بودجه کافی در سطح شهر وجود ندارد
باشگاه خبرنگاران
|
اجتماعی و حوادث
|
چهارشنبه، 05 بهمن 1401 - 18:23
در طول سالهای گذشته هر بار به هر دلیلی مردم نقدهایی را وارد میکردند به آنچه در سطح شهر تهران کمبود و کاستی است در نهایت میرسیدیم به اینکه بودجه کافی برایش وجود ندارد.

خلاصه خبر
شهرابی: عرضم به حضورتان که ما در شرایطی بودجه ۱۴۰۲ را به شورای اسلامی تقدیم کردیم که همزمان هم برنامه چهارم شهر تهران در شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت ۵ محور اصلی برنامه چهارم توسعه شهر تهران دارد که محور اول بحث موضوع حمل و نقل و ترافیک است و در مسیر آن ابرپروژه توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل عمومی تدبیین شده ما بر اساس این برنامه بالادستی بودجهای را هم که برای ۱۴۰۲ پیشنهاد دادیم به شورای اسلامی بیشترین سهم را برای حوزه حمل و نقل و ترافیک دیدیم و با توجه با وضعیتی که در سازمان از نظر عملیات اجرایی وجود دارد از مجموع رقم ۳۱ هزار میلیارد اعتبارات سرمایهای که در حقیقت عملیات اجرایی در این بخش انجام میشود ۱۷ هزار میلیارد را برای موضوع حمل و نقل در نظر گرفتیم و این نشان دهنده این است که سهم بزرگی از سرمایه شهرداری تهران را موضوع حمل و نقل دارد میگیرد.
شهرابی: ببینید حل کردن مشکلات که مشکلات وسیعتر از این اعداد وارقام میتواند باشد به هر حال شهرداری تهران در موضوع حمل و نقل تنها نیست همین تعهدات بالادستی نشان دهنده این است که دولت هم باید بیاد به تکالیف خودش در قبال موضوع حمل و نقل عمومی پایتخت عمل بکند واین در قوانین بالادستی کاملاً مشخص است و اینکه حالا چه سهمی را دولت را دارد از این موضوع برداشت میکند و سهم شهرداری رو بهش اختصاص میدهد محل بحث است که الان همزمان در مجلس لایحه پیشنهادی دولت مطرح میشود و برنامه هفتم است و تلاقی این موضوعات با همدیگر شاید اگر خوب پیگیری بشود بتواند شهرداری سهم بیشتری بگیرد، ولی در حمل و نقل شهرداری تنها نیست و دولت اگر کمک نکند ممکن است که اون موضوعات به راحتی جلو نرود، ولی شهرداری خودش بر اساس بودجه و منابعی که دارد پیش بینی میکند باز هم دارد تلاش میکند با در نظر گرفتن سهم بزرگی از بودجه سرمایه اش تکلیف خودش را در موضوع حمل و نقل عملیاتی بکند.
شهرابی : نه ببینید شما حوزه حمل و نقل حوزه وسیعی عددهای ریالی بزرگی است حتی ریالی نیست عددهای دلاری بزرگی است ما وقتی حرف از توسعه مترو می زنیم الان یک کیلومتر احداث مترو تا مرحله بهره برداری در حقیقت احداث ایستگاههای مربوطه به قیمت روز تقریباً 2 هزار میلیارد تومان تمام می شود عددها عدد کوچکی نیستند و در کنار این شما موضوع خرید اتوبوس ، تاکسی های ون ، موتور سیکلت های برقی را داریم موضوع اورهال ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را داریم عددها ، عددهای بزرگی هستند و قیمتها هم الان شما یک اتوبوس چقدر قیمت دارد اورهال یک رام قطار در حقیقت یک مجموعه ناوگانی قطار شما ببینید عددها عددهای بزرگی است و قاعدتاً یا قیمتهایی که امروزه وجود دارد اینکه ادعا کنیم که همه مشکلات یکسال حل بشود ،این نمی شود ولی در برنامه چهار ساله ای که شهرداری تهران دارد و تا پایان سال 1404 که دوره مدیریت فعلی است ، قولهایی در برنامه چهارم داده شده عیناً در برنامه چهارم آمده و مردم می توانند دقیقاً عددها را بر اساس احکام چک کنند و ببینند که آیا شهرداری در این زمینه می تواند موفق باشد در آینده یا نه و این قضاوت را در آینده به ما داشته باشند .
شهرابی: ببینید حل کردن مشکلات که مشکلات وسیعتر از این اعداد وارقام میتواند باشد به هر حال شهرداری تهران در موضوع حمل و نقل تنها نیست همین تعهدات بالادستی نشان دهنده این است که دولت هم باید بیاد به تکالیف خودش در قبال موضوع حمل و نقل عمومی پایتخت عمل بکند واین در قوانین بالادستی کاملاً مشخص است و اینکه حالا چه سهمی را دولت را دارد از این موضوع برداشت میکند و سهم شهرداری رو بهش اختصاص میدهد محل بحث است که الان همزمان در مجلس لایحه پیشنهادی دولت مطرح میشود و برنامه هفتم است و تلاقی این موضوعات با همدیگر شاید اگر خوب پیگیری بشود بتواند شهرداری سهم بیشتری بگیرد، ولی در حمل و نقل شهرداری تنها نیست و دولت اگر کمک نکند ممکن است که اون موضوعات به راحتی جلو نرود، ولی شهرداری خودش بر اساس بودجه و منابعی که دارد پیش بینی میکند باز هم دارد تلاش میکند با در نظر گرفتن سهم بزرگی از بودجه سرمایه اش تکلیف خودش را در موضوع حمل و نقل عملیاتی بکند.
شهرابی : نه ببینید شما حوزه حمل و نقل حوزه وسیعی عددهای ریالی بزرگی است حتی ریالی نیست عددهای دلاری بزرگی است ما وقتی حرف از توسعه مترو می زنیم الان یک کیلومتر احداث مترو تا مرحله بهره برداری در حقیقت احداث ایستگاههای مربوطه به قیمت روز تقریباً 2 هزار میلیارد تومان تمام می شود عددها عدد کوچکی نیستند و در کنار این شما موضوع خرید اتوبوس ، تاکسی های ون ، موتور سیکلت های برقی را داریم موضوع اورهال ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را داریم عددها ، عددهای بزرگی هستند و قیمتها هم الان شما یک اتوبوس چقدر قیمت دارد اورهال یک رام قطار در حقیقت یک مجموعه ناوگانی قطار شما ببینید عددها عددهای بزرگی است و قاعدتاً یا قیمتهایی که امروزه وجود دارد اینکه ادعا کنیم که همه مشکلات یکسال حل بشود ،این نمی شود ولی در برنامه چهار ساله ای که شهرداری تهران دارد و تا پایان سال 1404 که دوره مدیریت فعلی است ، قولهایی در برنامه چهارم داده شده عیناً در برنامه چهارم آمده و مردم می توانند دقیقاً عددها را بر اساس احکام چک کنند و ببینند که آیا شهرداری در این زمینه می تواند موفق باشد در آینده یا نه و این قضاوت را در آینده به ما داشته باشند .