ضرورت برنامه ریزی راهبردی برای توسعه صنعت فولاد کشور
باشگاه خبرنگاران
|
سیاسی
|
چهارشنبه، 05 بهمن 1401 - 15:20
نگاهداری گفت: صنعت فولاد کشور یکی از صنایع مهم کشور است و برای تحول به توسعه صنعتی نیاز داریم که این توسعه با برنامه ریزی راهبردی حاصل میشود.

خلاصه خبر
وی با بیان اینکه توسعه صنعت فولاد برای دستیابی به اهداف توسعه صنعتی اهمیت دارد، تصریح کرد: توسعه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر، محصولاتی را برای استفاده در سایر صنایع تولید میکند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، با اشاره به اینکه صنعت فولاد معمولاً در کشورهای مختلف بهعنوان یک صنعت استراتژیک و دارای اولویت مطرح است، توضیح اداد: صنعت فولاد زمانی میتواند کاملاً در خدمت اهداف توسعه صنعتی قرار گیرد که توسعه زیربخشها و انواع خاص محصولات آن با توجه به استراتژی توسعه صنعتی و اولویتهای تعیین شده توسط آن صورت گیرد.
وی ادامه داد: اقتصاد ایران با برخورداری از صادرات ۵ میلیارد دلاری محصولات فولادی و برخورداری از ۱.۶ درصد از کل ذخایر سنگ معدن دنیا، ظرفیت مناسبی برای توسعه این صنعت و بهرهگیری از آن در جهت تقویت توسعه صنعتی دارد.
وی ادامه داد:چهارمین راهکار هم توسعه صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا از طریق ایجاد گسترش دیپلماسی تجاری و تکمیل زنجیرههای ارزش و تعیین اولویتهای توسعه این صنعت است.
وقتی ترکیب صادرات را میبینیم حدود ۱۰ درصد از صادرات، به صادرات صنعتی اختصاص پیدا میکند.
برای تحول به توسعه صنعتی نیاز داریم که این توسعه با برنامهریزی راهبردی حاصل میشود.
مجموعه کسبوکارهایی که با این توسعه ایجاد میشود دومین مقوله با اهمیت برای تصمیمسازان توسعه صنعت کشور است.
وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه برای صنعت فولاد کشور فرصتهای بسیار متنوعی فراهم شده است.
حرکت به سمت کورهبلند و ایجاد واحدهای کوچک، اکتشافات عمیقتر سنگآهن، زمینهسازی برای معدنکاری خارجی، توسعه فناوریهای نوین برای استفاده از منابع کمعیار در صنعت فولاد، توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا با گسترش دیپلماسی تجاری و...
این کنگره در قالب دو پنل با موضوعات فلسفه توسعه، نقش راه جهش اقتصاد، صنعت فولاد و معدن و چگونگی ورود به فناوریهای نوین نسل چهارم صنعت برگزار شد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، با اشاره به اینکه صنعت فولاد معمولاً در کشورهای مختلف بهعنوان یک صنعت استراتژیک و دارای اولویت مطرح است، توضیح اداد: صنعت فولاد زمانی میتواند کاملاً در خدمت اهداف توسعه صنعتی قرار گیرد که توسعه زیربخشها و انواع خاص محصولات آن با توجه به استراتژی توسعه صنعتی و اولویتهای تعیین شده توسط آن صورت گیرد.
وی ادامه داد: اقتصاد ایران با برخورداری از صادرات ۵ میلیارد دلاری محصولات فولادی و برخورداری از ۱.۶ درصد از کل ذخایر سنگ معدن دنیا، ظرفیت مناسبی برای توسعه این صنعت و بهرهگیری از آن در جهت تقویت توسعه صنعتی دارد.
وی ادامه داد:چهارمین راهکار هم توسعه صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا از طریق ایجاد گسترش دیپلماسی تجاری و تکمیل زنجیرههای ارزش و تعیین اولویتهای توسعه این صنعت است.
وقتی ترکیب صادرات را میبینیم حدود ۱۰ درصد از صادرات، به صادرات صنعتی اختصاص پیدا میکند.
برای تحول به توسعه صنعتی نیاز داریم که این توسعه با برنامهریزی راهبردی حاصل میشود.
مجموعه کسبوکارهایی که با این توسعه ایجاد میشود دومین مقوله با اهمیت برای تصمیمسازان توسعه صنعت کشور است.
وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه برای صنعت فولاد کشور فرصتهای بسیار متنوعی فراهم شده است.
حرکت به سمت کورهبلند و ایجاد واحدهای کوچک، اکتشافات عمیقتر سنگآهن، زمینهسازی برای معدنکاری خارجی، توسعه فناوریهای نوین برای استفاده از منابع کمعیار در صنعت فولاد، توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا با گسترش دیپلماسی تجاری و...
این کنگره در قالب دو پنل با موضوعات فلسفه توسعه، نقش راه جهش اقتصاد، صنعت فولاد و معدن و چگونگی ورود به فناوریهای نوین نسل چهارم صنعت برگزار شد.