خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نصراللهی: رسانه ای بودن مهمترین ویژگی ناآرامی ها / 70درصد آشوب های اخیر در میدان رسانه اتفاق افتاد- اخبار سیاست ایران - اخبار سیاسی تسنیم

تسنیم | سیاسی | سه شنبه، 24 آبان 1401 - 22:18
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکزی، گفت : رسانه ای بودن مهمترین ویژگی ناآرامی های اخیر بود؛ عملیات رسانه ای دشمنان در این دوره از اغتشاشات، پرحجم، پیچیده، بی سابقه و دارای مغایرت های زیاد با واقعیت های صحنه بوده است.
بحران،رسانه،مسئولان،اغتشاشات،اعتراض،اجتماعي،نصراللهي،مخاطرات ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در سلسله نشست های تخصصی دوشنبه های سوهانک با موضوع «رفتارشناسی کنشگران سیاسی و رسانه ای در اعتراضات و اغتشاشات ایران» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، علاوه بر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، حمیدرضا مقدم‌فر استاد دانشگاه و فعال رسانه ای، رضا گنجی مدیر عامل کمپانی خبری WANA و رویترز در ایران و محمد خدادی معاون مطبوعاتی دولت های یازدهم و دوازدهم هم سخنرانی کردند.
نصراللهی به ویژگی های بحران و اعتراضات اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: چالش و بحرانی که در شرایط فعلی کشور با آن مواجه هستیم تمام ویژگی های یک بحران در اعتراضات و اغتشاشات را دارد که از جمله آنها می توان به: موج آفرینی، جریان سازی، هدایت و مدیریت بحران در خارج از کشور، شدت خشونت، گستردگی و پراکندگی بالا ، سن کم معترضان ، فاصله کم بین اعتراض و اغتشاش در قیاس با بحران های قبلی ، مدت اعتراض اشاره کرد.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای با تحلیل علت‌های ارتباطی اعتراض‌ها و اغتشاشات اخیر گفت: ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان ، مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانه ها از آرایش جدید رسانه ای، ، جدی نگرفتن مخاطرات و بحران‌ها، فقدان پیش‌بینی مخاطرات و بحران‌ها، فرصت طلبی دشمنان و انحراف اعتراض‌ها، بحران اعتمادناکافی مردم به مسئولان و رسانه‌های رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و اقناع نکردن مردم و غایب بودن رسانه‌های رسمی و میدان داری رسانه‌های غیر رسمی و معاند از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراض ها و خشونت‌ها بوده است.
نصراللهی گفت : بی توجهی به علل مخاطرات و بحران ، تاخیر در شروع روایت ، اعتماد ناکافی مردم به رسانه ها و مسئولان و تضعیف سرمایه اجتماعی به پدیده وارنگی افکار عمومی ، شکل گیری شایعات و موفق نسبی رسانه های فارسی زبان خارجی در تحقق راهبردهای مارپیج سکوت در بین نخبگان و سلبریتی ها و امید کاذب منجر شده است .
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای با تشریح راهبردهای رسانه ای دشمنان در 60روز گذشته ، افزود : ااستراتژی دشمنان استمرار خشنوت ، توسعه اغتشاشات به مراکز صنعتی و بازار ، شدت و افزایش شعارهای ساختارشکنانه و عصبانی کردن مسئولان و نیروهای انتظامی و امنیتی است تا از طریق با خلق سوژه های جدید ، سوخت چرخه خشونت را تامین کند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در پایان گفت: راهبردهای کشور برای جلوگیری از تحقق استراتژی دشمن باید صبر و مقاومت ، آرام سازی ، عادی سازی ، اقناع سازی و همراه سازی باشد .همچنین مسئولان باید با تفکیک اعتراض و اغتشاش با گفتگو ، اقدام به جای شعار ، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بازسازی اعتماد مردم، از دل بحران موجود راهکار در بیاورند و آن را به فرصت تبدیل کنند .
انتهای پیام/