خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 26 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توجه به سواد فضای مجازی لازمه جامعه امروز است

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 31 اردیبهشت 1398 - 12:47
قزوین- عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: توجه به سواد فضای مجازی لازمه جامعه امروز است.
هيئت،سواد،سوره،عضو،علمي،دانشگاه،مسعودي،محتوا،توليد،يادآورشد، ...

به گزارش خبرنگار مهر، امید علی مسعودی پیش از ظهر سه شنبه در همایش سواد فضای مجازی با محوریت تولید محتوا و آموزش عمومی که در سالن قائم برگزار شد، اظهار داشت: باید در فضای مجازی نظارت صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه ۱۰ تکنولوژی دنیای ما را تغییر می‌دهد، افزود: هوش مصنوعی، رباتیک شدن، پهباد، بلاکچین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی به عنوان زندگی دوم انسان، پرینتر سه بعدی یا همان ایسنتاگرام از جمله این تکنولوژی‌ها ست.
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: نسل اول رسانه، تلویزیون و رادیو و نسل دوم حراجی‌ها و وب سایت‌ها بود که بعد از آن ابزارهای دیگری روی کار آمدند.
وی گفت: اگر سواد رسانه‌ها نداشته باشیم همچون فردی هستیم که در تاریکی حرکت می‌کنیم؛ علاوه بر اینکه می‌توانیم بخوانیم باید بتوانیم بنویسیم.
مسعودی یادآورشد: رسانه‌های جریان اصلی همان رسانه‌های اثرگذار و شناخته شده است و یک خبرنگار باید بداند که چه خبرهایی منتشر می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: امروز فضای رسانه تغییر کرده و خبرنگار نقش سردبیر را ایفا می‌کند و باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم؛ ایجاد توانایی به منظور کنترل و برنامه ریزی رسانه‌ای برای جامعه هدف از اهداف سواد رسانه‌ای است.
وی گفت: جریان‌های اصلی قدرت کنترل دارد و قابل اعتماد است اما به شهروند عادی باید اطلاعات تدریس داده شود و در دانشگاه‌ها باید به دنبال این فضا برویم.
مسعودی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای یک پیوستار است که مهارت‌های مختلفی را می‌طلبد، بیان کرد: ۵۸ درصد جامعه در تلگرام هستند و امروز ما در زمین بیگانه هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره یادآورشد: خبر به معنی فرآیند ارزش گذاری عناصر رویداد عینی با توجه به نیاز مخاطب و منافع فرستنده است؛ باید یک دروازه خبری بگذاریم و دنبال تحلیل و ارزش گذاری برویم.
وی با اشاره به چگونگی تولید محتوا تصریح کرد: باید مخاطب را بشناسیم؛ در تولید محتوا همگرای رسانه‌ای در نظر گرفته شود و مطالب باید انتقادی باشد انتقاد از جایی که اشکال وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: حرکت روزنامه‌ها امروز به سمت تحقیقی است و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اصلی باید نوآوری و دقت را در نظر داشت؛ اگر نگاه تحلیلی و نوآوری در روزنامه‌ها نباشد اثرگذار نخواهد بود.
مسعودی یادآورشد: لینک ها، یکی از عناصر تولید محتوا هستند و تیتر، لید و مقدمه مطلب بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: در مطالب باید کلمات کلیدی به کار بگیریم و کلیدواژه‌ها و زمانبندی مهم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: تکرار سم مهلک است و باید از آن خودداری کرد و در وب سایت‌ها دکمه‌های اشتراک گذاری عنوان شود.