خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

700 دستگاه از اتوبوس های فعال مشهد فرسوده است- اخبار خراسان رضوی - اخبار استانها تسنیم

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 13 آذر 1401 - 15:13
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با بیشتر کلان شهرهای کشور پایین تر است گفت: 700 دستگاه از اتوبوس های فعال مشهد فرسوده است.
اتوبوس،اتوبوسراني،ناوگان،دستگاه،مشهد،شارژ،سفر،سازمان،نيشابور ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، علی اصغر نیشابوری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت:درمجموع 80.7درصد از مساحت مناطق شهرداری(به‌استثناء لبه‌های غیرقابل نفوذ) به مساحت 198.2 کیلومترمربع تحت پوشش شبکه اتوبوسرانی است.
وی افزود: پایش مستمر تمام ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه موقعیت‌یاب هوشمند، پرداخت کرایه در تمام ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه پرداخت کرایه هوشمند، امکان شارژ من‌کارت از طریق دستگاه‌های شارژ خودکار و باجه‌های سطح شهر و نرم‌افزار موبایلی پی‌پاد، راه‌اندازی سامانه موبایلی مسیریابی هوشمند (نقشه همراه مشهد و اپلیکیشن شهر من)، راه‎اندازی سامانه پیامکی ارتباط با شهروندان (شماره خطوط عبوری، زمان رسیدن اتوبوس، مسیر خطوط، شرکت در نظرسنجی، ارسال پیشنهادت و انتقادات بخش از اقدامات سازمان در حوزه هوشمند سازی است.
بهای تمام‎ شده هر سفر درون شهری با اتوبوس در مشهد 7هزارو 231 تومان است
نیشابوری تصریح کرد:درمجموع 4هزارو 284 نفر شامل اتوبوس‌رانان، نیروهای فنی، عملیاتی و انتظامی در اتوبوسرانی فعال هستند که 2هزار و 971نفر از آن‌ها در بخش خصوصی فعالیت دارند.
وی ادامه داد:30 باجه فروش و شارژ من کارت، 200دستگاه‌ خودکار شارژ من کارت و 1017 فروشگاه‌ عامل شارژ من کارت در نقاط مختلف شهر و پایانه‌ها فعال هستند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهدگفت:3هزارو 592 ایستگاه اتوبوس در شهر مشهد وجود دارد، یکهزارو 709 ایستگاه در کنار 18 پایانه متمرکز و 17پایانه حاشیه‌ای (خطی) مجهز به سایبان هستندو همچنین سازمان اتوبوسرانی 8 توقفگاه و یک تعمیرگاه اصلی برای توقف اتوبوس‌ها و تعمیر و نگهداری دارد.
فرسودگی 100 درصد اتوبوسرانی
وی از متوسط تعداد مسافر روزانه (تراکنش) در سال 92 یک‌میلیون و 521هزارو 61 سفر بود که امسال به 774هزارو 660 سفر(تراکنش) رسیده است ، عنوان کرد و افزود: بهای تمام‎ شده هر سفر اکنون 7هزارو 231 تومان است که 6هزارو 231 تومان معادل 86.2 درصد توسط شهرداری و یکهزار تومان معادل 13.8 درصد توسط مسافر پرداخت می‌شود.
نیشابوری تاکیدکرد:نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با اکثر کلان‌شهرهای کشور پایین‌تر است و مطابق نتایج نظرسنجی سال99 شهروندان بالاترین میزان رضایت از کرایه پرداختی را داشته‌اند و متوسط نرخ کرایه اتوبوس در تهران 22هزارو 500ریال است.
پیگیر تأمین یک‌هزار دستگاه اتوبوس از محل مصوبه سفر رئیس‌جمهور هستیم
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهدبا بیان این مطلب که طی یکسال گذشته در حوزه تأمین ناوگان پیگیری در خصوص تخصیص اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی برای خرید اتوبوس، پیگیری دریافت یارانه بلیت، پیگیری استفاده از تبصره18 برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و عقد قرارداد بوده‌ایم گفت:خرید 100 دستگاه میدل باس انجام‌شده است و این درحالی است که یکی از برنامه‌هایی که به‌صورت جدی به دنبال تحقق آن هستیم اختصاص یکهزار دستگاه اتوبوس از محل مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سال جاری است ، همچنین استفاده از کمک دولت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی که برای شهرها از طریق تهاتر نفت درنظرگرفته شده است نیز مدنظر قرار دارد.
وی ادامه داد: از اواخر سال1400 تاکنون 120 دستگاه اتوبوس و میدل باس بااعتباری بالغ‌بر 3هزار و 885 میلیارد ریال خریداری و به ناوگان افزوده‌شده است ودرکنار آن 91دستگاه اتوبوس نیز بازسازی‌شده است.
صرفه جویی 25 میلیارد تومانی با بومی‌سازی قطعات اتوبوس در سال جاری
نیشابوری از سفارش ساخت یک دستگاه اتوبوس برقی با همکاری شرکت گروه مپنا نیز خبرداد و گفت: در حال گذراندن استانداردهای لازم به منظور پلاک گذاری هستیم و همچنین یک ایستگاه شارژ برقی نیز در پایانه امام رضا(ع) بر مبنای مطالعات انجام‎شده توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا(مکو) طراحی بهره‌برداری شده است.
وی عنوان‌کرد:مطالعات امکان‌سنجی و طراحی برقی سازی ناوگان خط یک سامانه اتوبوس تندرو (BRT) مشهد در حال انجام است
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد میانگین عمر 1730دستگاه انواع ناوگان فعال در خطوط اتوبوسرانی 8.9 سال دانست و افزود: درحالی‌که مطابق استانداردها میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی 5 سال و سن فرسودگی 10سال تعیین‌شده است یعنی 740 دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان فرسوده هستند و با توجه به فرسودگی این تعداد اتوبوس خرید و توسعه ناوگان را در دستور کار‏ قرارداده‌ایم و تا پایان امسال حدود 250 اتوبوس، سال1402 حدود 250دستگاه، سال1403 حدود 260دستگاه و سال1404 نیز 264 دستگاه و جمعاً 1024دستگاه اتوبوس نوسازی خواهند شد.
نیشابوری خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم و کمبود تعدادی از قطعات ناوگان در داخل کشور یا هزینه چشم گیر این قطعات، با استفاده از توان داخلی کارکنان حوزه فنی سازمان اتوبوسرانی، بومی سازی 200 قطعه با رویکرد مهندسی معکوس با صرفه جویی 220 میلیارد ریالی در سال گذشته و 250میلیارد ریالی در سال جاری انجام شده است.این قطعات در سال چندین بار در ناوگان استفاده می‌شود‌.
انتهای پیام/282/ن