شفافسازی در خصوص عملکرد کمیته تخصیص/ ادغام، بخشی از ظرفیت قرآنی نظام را نادیده میگیرد
رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه دو اتحادیه قرآنی از بودجه سال ۹۷ تقریباً برابر بهرهمند شدهاند، گفت: کمیته تخصیص هیچ دخالتی در تعیین میزان بودجه دستگاهها نداشته و نخواهد داشت.

رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه دو اتحادیه قرآنی از بودجه سال ۹۷ تقریباً برابر بهرهمند شدهاند، گفت: کمیته تخصیص هیچ دخالتی در تعیین میزان بودجه دستگاهها نداشته و نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، نشست تخصصی گزارش فعالیت کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با حضور محمدرضا فراهانی- رئیس این کمیته برگزار شد.
محمدرضا فراهانی- معاون فرهنگی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست با اشاره به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ عنوان کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که هم اهداف قرآنی کشور را مشخص میکرد و هم ساختاری که در آن منشور دیده شده بود را ایجاد میکرد.
موقعی که شورا تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم منابعی که دستگاهها برای کار قرآنی دارند کافی نیست.
وی افزود: به یاد دارم که در سال ۱۳۹۰ برای اولین بار ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه تصویب شد.
از آن مبلغ ۱۹۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد تا آن را توزیع کند.
البته بخشی از آن مبلغ یعنی ۱۳۸ میلیارد در شورای توسعه هزینه و بقیه نیز توسط خود شورای عالی انقلاب فرهنگی توزیع شد که گزارشی از آن ارائه نشد.
رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در سالهای بعد پیشنهاد تشکیل صندوق ارائه شد تا بشود از کمکهای مردمی هم استفاده کند و دولت نیز به آن کمک کند تا آن صندوق متکفل این کار شود.
نهایتاً در سال ۱۳۹۵ صندوق مشارکت تشکیل شد و کمیته تخصیص آن نیز مشخص و حالت قانونی پیدا کرد.
در آن سال دولت ۱۰ میلیارد تومان کمک کرد که یک درصد آن به بخش پژوهشی و «عتف» تعلق گرفت که جذب نشد و برگشت داده شد و ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بین دستگاهها توزیع شد.
وی افزود: قراردادی که در این سال با دستگاهها بسته شده بود بر اساس دریافت ۲۵ میلیارد تومان بود که محقق نشد.
سال ۱۳۹۶ نیز به طور کلی بودجهای داده نشد.
در ادامه در سال ۱۳۹۷ بیست و سه میلیارد تومان بودجه دریافت شد.
از این بین باید ۱۵ میلیارد را به مانده سال ۹۵ اختصاص میدادیم، با توجه به اینکه برخی دستگاهها تمام پروژههای خود را اجرا نکرده بودند، بودجه به بخشهایی داده شد که کل پروژهها را اجرا کرده بودند.
از ۲۳ میلیارد حدود ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باقی ماند که سال گذشته توزیع شد.
فراهانی با اشاره به اینکه گزارش این بودجه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است، تصریح کرد: البته در این جدول ریز بودجه واریزی از طریق اتحادیه تشکلهای قرآنی به دستگاهها اعلام نشده است.
دلیل این کار این بود که در سال ۹۵ دستگاهها باید تا آخر سال بودجه را دریافت میکردند اما موفق به این کار نشدند، برای اینکه این پول از بین نرود آن را به اتحادیه دادیم تا این رقم در ادامه به دستگاهها واریز شود.
من خواهش میکنم اتحادیه رقمی که گرفته تا به دستگاهها بدهد را اعلام کند تا در کمیته تخصیص با عدد دستگاهها جمع کنیم و فهرست شفاف در اختیار دستگاهها قرار بگیرد.
معاون فرهنگی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح ساختار صندوق پرداخت و گفت: ساختار صندوق به این شکل است که یک ماهیت مستقل و یک هیئت امنا دارد.
هیئت امنای این صندوق اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند.
یک رکن دیگر صندوق رئیس صندوق است که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
کمیته تخصیص نیز یکی دیگر از ارکان صندوق است که ۱۱ عضور دارد و از جمله اعضای آن میتوان به چهار دبیر کمیسیونهای تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد.
رئیس و نایب رئیس در این کمیته با رأی گیری انتخاب میشود.
برخی در مصاحبههای خود اعلام کردهاند که چرا معاون وزیر بهداشت رئیس این کمیسیون است، برای اینکه ممکن است هر کدام از معاونان وزاری عضو این کمیته رئیس این کمیته باشد.
همه چیز ممکن است و حتی مکن است رئیس صندوق که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی است به عنوان رئیس کمیته نیز معرفی شود.
