خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 29 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آل سعود چگونه مهد اسلام را به مرکز فساد تبدیل می کند؟- اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | یکشنبه، 13 آذر 1401 - 15:13
آل سعود با برگزاری جشن های موسیقی و کنسرت های مختلط با هدف بهبود وجهه خود و گمراه کردن افکار عمومی از وضعیت متزلزل جامعه، عربستان سعودی را به مرکز فساد تبدیل کرده است.
سعودي،عربستان،جشنواره،برگزاري،حقوق،كشور،سلمان،سرگرمي،بن،بشر، ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جشنواره موسیقی « ساند استورم» به میزبانی عربستان سعودی برای چهارمین سال متوالی از سال 2019 کار خود را آغاز کرد.
سایت خبری سی ان ان نوشت که این جشنواره موسیقی یکی از بزرگترین و پر سر و صداترین جشنواره های موسیقی در جهان است که حدود 730 هزار نفر در سال گذشته در آن شرکت کردند.
این در حالی است که همزمان جشنواره Electric Daisy Carnival که در شهر لاس وگاس آمریکا برگزار می‌شود و بزرگترین جشنواره موسیقی در آمریکای شمالی به حساب می آید در سال جاری فقط حدود 400 هزار شرکت کننده داشت.
در هر زمستان ظرف سه روز صدها هزار نفر از سراسر عربستان سعودی و کل خاورمیانه به محلی صحرایی در خارج از ریاض پایتخت این کشور می روند تا شاهد برگزاری مهمترین فعالیت موسیقیایی غرب و جهان عرب باشند.
سایت خبری سی ان ان این سوال را مطرح کرد که چرا عربستان سعودی که به مهد اسلام معروف بود، میزبان این مراسم موسیقایی است آن هم در شرایطی که تنها 6 سال قبل، این کشور برگزاری هرگونه کنسرتی را حرام می دانست.
به گزارش عرب نیوز عربستان سعودی، اکنون شاهد بیش از 64 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه تفریح و سرگرمی است که بخش زیادی از آن برای صنعت موسیقی زنده و آواز اختصاص داده شده است.
این در حالی است که بالغ بر 3800 رویداد سرگرمی در کشور برگزار شده که بیش از 80 میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند.
برگزاری این‌گونه جشن‌‌ها با انتقادات فراوانی همراه بوده است و بسیاری این اقدام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را برای بهبود وجهه متزلزل خود در انظار بین‌المللی می‌دانند.
بسیاری از کاربران سعودی خشم خود را از برگزاری چنین مراسمی ابراز کردند؛ چراکه این جشنواره آموزه‌های دینی و سنت‌های آنها را نقض می‌کند، اما نکته عجیب این است که این جشنواره زیر نظر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و دولت سعودی برگزار می شود».
سال گذشته، «جوی شیا» محقق سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که هنرمندان شرکت‌کننده در کنسرت ساند استروم یا باید در مورد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی صحبت کنند یا اصلاً در جشنواره شرکت نکنند.
وی در ادامه تاکید کرد: دولت عربستان میلیاردها دلار برای میزبانی رویدادهای فرهنگی و سرگرمی عظیم برای بهبود وجهه خود در زمینه حقوق بشری هزینه می‌کند.
محقق سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: افتتاح صنعت سرگرمی در داخل عربستان با موج‌هایی از دستگیری خودسرانه مخالفان، فعالان، مدافعان حقوق بشر و شهروندان عادی این کشور همراه بوده است.
از سوی دیگر کاربران فضای مجازی عربستان با انتقاد از صرف هزینه‌های هنگفت برای برگزاری جشن و کنسرتها در این کشور تاکید کردند که این ریخت و پاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مردم عربستان با فقر، بیکاری، گرسنگی و فقدان زیر ساخت‌های مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند.
«فهد الغفیلی» پژوهشگر و فعال سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در توئیتی در واکنش به آگهی‌های کنسرت خوانندگان در ریاض نوشت: پول مملکت به امثال اینها داده می‌شود؛ در حالی که ملت سعودی با صرف هزینه‌های بسیار نیز امکان کار و اشتغال پیدا نمی‌کنند.
برخی از مخالفان نیز ایجاد چنین سرگرمی‌هایی توسط آل سعود باهدف دور کردن اذهان‌ها از چالش‌ها و بحران‌های موجود در جامعه از جمله بیکاری، تورم، فقدان آزادی بیان و فساد سیاسی دانستند.
تغییر و تحولات در عربستان سعودی در راستای پیروی از کشورهای غربی و با غرب گرایی همراه بوده است.
معارضان و مخالفان بارها این گونه جشن‌ها را که با تشویق خاص محمد بن سلمان در راستای اهداف چشم انداز 2030 برگزار می‌شود را ابزاری برای دین زدایی در کشوری دانسته‌اند که میزبان مهم ترین اماکن مقدس اسلامی است و پادشاهش خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد.
ماهیت این جشن و بسیاری از جشن‌های دیگر موجب خشم و تعجب محافل دینی و مخالفان و منتقدان در عربستان سعودی شده است.
ولیعهد جوان سعودی از زمان روی کار آمدنش برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای و اسلام زدایی از عربستان و کشاندن این کشور به سمت فساد تلاش زیادی کرده و در این سال‌ها فروش مشروبات الکلی، برگزاری جشن‌های مختلط، دعوت از خوانندگان آمریکایی و از سوی دیگر بازداشت صدها عالم دینی و خطبای مساجد مصادیق بارز این موضوع است.
محمد بن سلمان تغییرات اجتماعی در عربستان به وجود آورد.
وی قدرت روحانیت را تضعیف کرد.
همچنین این شاهزاده جوان اقداماتی از جمله کاهش صدای بلندگوهای مساجد، کاهش دستمزد روحانیون و ...
انجام داد.
بسیاری از ناظران معتقدند که ادعای مقامات سعودی مبنی بر اینکه به دنبال آسایش و رفاه شهروندان سعودی هستند در چارچوب سیاست محمد بن سلمان در حذف هویت عربی و اسلامی از ملت عربستان به بهانه مبارزه با افراط گرایی صورت می‌گیرد.
کاهش برخی محدودیت‌های اجتماعی نیز با افزایش محسوس سرکوب سیاسی همراه بوده است که منجر به زندانی شدن صدها نویسنده، فعالان ، روحانیون و شاهزادگان شده است.
آل سعود سرمایه‌های عظیم مالی را در بخش سرگرمی هزینه می‌کند تا جوانان سعودی را با سیاست‌های بی‌پروای خود منحرف کند و فساد و انحطاط را در عربستان گسترش دهد، علاوه بر این ولیعهد سعودی قصد دارد نقض حقوق و آزادی‌های بشر را در عربستان از خلال تغییرات گسترده اجتماعی که اخیراً ایجاد کرده است، بهبود ببخشد.
انتهای پیام/