پیش بینی دستیار اقتصادی رئیس جمهور از وضعیت آینده مصرف سوخت در ایران- اخبار خراسان رضوی - اخبار استانها تسنیم
دستیار اقتصادی رئیس جمهور گفت: متوسط مصرف سوخت ما در سال 90 میلیون لیتر در روز است که پیش بینی می شود به زودی به 110 میلیون لیتر در روز برسیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، فرهاد رهبر امروز در سیامین اجلاس کمیسیون حملونقل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، اظهارداشت: توسعه شهری پایدار و حمل و نقل جنبههای مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی و زیست محیطی را در خود جای میدهد لذا در برنامهریزی در این خصوص نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد هستیم که کلید طلایی آن تامین مالی است.
وی افزود: حملونقل در مصرف انرژی در جهان رتبه اول و در کشور ما رتبه سوم را دارد که پیشبینی میشود در آینده 50 درصد افزایش یابد.
دستیار اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: متوسط مصرف سوخت ما در سال 90 میلیون لیتر در روز است که پیشبینی میشود به زودی به 110 میلیون لیتر در روز برسیم.
رهبر خاطرنشان کرد: در ماده 12 قانون رفع موانع تولید، در خصوص بهینهسازی مصرف انرژی بیان میشود که شهرداریها میتوانند منابعی برای ماموریتها دریافت کنند که این عدد در اختیار وزارت نفت است و پتانسیل خوبی برای شهرداریهاست.
وی اضافه کرد: در ایران 24 درصد انرژی صرف حملونقل میشود که 42 درصد آن بنزین و 40 درصد آن گازوئیل است و ما باید 35 درصد مصرف بنزین و سایر انرژیها را کاهش دهیم.
دستیار اقتصادی رئیس جمهور در خصوص افزایش اوراق شهرداریها گفت: میزان اوراق شهرداریها باید افزایش پیدا کند اما باید راه حلهای جایگرین نیز بررسی شود.
رویکرد ترافیکی مدیریت شهری مشهد شایسته تقدیر است
رئیس پلیس راهور مشهد مقدس گفت: رویکرد ترافیکی شهرداری مشهد شایسته تقدیر است و احداث پارکینگهای جدید در هسته مرکزی شهر، گواه روشنی بر این نگاه و عزم جدی برای حل معضل ترافیکی شهر است.
سرهنگ عباس عابدینی، رئیس پلیس راهور مشهد مقدس نیز با بیان اینکه شهر مشهد مقدس، دومین کلانشهر کشور بوده که در آن 27 میلیون سفر درون کشوری، معطوف به آن است، اظهارداشت: یک هفتم جمعیت حاشیهنشین کشور در این شهر سکونت دارد و تراکم جمعیتی شهر مشهد، در هر کیلومتر مربع، 9 هزار نفر است.
وی با اشاره به سفرهای روزانه درونشهری، گفت: در این حوزه، نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیت حملونقل عمومی هستیم و مسئولان مربوطه باید در این مسیر گام بردارند.
رئیس پلیس راهور مشهد مقدس ضمن تقدیر از رویکرد ترافیکی شهرداری مشهد، افزود: احداث پارکینگهای جدید در هسته مرکزی شهر، گواه روشنی بر این نگاه و عزم جدی برای حل معضل ترافیکی است و به سمتی رفتهایم که حداکثر رضایتمندی برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را شاهد باشیم.
عابدینی از شیب ملایم کاهش تصادفات در شهر مشهد مقدس خبرداد و تصریح کرد: این روند نشان از حمایتهای مدیریت شهری برای اجرای طرحهای پلیس راهور دارد؛ علیرغم افزایش چشمگیر معابر بزرگراهی در مشهد، تعداد آمار فوتیها نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 نفر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه تفکر واحدی در مدیریت شهری و پلیس راهور شکل گرفته که شایسته تقدیر است، گفت: امیدواریم بهرهبرداری از طرحهای نیمهتمام عمرانی سطح شهر و استفاده حداکثری ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ...
مورد توجه قرار گیرد و نهادینه شود تا محیطی امن را در شهر رقم بزنیم.