رئیس کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: کمیته تخصیص به خودی خود بودجه را توزیع نمیکند، چهار کمیسیون شورای توسعه فرهنگ قرآنی از همه دستگاهها و نهادهای مردمی برنامه دریافت میکنند، به عنوان مثال دو اتحادیه قرآنی برنامههای خود را به کمیسیونها دادهاند، در کمیسیون نیز برنامهها بررسی شده و برنامههای قابل قبول را ارائه دادهاند و گفتهاند چه مقدار به چه دستگاهی داده شود.
نسبت بین کمیسیونها هم توسط هیئت امنا مشخص شده است که به عنوان مثال ۳۹ درصد بودجه به بخش تبلیغ و ترویج، ۴۹ درصد به آموزش عمومی و ۱۲ درصد هم به بخش پژوهش داده شود.
فراهانی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه یک سری از دوستان که نسبت به این موضوع اطلاع ندارند و مطالب خلاف واقعی گفتهاند، گفت: عدهای گفتهاند چون من عضو هیئت مدیره بودهام به اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت بودجه بیشتر داده شده است.
در صورتی که اینگونه نیست و ما هر چه کمیسیونها تعیین کردهاند و بر اساس مصوبات بودجه را تقسیم کردهایم.
پس وظیفه ما این است که به نسبت مقداری که کمیسیونها تعیین کردهاند، ارقام را تخصیص دهیم.
در واقع کمیته تخصیص هیچ اعمال نظری در مصوبات کمیسیونهای دیگر نکرده است و هر چقدر کمیسیونها گفتهاند را پرداخت کردهایم.
این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه صحبتهای خود در این بخش با تاکید بر اینکه کمیته تخصیص هیچ اعمال نظری در کمیسیونها نداشته است، اظهار کرد: ما هرچه کمیسیونها تعیین کردهاند را به دستگاهها پرداخت کرده و کاری غیر از این انجام ندادهایم.
بنابراین کمیته تخصیص حتی نمیتواند یک ریال دخل و تصرف داشته باشد، بارها گفته شد برای مناطق سیل زده یا زلزلهزده از محل این بودجه کمکهایی در نظر بگیریم اما با توجه به اینکه اجازه دخل و تصرف وجود نداشت هیچ کمکی صورت در این بخش صورت نگرفت.
شفاف سازی در خصوص بازگشت سه میلیارد ریال به خزانه / ادغام، بخشی از ظرفیت قرآنی نظام را نابود میکند
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت سه میلیارد ریال از بودجه قرآنی به خزانه گفت: یک شورای عالی فناوری و علمی وجود دارد که مخفف آن (عطف) میشود، این شورا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر است.
همچین یک ماده قانونی وجود دارد که دستگاهها یک درصد بودجه خود را با نظر شورای عطف به بخش پژوهشی اختصاص دهند.
یک درصد میلیارد ۲۳ میلیارد تومان بودجه قرآنی سال گذشته ۲۳۰ میلیون تومان میشود که باید به بخش پژوهشی داده میشد.
برای اینکه این یک درصد اختصاص یابد، باید فرایندی طی شود، این وسط چون تا کنون این فرایند صورت نگرفته و مقداری سخت بوده است، آن را انجام نداده بودند و نمیدانستند لذا این مبلغ به خزانه برگشت رده شد.
در این بین هیچ تقصیری متوجه کمیته تخصیص نبوده است، یا صندوق کوتاهی کرده است یا دوستان در بخش پژوهش.
همچنین قرار شده بود یک درصد ا.
بودجه به صدا و سیما داده شود.
صدا و سیما درست عمل کرده بود حتی قرارداد منعقد شد اما ذی حساب اعلام کرد یک درصد را قبول ندارد، لذا قرار شد تا ۶۰ درصد این مبلغ پرداخت شود و ۴۰ درصد هم به صورت موقت به خزانه برگشت داده شود تا بعداً برگشت داده شود.
بنابراین از این ۳۰۰ میلیون تومان حدود ۷۰ میلیون تومان قابل بازگشت است.
فراهانی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا ۵۰ درصد بودجه قرآنی به بخش مردمی داده نشده است، گفت: این موضوع به جهل برخی نسبت به اخبار و اطلاعات بازمیگردد، ما نگفتهایم که پنجاه درصد این پول مستقیم به نهادهای مردمی داده شود، بلکه گفته شده است ۵۰ درصد این بودجه مستقیماً یا با واسطه توسط مؤسسات مردمی هزینه شود.
یعنی بودجهای که به شوراهای قرآنی استانها داده شده و گفته شده از این پول ۵۰ درصد به بخش مردمی و ۵۰ درصد به بخش دولتی داده شود.
با توجه به اینکه نمیتوانیم مستقیم به استانها بدهیم به ارشاد داده شده است تا به استانها داده شود.
