سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مباحث عقیدتی و بصیرتی در جذب اساتید باید مورد توجه قرار گیرد

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 30 آذر 1401 - 09:52
رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم گفت: درفرایند جذب اساتید برخی مباحث، مباحث عقیدتی و بصیرتی است که باید در این حوزه دقت زیادی صورت گیرد اما متأسفانه در دوره‌هایی به این مسئله توجه نشده است.
اساتيد،نفوذ،قرار،جذب،علوم،علمي،فرهنگي،هيئت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، رشید جعفرپور در یک برنامه رادیویی در خصوص نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها و بسترهای وقوع آن اظهار داشت: این نفوذ گاهی به دلیل متون دانشگاهی و کتاب‌های آن رخ می‌دهد.
همچنین گاهی نفوذ فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی می‌تواند از طریق برخی اشخاص دانشگاهی منتقل شود.
در دانشگاه‌ها سه قشر اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان دانشگاه‌ها و دانشجویان را داریم که بر اساس هر کدام از آنها می‌توان این سه قشر را تعریف کرد.
وی با بیان اینکه عمده علوم انسانی در ایران ترجمه‌ای است، اظهار کرد: این متون مبتنی بر مبانی غربی است که پس از ترجمه، در اختیار اساتید و دانشگاهیان قرار گرفته است.
این مسئله سبب شده است نظریات در حوزه علوم انسانی با نگاه‌های سکولار یستی و بعضاً لائیک در فضای کلاس‌ها و درس‌ها منتشر شود.
بدون تردید این محتواها نمی‌تواند مسائل کشور را حل و فصل کند.
رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم درباره اثرگذاری اشخاصی که در دانشگاه‌ها حضور دارند و می‌توانند منفذی برای نفوذ باشند، بیان کرد: همه انسان‌ها تحت تأثیر اخبار و فضاسازی‌ها می‌توانند قرار گیرند؛ اعضای هیئت علمی ممکن است تحت نفوذ و تأثیر فکری و فرهنگی منابع درسی باشند.
باید روی این موضوع دقت زیادی وجود داشته باشد که چه کسانی به عنوان اعضای هیئت علمی انتخاب می‌شوند.
وی افزود: این موضوع اهمیت زیادی دارد که چه مبانی فکری در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند زیرا وقتی یک استاد جذب دانشگاه می‌شود، بیش از ۳۰ سال قرار است تدریس کند و فرزندان این ملت ممکن است تحت تأثیر قلم این اساتید قرار گیرند.
جعفرپور درباره جذب اساتید توضیح داد: بخشی از روند جذب اساتید، علمی و مربوط به رساله‌ها، کتب و مقاله‌های اساتید است.
بخش دیگری از فرایند جذب اساتید مربوط به مباحث عقیدتی و بصیرتی است که باید در این حوزه دقت زیادی صورت گیرد اما متأسفانه در دوره‌هایی این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.