کوشکی: حتی یک سریال متوسط ضدآمریکایی هم در رسانه ملی ساخته نشده/ جلیلی: صداوسیما باید سوژهها را مطابق آرمانها انقلاب انعکاس دهد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از عملکرد صداوسیما در سال های گذشته، گفت: در این چند سال حتی سریال متوسط ضد آمریکایی هم ساخته نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از عملکرد صداوسیما در سال های گذشته، گفت: در این چند سال حتی سریال متوسط ضد آمریکایی هم ساخته نشده است.
به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست بررسی عملکرد صدا و سیما با عنوان «رسانه ملی، ندای مستضعفین یا صدای مستکبرین؟» به همت مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.
* حتی یک سریال متوسط ضد آمریکایی هم در این چندسال در رسانه ملی ساخته نشده است
محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این مراسم با اشاره به مخاطبان رسانه ملی گفت: نسلی که از مادران انقلابی و متدین هستند، همه پای صدا و سیما بزرگ شدهاند اما در پوشش، سبک زندگی و جهتگیری سیاسی با والدین خود اختلاف نظر دارند که باید ببینیم چه کسی مقصر انحراف این افراد است؟
وی در ادامه با اشاره به فعالیتها و عملکرد صدا و سیما در انعکاس اخبار دفاع مقدس افزود: در دهه 70 دولت وقت دنبال ترویج فرهنگ مصرفگرایی و اشرافیگری بود و صدا و سیما هم بازوی اجرایی دولت شده بود آن هم در صورتی که نظر رهبری مخالف با مصرفگرایی و اشرافیگری بود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: تلویزیون در دولت هاشمی به مدت چهار سال روابط عمومی دولت شد اما به صورت اتفاقی در سال ۷۲ مطلبی علیه هاشمی منتشر شد که بسیاری غافلگیر شدند.
در آن سالها در مشهد، اسلامشهر و شیراز علیه اقدامات اقتصادی دولت هاشمی تحصنها برگزار شد که صدا و سیما هیچ انعکاسی از این اخبار نداد.
کوشکی تصریح کرد: در سالهای بعد صدا و سیما بیشترین رأی را دوم خردادیها را داد.
البته معاونت سیاسی این سازمان گرایش دیگری داشت اما رفتار انقلابی هم نداشت و شخصیتی انفعالی بود.
وی اضافه کرد: در دولت احمدینژاد هم صدا و سیما، روابط عمومی دولت شد و بسیاری از انحرافات این دوره را با انفعالیگری نشان نداد.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تذکر جدی رهبر انقلاب به احمدینژاد در شهریور ۸۶ گفت: حتی هشدار رهبری هم در اخبار محو شد.
کوشکی با بیان اینکه صدا و سیما تا سالها نقد برجام را برنمیتابید، افزود: کار به جایی رسید که در دوران دولت روحانی صدا و سیما با افتخار اعلام کرد که ما سه پنجم آنتن را به موافقان برجام و دو پنجم آن را به مخالفان معتدل برجام اختصاص دادیم.
وی با بیان اینکه صدا و سیما، منفعل، بدون اقتدار عمل، مقابل و مغایر هنجارهای انقلاب بوده گفت: رسانه ملی در این سالها این تفکر را داشت که به هر قیمتی و بدون رعایت اصول اولیه بیننده جذب کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مثلاً برنامهها تقلیدی از برنامههای قدیمی شبکههای خارجی است و فقدان خلاقیت تا جایی است که برنامه «عصر جدید» عیناً با تقلید از برنامه ۲۰ سال پیش شبکه MBC ساخته شده است.
کوشکی عملکرد صدا و سیما را از سال ۶۹ تاکنون مخالف نظرات رهبری دانست و گفت: در صدا و سیما موسیقی انقلابی جز مناسبتهای محدود مثل روز قدس و ۲۲ بهمن مورد توجه قرار نمیگیرد، حتی یک بار در روز قدس سرودی پخش شد که در مورد انتخابات لبنان بود و ربطی به این روز نداشت.
وی افزود: عدم خلاقیت و انفعال باعث شد تا در طول سالهای ۹۰ و ۹۶ که در سوریه جنگ شدید داشتیم، حتی یک آهنگ و سرود در مدح این کار تولید نشد و نیز یک تلهفیلم هم ساخته نشد.
دو سال از بحران سوریه میگذشت اما صدا و سیما حاضر نمیشد حتی تلویحاً بگوید در سوریه خبرهایی است.