بنابراین از مبلغ ۲۳ میلیارد تومان بودجه سال ۹۷ یک میلیارد تومان برای استانها بوده است که به ارشاد داده شده است.
بنابراین اطلاعاتی که صندوق داده صددرصد شفاف نیست چرا که این یک میلیارد در سهم وزارت ارشاد آمده است.
رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به پایان حق عضویت برخی اعضای فعلی کمیته تخصیص و انتخاب نشدن اعضای جدید، افزود: مدت مسئولیت صاحب نظران شورای توسعه فرهنگ قرآنی که سه نفر هستند از شهریورماه سال قبل تمام شده است.
همچنین عضویت سه عضو بخش مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در آبانماه سال
قبل تمام شده است.
اگر ما اعضای صاحبنظر جدید شورای توسعه را در شهریور و در ادامه اعضای مردمی این شورا را در آبانماه انتخاب میکردیم در آذرماه هم میتوانستیم اعضای جدید کمیته تخصیص را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه باید از دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرسیده شود که چرا این اعضا در شهریور و آبانماه انتخاب نشدهاند، افزود: چون این دو انتخابات صورت نگرفته است هیئت امنا نمیتوانست اعضای کمیته تخصیص را انتخاب کند.
در آذرماه رئیس صندوق به ما گفت کمیته تخصیص قانونی نیست، ما نیز در جواب گفتیم که هیچ دستگاهی در جمهوری اسلامی قابل تعطیل شدن نیست، افراد تا زمانیکه جایگزینشان انتخاب نشده است، قانوناً باید به مسئولیت خود ادامه دهند.
بنابراین تا نفرات بعدی نیایند باید این اعضا ادامه فعالیت دهند.
اما برای اینکه هیچ خدشهای وارد نشود، آذرماه در شورای توسعه این اشکال را مطرح کردیم، بنابراین مدت زمان عضویت اعضای کمیته تخصیص را تا آخر سال تمدید کردیم اما متأسفانه در پایان سال هم اعضای صاحبنظر بخش مردمی و حقیقی انتخاب نشدند و علت این را باید از دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرسید.
وی در ادامه به برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شامگاه ۳۱ اردیبهشتماه در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این جلسه سه عضو صاحبنظر که شامل «مستفید»، «محمدعلی خواجه پیری» و «لاله افتخاری» بودند معرفی شدند.
انشاالله در جلسه بعد اعضای مردمی انتخاب خواهند شد و در جلسه آینده کمیته تخصیص مشخص خواهد شد.
در حال حاضر از نظر ما تا موقعی که اکثریت داشته باشد به فعالیت خود ادامه میدهد و برای رسمیت داشتن حداقل میتوانیم در مورد انتخاب اعضای صاحبنظر و نماینده مجلس رأی گیری کنیم.
هرچند در حال حاضر پولی وجود ندارد پس بود و نبود کمیته تخصیص فرق چندانی نخواهد داشت.
اگر ما میخواستیم بر اساس نظر رئیس صندوق مشارکت، عمل کنیم و کمیته تخصیص را قانونی ندانیم، تمام بودجه قرآنی برگشت داده میشد.
رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان بودجه دریافتی دو اتحادیه قرآنی بخش مردمی گفت: اتحادیه مؤسسات و اتحادیه تشکلها تقریباً مبلغ برابری دریافت کردهاند البته اختلاف ۱۰ تا ۲۰ میلیون وجود داشت.
زمانی که در سال ۱۳۹۵ اعتبارات را تقسیم میکردیم به خاطر تخلفاتی که اتحادیه مؤسسات انجام داده بودند، قرار بر این شد، پول به اتحادیه تشکلها داده شود تا آن را به مؤسسات بدهد.
فراهانی در پاسخ به پرسشی در خصوص اعتبارات سال ۹۸ نیز گفت: با وضعیت دشواری که وجود دارد حتماً دولت کسری منابع خواهد داشت و اولویتبندی خواهد داشت.
من پیشبینی خوبی در مورد اینکه بودجه قرآنی دریافت شود وجود ندارد.
اگر دولت پرداختهای اولویتدار را بتواند پرداخت کند، بعید است بتواند برای اولویتهای فرهنگی بودجهای داشته باشد.
خود ما در وزارت بهداشت از آذرماه سال قبل نتوانستهایم مبلغی را جذب کنیم.
فراهانی در بخش دیگری از صحبتهای خود در این نشست به بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی نیز اشاره و اظهار کرد: دو اتحادیه قرآنی در کشور وجود داشت که یکی از آنها در سال ۱۳۸۲ و یکی دیگر در سال ۱۳۸۸ تشکیل شده است.
