کلاف پیچیده آلودگی هوا در قزوین/ صنعت یا مردم؛ مقصر چه کسی است؟
مهر
|
استانها
|
چهارشنبه، 05 بهمن 1401 - 10:50
قزوین- بررسی عوامل آلودگی هوا در روزهای اخیر قزوین نشان از یک کلاف پیچیده و ابهام در میزان نقش مردم و صنعت در این آلودگی و احتلاف نظر کارشناسان در این زمینه دارد.

خلاصه خبر
از سالها قبل بافت صنعتی استان و همچنین سوخت مصرفی این بافت مورد نقد همه کارشناسان بود اما کمتر به این صداها توجه شد.
خودروها علت اصلی آلودگی
وی در گفتوگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هر شهر و سکونتگاههای شهری ویژگیهای خاص خود را دارد، تاکید کرد: شبکه حمل و نقل، ترافیک و سبک زندگی مردم سهم خودروها را در آلایندگی هوا افزایش دهد اما ترافیک و خودروها عامل اصلی نیستند و نباید توپ را در زمین مردم بیندازیم.
این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه بدون شک تعداد خودروها و مشکلات ناشی از آن در قزوین از کلان شهرها بیشتر و بزرگتر نیست، تاکید کرد: نمیتوان نقش صنعت و آلودگی ناشی از آن را کمتر از خودروها دید.
محمود داوران یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست در استان قزوین نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش سرما و فعالیتهای گستردهتر صنایع و خودروها را میتوان علت اصلی تشدید آلودگی هوا دانست.
وی ادامه داد: امروز با صنایعی مواجه هستیم که عمدتاً آلوده کننده هستند و به خاطر کمبود تولید گاز به سمت سوخت غیراستاندارد مازوت حرکت کردهاند.
داوران سوخت مازوت را عامل محرکی برای تشدید آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: قزوین توسط واحدهای تولیدی احاطه شده و همین باعث افزایش آلودگی هوا میشود.
شیوه مصرف سوخت در کشور تغییر کند
وی مازوت سوزی را یکی از دغدغههای اصلی مرتبط با نیروگاه شهید رجایی دانست و عنوان کرد: باید در شرایط فعلی به دنبال تغییر شیوه مصرف سوخت در همه بخشهای کشور باشیم.
این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: استفاده از گاز به عنوان سوخت، بهینه سازی مصرف سوخت در بخش شهری و صنعت خودرو و استفاده از تکنولوژیهای روز و مناسب در صنعت میتواند زمینه کاهش میزان آلودگی را فراهم کند.
افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش سرما و فعالیتهای گستردهتر صنایع و خودروها را میتوان علت اصلی تشدید آلودگی هوا دانست
اولین علت آلودگی را باید در مازوت سوزی صنعت جستجو کرد
جانی بیان کرده است: در مراکز معاینه فنی قزوین همه خودروها ازلحاظ آلاینده بودن، عملکرد ترمز، کمکفنرها، شیشه، اهرمبندی و اتصالات جلوبندی بررسی میشوند و از بین مراجعاتی که صورت میگیرد ۷۰ درصد خودروها تأییدیه معاینه فنی را دریافت میکنند و ۳۰ درصد دیگر غالباً به سبب آلاینده بودن مردود میشوند.
خودروها علت اصلی آلودگی
وی در گفتوگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هر شهر و سکونتگاههای شهری ویژگیهای خاص خود را دارد، تاکید کرد: شبکه حمل و نقل، ترافیک و سبک زندگی مردم سهم خودروها را در آلایندگی هوا افزایش دهد اما ترافیک و خودروها عامل اصلی نیستند و نباید توپ را در زمین مردم بیندازیم.
این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه بدون شک تعداد خودروها و مشکلات ناشی از آن در قزوین از کلان شهرها بیشتر و بزرگتر نیست، تاکید کرد: نمیتوان نقش صنعت و آلودگی ناشی از آن را کمتر از خودروها دید.
محمود داوران یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست در استان قزوین نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش سرما و فعالیتهای گستردهتر صنایع و خودروها را میتوان علت اصلی تشدید آلودگی هوا دانست.
وی ادامه داد: امروز با صنایعی مواجه هستیم که عمدتاً آلوده کننده هستند و به خاطر کمبود تولید گاز به سمت سوخت غیراستاندارد مازوت حرکت کردهاند.
داوران سوخت مازوت را عامل محرکی برای تشدید آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: قزوین توسط واحدهای تولیدی احاطه شده و همین باعث افزایش آلودگی هوا میشود.
شیوه مصرف سوخت در کشور تغییر کند
وی مازوت سوزی را یکی از دغدغههای اصلی مرتبط با نیروگاه شهید رجایی دانست و عنوان کرد: باید در شرایط فعلی به دنبال تغییر شیوه مصرف سوخت در همه بخشهای کشور باشیم.
این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: استفاده از گاز به عنوان سوخت، بهینه سازی مصرف سوخت در بخش شهری و صنعت خودرو و استفاده از تکنولوژیهای روز و مناسب در صنعت میتواند زمینه کاهش میزان آلودگی را فراهم کند.
افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش سرما و فعالیتهای گستردهتر صنایع و خودروها را میتوان علت اصلی تشدید آلودگی هوا دانست
اولین علت آلودگی را باید در مازوت سوزی صنعت جستجو کرد
جانی بیان کرده است: در مراکز معاینه فنی قزوین همه خودروها ازلحاظ آلاینده بودن، عملکرد ترمز، کمکفنرها، شیشه، اهرمبندی و اتصالات جلوبندی بررسی میشوند و از بین مراجعاتی که صورت میگیرد ۷۰ درصد خودروها تأییدیه معاینه فنی را دریافت میکنند و ۳۰ درصد دیگر غالباً به سبب آلاینده بودن مردود میشوند.