خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 17 آذر 1401
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۱۴۰۳ ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار زهدان

مهر | اقتصادی | جمعه، 04 آذر 1401 - 02:19
پروژه ریلی چابهار- زاهدان بخشی از بزرگترین کریدور شمال به جنوب است که براساس وعده ها سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.
پروژه،چابهار،ريلي،زاهدان،توسعه،توجه،اعتبار،پايان،بندر،اتمام، ...

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه ریلی چابهار به زاهدان با هدف ایجاد یک کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی طراحی شده، که با بهره برداری و افتتاح به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.
در عین حال، این مسیر ترانزیتی چابهار را به قطب تجارت و ترانزیتی در منطقه تبدیل می‌کند، احداث این خط ریلی در دو بخش شمال و جنوب تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و به زاهدان منتهی می‌شود.
با توجه به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیتی کشور، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان می‌تواند سهم این بندر در بخش ترانزیتی کشور را افزایش دهد.
نکته دیگر در خصوص اهمتی این خط ریلی، اینکه ۱۵۶ کیلومتر از این پروژه به راه آهن خاش – زاهدان اختصاص داده شده است.
نکته دیگر اینکه خط ریلی سبب تسریع حمل بار برای معادن منطقه نیز باشد.
گفتنی است، خط ریلی چابهار زاهدان از آسیای میانه از طریق شرق روسیه به دریای عمان متصل و اهمیت نقش این پروژه بیش از پیش بینی‌ها خواهد بود.
وی در ادامه اظهارداشت: قسمت اول پروژه که زهدان به خاش بوده، با حضور رئیس جمهور در آبان ماه افتتاح شد که البته هدف اصلی این پروژه رسیدن زاهدان به چابهار است که بندر چابهار به یک گلوگاه باری در منطقه تبدیل شود، چرا که سبب افزایش ظرفیت‌های باری این بندر نیز می‌شود.