سهم شهرداریها از اوراق مشارکت بسیار ناچیز است
عبدالله ارجائی، شهردار مشهد مقدس نیز با بیان اینکه هر شهری، یک فلسفه شکلگیری دارد، اظهارداشت: مشهد در گذشته باغی خصوصی بوده که طی کمتر از 1300 سال، تبدیل به ابرشهری جهانی شده است؛ دلیل این رشد و پیدایش، بارگاه منور رضوی بوده و برهمین اساس، امروز مشهد در قیاس با کهنشهرهای اطراف خود، بسیار جوان است.
وی گفت: هر اتفافی که در این شهر رخ میدهد، باید با فلسفه ذاتی این شهر هماهنگ شود؛ مشهد شهری زیارتی است و نه توریستی و گردشگری و لذا اقدامات باید با فلسفه ذاتی شهر تطابق یابد.
شهردار مشهد مقدس با بیان اینکه مشهدالرضا(ع) مسائل مختص خود را دارد و قابل قیاس با شهرهای دیگر کشور نیست، افزود: محور فعالیتهای ما باید تسهیل دسترسی به حرم مطهر رضوی باشد و زائر با هر وسیله نقلیهای بتواند به حرم مطهر برسد؛ پس برای حل و فصل معضلات و مشکلات همه شهرها نمیتوان نسخه واحدی پیچید.
ارجائی با تقدیر از رویکرد سازنده وزارت کشور که درصدد به دوش کشیدن یک بار بر زمین مانده است، تصریح کرد: برنامهریزی برای ورود 5 هزار دستگاه اتوبوس و 5 هزار دستگاه ون اقدام کلانی است که در حال اجرایی شدن است.
وی در ادامه از دولت و مجلس خواست تا در اعتبارات سال 1402 سهم اوراق مشارکت شهرداریها را حتی اگر شده به نسبت به 100 درصد تضمین اصل و سود با شهرداری، افزایش دهند تا بتوان حملونقل عمومی را توسعه داد.
شهردار مشهد مقدس با اشاره به عدم توجه به مدیریتهای شهری در 12 مساله عمده تدوین شده برای کشور، گفت: تنها دلیل این موضوع، عملکرد خوب شهرداریها بوده است؛ به نحویکه برای کشور مساله نیستند.
ارجائی با بیان اینکه هزینههای ایجاد زیرساخت برای شهرهای جدید را میتوان به توسعه شهرها اختصاص داد، افزود: صرفا بخاطر هزینههای ارزانتر زمین، هزینههای هنگفت تامین مصالح و ...
را به کشور تحمیل میکنیم و شرایطی را برای سکونت فراهم میآوریم که حتی از کیفیت زندگی بالایی نیز برخوردار نیست.
وی افزود: به جای چنین هزینهها و رویکردهایی، میتوان در برخی نقاط شهر، تراکمها را افزایش داد و مشکل تامین مسکن را برطرف کرد.
ارجائی همچنین تخصیص 12 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل و نقل عمومی شهرها را بسیار ناچیز دانست و گفت: در شرایطی که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است، 12 هزار میلیارد تومان چه نقشی میتواند در حوزه حملونقل عمومی ایفا کند؟
این عدد حداقل باید به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
شهردار مشهد خاطرنشانکرد: در هر سال میانگین 252 نفر در تصادفات درون شهری فوت میکنند و 20 هزار نفر نیز آمار تصادفات جرحی است؛ این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید اهتمام جدی برای تامین سلامت و جان مردم داشته باشیم.
توسعه حملو نقل کرامت محور در اولویت قرار گیرد
ایمان فرهمندی،رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهارداشت: بیش از 70 درصد جمعیت کشور در شهرها هستند، لذا تصمیمات این مجمع در کل کشور میتواند اثرگذار باشد؛ مردم صبح و شب درگیر حوزه حملونقل هستند و مهمترین وظیفه حاکمیت این است زیر ساخت اصلی را فراهم کند.
وی با طرح این سوال که حملونقل شایسته باید به چه سمتی حرکت کند؟
تصریح کرد: حملونقل شایسته باید کرامت محور باشد و کرامت انسان را تقویت کند؛ پس باید تلاش کنیم حملونقل به نحوی مدیریت شود که ارکان متوازن احساس شود و با توجه به آن میتوانیم حرکت بهتری داشته باشیم.
انتهای پیام/282/.