خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 17 آذر 1401
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به برکت بسیج مستضعفان شکل گرفت- اخبار فارس - اخبار استانها تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 03 آذر 1401 - 22:31
تولیت حرم مطهرحضرت شاهچراغ (ع) گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به برکت بسیج مستضعفان شکل گرفت و خوشبختانه به عنوان بزرگترین انقلاب مردمی جهان شناخته شد و امیدواریم خداوند بزرگ نام ما را هم در فهرست بسیجیان انقلاب اسلامی قرار دهد.
حكم،اسلامي،اسلام،الهي،حاكم،سلطه،شرعي،احكام،اوليه،حكومت،جامعه ...

خلاصه خبر

این آیه در حقوق به آیه نفی سبیل معروف است و در مفاد خودش خیلی صریح و شفاف است یعنی سلطه کفار بر مسلمین حرام است، سلطه می‌تواند در حوزه‌های مختلف باشد از اقتصادی و نظامی گرفته تا پزشکی و حتی اینترنت و فضای مجازی.
سلطه کلمه‌ای بسیار جامع است.
سلطه می‌تواند در حوزه فرهنگ باشد؛ سلطه فرهنگ غرب بر جهان اسلام و این از نظر قرآن حرام است و حکم اولیه است و شیعه و سنی در این مسئله شکی ندارند.
حکم اولیه دیگر استعمال توتون و تنباکو است، طبق فتوا‌هایی که در اسلام و مذاهب شیعه و سنی وجود دارد مباح است.
در فقه به آن شرب توتون و در عربی امروز به آن تدخین می‌گویند، یک زمانی در کشور ما کاشت و تجارت توتون و تنباکو مثل تجارت نفت امروز بوده است یعنی آن محصول اصلی که به دنیا صادر می‌شد و ارز آور بود و اقتصاد کشور را اداره می‌کرد صادرات توتون و تنباکو بود.
کلانتری ادامه داد: در زمان ناصرالدین شاه یک کمپانی انگلیسی کل امتیاز توتون و تنباکوی ایران را طی قراردادی خرید.
حکم سلطه کفار بر کشور اسلامی، حرمت است و کار در حوزه توتون و تنباکو حکمش حلیت است، دو حکم اولیه داریم، اگر به حکم حرمت سلطه نگاه کنیم باید اجازه ندهیم در حوزه توتون و تنباکو آن اتفاق بیافتد، چون سلطه آور است و اگر حکم حلیت توتون و تنباکو را بخواهیم جدی بگیریم باید به این سلطه تن بدهیم یعنی باید کارِ حرام کنیم، پس عمل کردن به حکم شرعی حرمت مستلزم این است که آن قرارداد ابطال شود و عمل به آن قرارداد حلال مستلزم این است که این حلال زیر پا گذاشته شود.
آیت الله میرزای شیرازی با حرام کردن کاشت و برداشت و استعمال و صادرات تنباکو، حلال الهی را حرام اعلام کرد و سلطه را شکست و حرمت سلطه سرجایش باقی ماند.
وقتی پذیرفتیم که حاکم مشروع الهی می‌تواند فراتر از احکام اولیه و ثانویه به وضع قانون بپردازد باید بپذیریم که حاکم اسلامی می‌تواند حکمی اولیه‌ای را که همزمان دارای جنبه فردی و اجتماعی است در متن جامعه آن را به عنوان یک قانون الزامی به اجرا بگذارد.
وی ادامه داد: به طور مثال؛ حجاب دو جنبه دارد یک جنبه اش مربوط به داخل خانه است یعنی در حریم خصوصی فرد و البته واجب الهی است، ولی بین شخص و خدا است، آن خانم و آقایی که در حریم خصوصی هستند و اقوام نامحرم حضور دارند، انجام این واجب الهی در خانه هم واجب است.
یکی از نتایج مطلقه بودن حاکمیت و ولایت در اسلام همین است که حاکم می‌تواند حکم واجب الهی را به عنوان قانون ابلاغ کند و در صورت زیرپا گذاشته شدن، طبق قانون با خاطی برخورد شود.
چه فرقی بین این دو است کسی که در حریم خصوصی اش مشروب یا مواد مخدر درست کرده و می‌خواهد در بیرون به فروش برساند، حکومت می‌تواند با او برخورد کند، اما جلوی بی حجابی در ملأ عام را نباید بگیرد، چه فرقی بین این دو مورد حرام است؟!
آیا در حوادث واقعه، ولی امر مسلمین و حاکم مشروع جامعه می‌تواند حکم جدید وضع کند؟
وی ادامه داد: آیا می‌توان گفت انجام چنین مواردی، چون در زمان نزول قرآن نبوده اند، پس حرام هستند؟
در تفکر ناب تشیّع، ولی مشروع الهی که در راس جامعه قرار دارد می‌تواند حکم جدیدی صادر می‌کند که هیچ وقت سابقه نداشته و به طور مثال می‌گوید پیوند اعضاء با رعایت همه ضوابط شرعی حلال است و هیچ مشکلی ندارد و یک حکم حلیت جدید صادر می‌شود.
ولی مشروع الهی که در راس جامعه است با رعایت همه کارشناسی‌ها در مورد مسائل نوظهور تصمیم می‌گیرد و آن قانون الهی می‌شود که تخلف از آن عقوبت شرعی دارد.
وی اضافه کرد: به منظور فهم دقیق این اصطلاح ابتدا باید توجه داشته باشیم که در اسلام آنجا که در خصوص موضوعی حکم صریحی از سوی شارع مقدس وجود نداشته باشد اصل اولیه در آن موضوع اصل اباحه است.
این حاکم مشروع اسلامی است که حکمی را وضع و یا رفع می‌کند.