در همان سالی که قرار بود اتحادیه دوم تشکیل شود، بسیار تلاش کردیم تا این اتحادیه دوم تشکیل نشود اما در نهایت تشکیل شد.
بنابراین اولین سوالی که باید پرسیده شود این است که چرا دومین اتحادیه را تشکیل دادند.
نکته دیگر این است که ابتدا درخواست ادغام از سوی ما مطرح شد، این در حالی بود که تا چن.
سال اعتنا نکردند و وقعی ننهادند.
وی بیان کرد: در ادامه با هیئت مدیره ها صحبت شد و توافق شد ادغام صورت بگیرد و اساس نامه مشترکی نوشته شود.
ما گفتیم ارشاد تأیید کند و آنها گفتند سازمان تبلیغات تأیید کند بعد از مدت زمانی به این نتیجه رسیدیم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شود، شورای توسعه در نهایت کلیات آن را تصویب کرد و در ادامه فرایندهایی تعریف شد تا ادغام صورت بگیرد، تا حدودی هم پیشرفت کردیم اما در نهایت شدنی نبود.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: در ادامه دوستان به این نتیجه رسیدند که فرهنگ سازمانی و تشکیلاتی و نوع نگرش به مسائل و استقلال اتحادیهها و شیوه عملکردها با هم همخوانی ندارد.
ما دوست داشتیم اتحادیه صنفی رسمی شناخته شود، مثلاً مجوز مؤسسات را این اتحادیه بدهد.
بعد که درخواست مطرح و کلیات تصویب شد صدور مجوز با اتحادیه باشد، گفتند چون ما حاکمیتی نیسیتم لذا صدور مجوز از سوی ما را قبول ندارند.
گفتیم نماینده مردمی را خودمان تعیین کنیم، گفتند نه باید شما معرفی کنید، ما رأی میدهیم.
بنابراین وقتی دیدیم این اتحادیه نمیتواند یک اتحادیه رسمی باشد و فرهنگ سازمانی ما یکی نیست چرا باید ادغام صورت بگیرد.
این اغام باعث میشود انرژیها از بین برود.
الان این ادغام به هیچ وجه شدنی نخواهد بود، چرا که قانون اساسی این اجازه را به آنها نمیدهد.
عضو هیات مدیره اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور بیان کرد: ضمن اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نمیتواند خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه بگذراند، ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه داشتهایم که حتی پنج اتحادیه میتواند تشکیل شود.
بنابراین بعید میدانم عقلانیت ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه در حدی باشد که بخواهیم ۱۰۰۰ موسسه که برخی از آنها به تنهایی، همانند ۵۰۰ موسسه دیگر هستند، اختیار همدلی کردن و همافزایی و… را از آنها بگیریم.
من اعتقاد دارم با ادغام بخشی از ظرفیت قرآنی خودمان را نابود کردهایم، بعید است که سفاهت به خرج دهیم و بخشی از ظرفیت نظام جمهوری اسلامی را نادیده بگیریم.
ما در جمهوری اسلامی حرف منطق میزنیم و حرف زور نمیزنیم بنابراین دوستان دست از کارهایی که در شأن افراد قرآنی نیست بردارند.
فراهانی با اشاره به اینکه هیچکدام از افرادی که وابسته به تشکلهای قرآن و عترت هستند یک جمله توهین آمیز به طرف مقابل نزدهاند، گفت: این صحبتهایی که میکنم برای این است که به نمایندگی از این آقایان از افکار عمومی عذرخواهی کنم.
ما باید نمونه اخلاق باشیم، اگر فعالان قرآنی اسوه اخلاق نباشند و بداخلاقی کنند نمیتوانیم جامعه را قرآنی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ادغام خلاف قانون اساسی و قوانین موجود است، افزود: در قانون اساسی مادهای وجود دارد که احزاب و تشکلها را نمیتوان در هم ادغام کرد.
برای قرآنیها زشت است که چنین رفتاری داشته باشند و تهمت وافترا بزنند.
امیدوارم دوستان از این کار دست بکشند اما اگر به این قبیل کارهای خود ادامه دهند برای اینکه فضای عمومی در حوزه قرآنی مسموم نشود قطعاً شکایت قانونی خواهیم کرد و اگر با یک کلمه دیگر فضا را مشوش کنند و اهانت کنند و تهمت بزنند، برای آلوده نشدن جامعه و فضای قرآنی با این فضا حتماً برخورد قانونی و شکایت خواهیم کرد و البته همانطور که گفته شد رویکرد ما در قبال همه نهادها و افراد مختلف، همدلی و همکاری میباشد و توصیه میکنیم به همگان که آنها نیز با رعایت اصول اخلاقی و اسلامی همدلی و وحدت و همکاری را بجای تخریب و تضعیف سرلوحه کار خود قرار دهند.
انتهای پیام