به همین خاطر میبینیم در هفته بسیج، فیلمهای قدیمی همچون پرواز در شب رسول ملاقلیپور پخش میشود و هیچ تولید جدید محتوایی ندارد.
کوشکی با اشاره به پخش سریال گرگ و میش در تلویزیون گفت: جا داشت که شبکه من و تو این سریال را پخش کند.
خانواده شهید در این فیلم حتی یک عکس امام(ره) هم در خانه نداشتند.
تصویری که از نیروی امنیتی کشور در این سریال ارائه میشود، شخصیتی است که با لگد در خانه شهید را باز میکند و پتو از سر دختری که در خانه خوابیده میکشد.
وی گفت: در این چند سال حتی سریال متوسط ضد آمریکایی هم ساخته نشده است.
شبکه المنار برای امام(ره) سریال میسازد اما با تأخیر در صدا و سیمای ما پخش میشود.
صدا و سیما از مشروعیت رهبری علیه رهبری استفاده کرده است.
لذا اگر به نام رهبری است باید در جهت اهداف امام(ره) و انقلاب باشد و اگر نیست، پس سوءاستفاده از نام رهبری ظالمانه است.
لذا باید مجموعهای در صدا و سیما تشکیل شود که اهداف نظام اسلامی را در تولیدات خود پیاده کند.
* صداوسیما باید سوژهها را مطابق آرمانها انقلاب جزم کرده و انعکاس دهد
وحید جلیلی فعال فرهنگی هم در این نشست با بیان اینکه ابتدا باید از اینکه رسانه یعنی چه و چقدر رویدادهای با قابلیت بازنمایی در آینه رسانه وجود دارد، تعریفی داشته باشیم، گفت: مجموعه عناوین و سوژهها که میتواند در رسانه بازنمایی شود، بیشمار است.
مدیریت رسانه فقط باید گزینش و انتخاب کند و فرقی نمیکند که مدیر کدام رسانه باشد.
خود رسانه یعنی ضریب و برای خود حق انتخاب دارد.
جلیلی افزود: رسانه ملی جمهوری اسلامی به خاطر عدم آشنایی با تعریف حرفهای رسانه راهبرد یا نظریه غربال رسیده است برای همین مدل جایگزین من برای رسانه ملی مدل آهنربا یا مغناطیس است یعنی صداوسیما باید سوژهها را مطابق آرمانها انقلاب جزم کرده و انعکاس دهد.
وی ادامه داد: بعد از ۲۰ سال راضی شدند یک زندگی حزباللهی را بازنمایی کنند که در آن موفق نبودند.
برای مثال فیلم گرگ و میش را به کسی سپردند که آشنایی و سنخیتی با این قشر نداشت و البته خودش هم هیچ ادعایی در این زمینه نداشت.
جلیلی تاکید کرد: کاراکتر مادر ایرانی در رسانه ملی چه جایگاهی دارد؟
چقدر این موضوع ظرفیت رسانهای دارد و چقدر بازنمایی میشود؟
از این موارد میتوانم دهها مثال بزنم.
وی افزود: خیلی از ما کلیسا نرفتهایم اما دقیقاً کلیسا را میشناسیم چون سینمای غرب به خوبی کلیسا را نمایش داده است.
این کارشناس مسائل فرهنگیز با طرح این سوال که آیا افرادی که یکشنبهها به کلیسا میروند بیشتر هستند یا افرادی که به نماز جمعه میروند؟
گفت: پس چرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال اخیر در فیلمهای سینمایی و سریالهای خود این پدیده اجتماعی و فرهنگی را جلوه نداده است.
چنین صحنهای واجد ارزشهای هنری، خبری و دراماتیک است.
وی ادامه داد: در صدا و سیما آخرین اطلاعات ورزشی برخی کشورها گفته میشود اما آخرین اطلاعات علمی کشور خودمان گفته نمیشود.
جلیلی افزود: حتی صدا و سیما در جذب مخاطب هم صادق نیست.
برنامه ماه عسل که برنامهای پرمخاطب بود و با ارزشهای ما سازگاری کامل داشت، چرا به یکباره تعطیل شد؟
لازم به ذکر است در این مراسم از برخی از مسئولان رسانه ملی هم دعوت شده که بنابر اعلام مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران این افراد پاسخی به دعوت ندادهاند و این تشکل به نشانه اعتراض یک صندلی خالی برای رئیس رسانه ملی گذاشته بود.
انتهای پیام/