جشنواره «کتاب و رسانه» به دنبال کشف ایدههای جدید رسانهای است.
دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» از پذیرفته شدن ۴۰ ایده و رویکردها و بخشهای جدید این رویداد خبر داد.

سیاوش صلواتیان دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» گفت: در این دوره از جشنواره در کنار مسابقه بخشی از آثار با عنوان «رویداد ایدهپردازی تولید محتوای رسانهای» به بخشهای جشنواره افزوده شده است.
او افزود: در این بخش، از تمامی کسانی که ایدهای برای تولید محتوا با موضوع کتاب دارند، درخواست کردهایم تا این ایدهها را با ما به اشتراک بگذارند.
همچنین به دنبال این فراخوان، ۷۰ ایده از سوی فعالان رسانهای و علاقهمندان به رسانه، به جشنواره ارسال شده است.
دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» گفت: از ۷۰ ایده دریافتی، طی یک فرایندی ۴۰ ایده که ظرفیت توسعه دارند، انتخاب شدهاند.
این ایدهها قالبهای متنوعی از تولید پادکست، مسابقه تلویزیونی و مستند تا تولید فیلم کوتاه و تیزر را شامل میشوند.
همچنین ما از صاحبان این ۴۰ ایده درخواست کردهایم تا ایده چندخطی خود را به یک پیشطرح دو صفحهای تولید محتوا تبدیل کنند.
او افزود: اعضای این هیات انتخاب، از فعالان حوزه رسانه هستند و در بررسیهای خود، ۱۵ پیشطرح را واجد شرایط ارائه در رویداد نهایی تشخیص دادند.
همچنین صاحبان ۱۵ ایده منتخب، در روز نخست رویداد برای ارتقای کیفیت ایدههایشان گردهم میآیند.
سیاوش صلواتیان با اشاره به برگزاری اختتامیه این رویداد در روز چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱، گفت: اختتامیه این رویداد، همزمان با روز کتاب، رسانه و زبان فارسی در هفته کتاب برگزار میشود.
در این روز، صاحبان پیشطرحهای تکمیلشده، سه دقیقه فرصت خواهند داشت تا در برابر یک نمایشگر، خلاصهای از طرح خود را برای هیأت داوران ارائه کنند.
همچنین خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید این محصولات رسانهای حمایت و برای این تولیدات، سرمایهگذاری خواهد کرد.
جشنواره «کتاب و رسانه» با این رویکرد به دنبال کشف ایدههای جدید برنامهسازی و استعدادهای خلاق کنشگری رسانهای است.
ما تلاش میکنیم به این واسطه، زمین بازی کنشگری رسانهای در حوزه کتاب را توسعه دهیم.
بدین ترتیب هدف این جشنواره ترغیب علاقهمندان به فعالیت رسانهای در حوزه کتاب تعریف میشود.
صلواتیان با اشاره با تأکید بر ضرورت کنشگری ترویجی جدی برای ارتقای جایگاه کتاب در جامعه، گفت: برای تبدیل شدن کتاب به یکی از اعضای اصلی هر خانواده ایرانی، نیازمند فعالیتهای ترویجی هستیم.
مهمترین ابزار این فعالیتهای ترویجی در جهان امروز، رسانهها هستند، اما در حال حاضر در حوزه ترویج رسانهای کتاب، با مشکل کمیت پایین فعالیتهای ترویجی رسانهای کتاب مواجه هستیم.
همچنین به اعتقاد من کمیت پرداخت رسانهای به کتاب با بحران مواجه است، به همین دلیل جشنواره «کتاب و رسانه» در بخش مسابقه آثار و ایدهپردازی، به دنبال کمک به افزایش کمیت پرداخت ترویجی-رسانهای به موضوع کتاب است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیتهای ترویجی در حوزه کتاب، کیفیت مطلوبی ندارند، بیان کرد: نگاهی به تولیدات رسانهای در کشورهای مختلف نشان میدهد که در برخی کشورها، از ایدههای بسیار خلاقانه و محتواهای بسیار جذاب و سرگرمکنندهای برای ترویج کتاب و کتابخوانی بهره میبرند.
صلواتیان پیششرط توسعه کتابخوانی در کشور را گسترش کیفیت و کمیت پرداخت رسانهای و ترویجی به حوزه کتاب دانست و افزود: بر این اساس، یکی از اهداف ما در بخش رویداد ایدهپردازی، افزایش کیفیت، تزریق روح خلاقیت و نیز تزریق استعدادهای جدید رسانهای به اکوسیستم رسانهای فعال در حوزه نشر و کتاب است.
سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که میخوانیم» از ۲۱ آبانماه آغاز شده و تا ۲۷ آبانماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.