنایت‌های رژیم اشغاگر اسرائیل شده است؟[4]
*در مقابل اظهارات امثال مولوی عبدالحمید، در وهله اول "جهاد تبیین" لازم است.
همچنانکه آیت‌ا...
حیدری نیز نسبت به اقامه این امر برخاسته‌اند.
مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند که در بحث اسلام آمریکایی و ایضا شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی هیچ تعارفی ندارند و برای آنها حتی آیت‌ا...
منتظری شیعه و در مظان رهبری هم اگر بر مسیر اسلام آمریکایی گام بردارد؛ باید طرد و حصر شود.
+
پیش از این، مشاور مولوی عبدالحمید به دلیل تشویش اذهان عمومی، ارتباطات با رسانه های بیگانه و تحریف افکار عمومی بازداشت شده است.[5]
***
1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1582857
2_ mshrgh.ir/1453908
3_ isna.ir/xdNfTP
4_ rasanews.ir/0033Ye
5_ mshrgh.ir/1460128