خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت رفع دوگانگی علم و ایمان در دانشگاه‌ها

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 27 آذر 1401 - 11:59
اردبیل- کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: هم‌سویی  و وحدت علم و ایمان در حوزه و دانشگاه سعادت بخش انسان و راهگشای توسعه در عصر حاضر است.
پيامبر،اخلاق،علم،اخلاقي،ايمان،انسان،اسلام،حوزه،دژباني،خشونت، ...

علی دژبانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با گرامیداشت ۲۷ آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، در سخنانی اظهار کرد: اخلاق محوری و انطباق علم و ایمان عامل پیشرفت علمی و فرهنگی جوامع است.
وی با اشاره به ضرورت رفع دوگانگی علم و دین در دانشگاه‌ها افزود: مسئولیت اساتید و صاحبان فکر و نظر در دانشگاه‌ها در این حوزه بسیار خطیر بوده و انتظار می‌رود برای جامعه آینده باسوادان به دور از ایمان تربیت نکنیم.
کارشناس فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی استان به فعالیت این اداره کل در بحث حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل در ارتباطی مستمر با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های استان، به برگزاری گفتمان‌های روشنگری و تبیین در خصوص مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی پرداخته و رسالت تبلیغی خود را این حوزه انجام می‌دهد.
دژبانی افزود: با پیشرفت علم، دانش، صنعت و تکنولوژی، نیاز جامعه بشری به «اخلاق و معنویت» افزایش می‌یابد و لازم است به موازات آن دستورات اخلاقی پیامبر اکرم (ص) کاملاً مورد عمل و نظر قرار گیرد.
زیرا دنیای دانش، صنعت و فناوری وسایل و ابزارهایی در اختیار بشر می‌گذارد اما هیچ گونه تضمینی ندارد تا جلوی سو استفاده از آنها را بگیرد.
وی هم سویی و وحدت بین علم و ایمان یا دانش و معنویت در حوزه و دانشگاه می‌تواند سعادت بخش و عنصر حیات بخش انسان عصر حاضر بوده و انسان را به مدینه فاضله نائل کند.
تربیت انسان عاری از خشونت مهمترین منشور اخلاقی پیامبر (ص) است
دژبانی جهان و انسان عاری از خشونت و افراطی گری را بهترین منشور تربیتی و اخلاقی برای نوجوانان و جوانان برشمرد و افزود: مهمترین درسی که از زندگی فردی و اجتماعی پیامبر اکرم (ص) می‌توان آموخت و آن درس، بهترین منشور تربیتی و اخلاقی برای نوجوانان و جوانان امروز ایران اسلامی است، جهان و انسان بری از خشونت و افراطی گری است.
وی افزود: شناخت، مطالعه و بررسی تاریخ زندگی پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) از ابعاد مختلف شخصیتی، فکری، تربیتی، خانوادگی، عقلانی، اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و عمل به آموزه‌های دینی می‌تواند راهنمای برای بشریت بوده و انسان‌ها را از گمراهی و ضلالت نجات داده و در مراحل مختلف زندگی آنان را موفق کند چرا که ائمه معصومین (ع) به ویژه پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) الگوی حسنه و محور وحدت مسلمین در مجامع علمی و دینی است.
این کارشناس رسانه گفت: افزایش آمار جرایم، جنایات و انواع کج‌روی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد، الکل، طلاق، روابط غیر اخلاقی، خشونت، قتل، جنایت، خیانت، دزدی، فساد و … روشنگر این حقیقت است که اگر اخلاق که بخشی از مکتب پیامبران خداست در جامعه حکم فرما نباشد، علم و صنعت نمی‌تواند سعادت و آرامش بشر را تضمین کند.
بلکه استعمار گران و سرمایه داران، علم و صنعت را به نفع خود استخدام کرده و میلیون‌ها نفر را بی خانمان می‌کنند.
دژبانی افزود: اخلاق عالی پیامبر اسلام (ص) امواج انقلاب مقدس اسلام را نخست در جامعه و سپس در جهان پدید آورد و در سایه‌ی این رستاخیز عظیم معنوی پراکندگی به یگانگی، بی پروایی به عفت و پاکدامنی و تکبر عرب به تواضع و مهربانی تبدیل گردید و انسان‌هایی تربیت شدند که تا همیشه نمونه‌های اخلاق به شمار می آیند.
اخلاق حضرت محمد (ص) آن قدر عالی و پر ارزش است که خداوند از آن به عنوان «خلق عظیم» یاد کرده است.
وی ایمان و عمل را شاخصه اصلی در تمایز و برتری انسان‌ها از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد و گفت: پیامبر بزرگ اسلام فضیلت و بزرگی را به ایمان و عمل می‌دانست و علی رغم کج رفتاری‌هایی که از قریش دید، اما هنگام فتح مکه آنها را بخشید و آزاد کرد و به لحاظ این اخلاق و منش، در تمام صفات اخلاقی نمونه و الگوی بشریت بوده، هست و خواهد بود.
کارشناس پژوهش و رسانه گفت: پیامبر اسلام توانست با علم، تدبیر، درایت، مدیریت، اخلاق حسنه و انسانی خود در عصر جهالت و نادانی، انسان‌های قسی القلب را به انسان‌هایی خوب تبدیل کند و این مکتب، مدرسه تربیت انسان‌ها و انسان سازی بوده و در تلفیق علم و ایمان الگوی شایسته جوامع انسانی است.