خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

به‌هم‌ریختگی اطلاعاتی و ترس دشمن از پاسخ تلافی‌جویانه ایران/ گاز گران شد؛ دولت تخفیف داد

مشرق | سیاسی، برگزیده | شنبه، 08 بهمن 1401 - 10:06
عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش "حکمرانی اسلامی" تأکید کرد که تمرکز حکمرانی اجرایی در شرایط فعلی باید بر حل مشکلات معیشتی مردم قرار بگیرد.
گاز،تعرفه،قبوض،ايران،اسلامي،دولت،حكمراني،مشكلات،درصد،مجلس،قب ...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است.
ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.
۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
"حکمرانی اسلامی" بر حل مشکلات معیشتی تأکید دارد
آیت‌ا...
شیخ عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در همایش حکمرانی اسلامی، "آینده‌نگری" را از وجوه حکمرانی در سیره نبوی و از ویژگی‌های حکمرانی در نظام اسلامی برشمرد.
به گزارش شفقنا، وی همچنین تصریح کرد: حکمرانی –اسلامی- امروز در مقام اجرا و عمل نیازمند سازماندهی و شبکه‌سازی است.
همچنین تحول در ساختارهای قدیمی با ایجاد انعطاف، ضروری است و باید تمرکز بر حل مشکلات معیشتی مردم قرار بگیرد.[۱]
*تأکید راهبردی آیت‌الله کعبی بر لزوم تمرکز حکمرانی اسلامی بر مسئله حل مشکلات معیشتی مردم از این حیث دارای اهمیت ویژه است که نبایستی اجازه داد هیچ امر دیگری در این مسیر رهزن فکر مردم و فضای مدیریتی و سیاسی کشور شود.
به این معنی که باید با ابزار جهاد تبیین به مقابله با کسانی برخاست که امورات مهمه کشور را مواردی از قبیل شفافیت، آشتی ملی، لغو گشت ارشاد و لزوم ایجاد مکان‌هایی برای اعتراض بیان می‌کنند!
بلکه باید مطالبه ملی و هشتگ ذهنی این باشد که چرا نظارتی بر بازار قیمت‌ها نیست، چرا طرح مالیات بر خانه‌های خالی که مجلس یازدهم آنرا تصویب کرد بصورت کارا اجرا نمی‌شود، چرا قیمت خودرو لجام گسیخته است، چرا تسهیلات لازم برای ازدواج جوانان در نظر گرفته نمی‌شود و قس علی هذا.
دقت شود که شکل‌گیری این مطالبه ملی در بحث اقتصاد می‌تواند با آن اندیشه راهبردی در حکمرانی اسلامی که بر حل مشکلات معیشتی تأکید دارد همراستا و هم‌داستان شود و در فرایندهای دموکراتیک به ایجاد مطالبه از مسئولان فعلی و شکل‌گیری رهاورد "رأی خوب" منجر شود.
چه اینکه بیت‌الغزل راهکارهای حل مشکلات در رأی خوب مردم به رئیس‌جمهوری خلاصه می‌شود که بر حل مشکلات معیشتی تأکید داشته باشد، از کارنامه لازم برخوردار باشد و برنامه‌های دقیق، منطقی و قابل احصایی هم در این زمینه داشته باشد.
اگر راهبرد مطروحه از سوی آیت‌ا...
کعبی مد نظر باشد، فرایند شکل‌گیری مطالبه در قبال آن ایجاد شود و آن مطالبه به پاسخگو شدن مسئولان فعلی و تشکیل کانال رأی خوب منجر شود؛ آنگاه است که می‌توان به سرعت گرفتن فرایند حل مشکلات اقتصادی امیدوار بود.
بهره‌گیری از نخبگان در این فرایند چند مرحله‌ای از ضروریات است.
***
ورود کمیسیون انرژی مجلس به علت افزایش قبوض گاز
گاز گران شد؛ دولت تخفیف داد!
مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در مصاحبه با ایسنا به گرانی قبوض برق اشاره کرده و گفته است: آنچه که مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تعرفه گذاری گاز و برق پیش بینی کرد، تعرفه گذاری پلکانی بود و قرار بود دولت آئین نامه ای را در این بخش تهیه کند و بر اساس آئین نامه نسبت به تعیین پلکان ها و نحوه قیمت گذاری در هر پلکان اقدام کند و در واقع مجلس این اختیار را به دولت داده بوده که نسبت به قیمت گذاری پلکانی اقدام کند.
پس اینکه در هر پلکان چه میزان یارانه انرژی باید پرداخت شود و پلکان ها چگونه تعریف شود و نحوه محاسبه قیمت چگونه باشد؟
همگی در اختیار دولت بود.
نخعی افزود: اما در ماه جاری قبوض گازی که برای برخی از مشترکان صادر شده است، تفاوت چشمگیری با قبوض ماه های گذشته دارد و این امر سبب شده تا ابهاماتی ایجاد شود که دولت چگونه این قبوض را محاسبه کرده است؟
نماینده نهبندان تصریح کرده است: افزایش قیمتی که به صورت یکباره در قبوض گاز رقم خورده است، منطقی به نظر نمی رسد.
این ابهام در نحوه تعرفه گذاری برای ما نیز وجود دارد و حتما در اولین فرصت این موضوع را در کمیسیون انرژی بررسی خواهیم کرد و امیدوار هستیم که به تعرفه گذاری منطقی‌تری برسیم.[۲]
*این گرانی عجیب در حالی است که به تازگی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس جمهور در قبال این گرانی دستور تخفیف داده است.
مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در این زمینه با اشاره به تصمیم جدید دولت در صدور قبوض گاز جدید گفت: طبق مصوبه جدید هیئت دولت که در ۱۶ آذر امسال به تصویب رسید، تعرفه گاز سه پله اول مصرف گاز خانگی بدون تغییر باقی ماند و هیچ افزایشی نیافت.
اما تعرفه گاز پله ۴ تا ۶ به میزان ۳۰ درصد و تعرفه گاز پله ۷ تا ۱۰ به میزان ۵۰ درصد نسبت به تعرفه قبلی افزایش یافت.
همچنین برای پله‌های ۱۱ و ۱۲ نیز تعرفه ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد.
او می‌افزاید: طبق تعرفه جدید، قبوض جدید گاز نیز صادر شد که بر مبنای آن قبض گاز ۶۰ درصد از مردم هیچ تغییری نکرد و قبض گاز حدود ۹۰ درصد مردم کمتر از ۱۰۲ هزار تومان اعلام شد و فقط مشترکان دو پله آخر که حدود ۱.۶ درصد از مردم را شامل می‌شوند؛ شاهد قبوض بالایی به دلیل مصارف غیر متعارف بودند.
به گزارش مشرق، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با توجه به ارقام چند میلیونی در برخی از قبوض گاز، رئیس جمهور دستور داد که ۷۰ درصد از افزایش قبوض گاز از بازه زمانی ۱۶ آذرماه تا ۱۵ اسفندماه امسال به مردم بخشیده شده و تخفیف داده شود.
رحمانی توضیح داد: یعنی روال تخفیف بدین صورت است که یکبار قبض گاز با تعرفه قدیم و یکبار به تعرفه جدید محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قبض، ۷۰ درصد از آن به مشترکان بخشیده می‌شود.
مثلا حدود ۶۰ درصد مردم که قبض گازشان هیچ تغییری نکرده طبیعتا تخفیفی نیز دریافت نخواهند کرد، ولی مابقی مشترکان از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد.
او تأکید کرده است: البته مصوبه تعرفه گاز جدید همچنان پابرجاست و از سال آینده به طور کامل اجرا می‌شود و ضرورت دارد مردم نسبت به این موضوع هشیار باشند و رسانه‌ها نیز به خوبی این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.[۳]
در این رابطه لازم به توضیح است که اگر قبض گاز زیر ۱۰۰ هزار تومان از نظر دولت ارزان است و اگر فقط ۱.۶ از مشترکان، قبوض با نرخ بالا دریافت کرده‌اند پس چه نیازی به دستور تخفیف رئیس‌جمهور؟!
از طرفی این احساس عمومی و حتی ورود مجلس و قوه قضائیه به مسئله گرانی آیا از نظر دولت به دلایل غیر واقعی ایجاد شده است؟!
اینها سوالاتی است که پاسخ معقول به آنها در جهت حل مشکلات معیشتی مردم در "حکمرانی اسلامی" راهگشا خواهد بود.
***
معاون سازمان اطلاعات سپاه تشریح کرد:
به‌هم‌ریختگی اطلاعاتی و ترس دشمن از پاسخ تلافی‌جویانه ایران
سردار محمد تولایی، معاون هماهنگ‌کننده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران،‌ طی سخنانی در یک نشست خبری پیرامون برنامه‌های یادواره چهلمین سالگرد شهادت شهید حسن باقری و شهدای اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: چشم‌های تیزبین نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ما همواره دشمنان را رصد می‌کند و بخش زیادی از شکست‌های توطئه‌های دشمنان به دلیل اطلاعاتی است که نیروهای ما در اختیار دارند.
به گزارش ایسنا،‌ وی افزود: چندی پیش نیروهای اطلاعاتی برخی کشورهای مخالف نظام اسلامی در منطقه نشستی داشتند که آن‌ها علی‌رغم اینکه تمامی جوانب را در اغتشاشات اخیر سنجیده بودند، ولی در این جلسه به شدت آشفته بودند؛ زیرا شرکت‌کنندگان در این نشست اعتراض داشتند که برآوردهای غلطی در خصوص ایران ارائه و این موضوع باعث شد که به واسطه دخالت‌هایی که در قالب حمایت از اغتشاشات انجام دادیم، اکنون باید منتظر اقدام تلافی‌جویانه ایران باشیم.[۴]
*برآوردهای غلط دشمن از کارکردهای هژمونی ایران، یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست توطئه‌ها در طول عمر انقلاب اسلامی ایران بوده است.
برآورد غلط از مردم،‌ از کارکردهای سیستم حکومت، از قدرت ایران، از اعتقادات جوانان و از خیلی چیزهای دیگر که دشمن با وجود تقلای زیاد اما در فهم آنها ناموفق بوده و خواهد بود.
این بهم‌ریختگی اطلاعاتی و آشفتگی از بابت پاسخهای تلافی‌جویانه ایران که توسط سردار تولایی مورد اشاره قرار گرفته نیز نعمتی است الهی که در پرتو درایت رهبر معظم انقلاب، مقاومت مردم و سنگین بودن کفه عقلانیت عمومی در ایران حادث شده و بایستی بواسطه آن شکرگذار درگاه احدیت بود.
شکری که البته اقتدار و توجه نیروهای امنیتی در کنترل دشمن، پیش‌بینی تهدیدات آینده و تقویت جبهه جهاد تبیین از لوازم آن است.
***
1_ https://fa.shafaqna.com/?p=1515666
2_ isna.ir/xdNdmk
3_ mshrgh.ir/1458973
4_ isna.ir/xdNdrY