8 فرصت طلایی پیش روی پیشرفت خوزستان؛ مبارزه با اقتصاد زیرزمینی راه حل رشد و افزایش تولید
استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به صحبتهای امام خامنهای مبنی براینکه سال98 «سال فرصتها» است گفت: با وجود یورش اقتصادی دشمن علیه منابع تولیدی کشور خوزستان امسال 8 فرصت طلایی برای پیشرفت و جهش اقتصادی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، رونق تولید جبهه و پیشانی سال 1398 است.
شعاری که در کمتر از 3 ماه نشان داد که دقیق و کارشناسی بود.
حمله تمام عیار اقتصادی دشمن و تشدید تحریم با هدف کاهش ارزش پول و تولید در کشور نشان داد جهتگیری شعار سال دقیق و سنجیده بوده است.
اقتصاد مقاومتی و بهرهگیری از این شکل اقتصاد، علاج مشکلات کشور است.
مالیات اهرم قوی در رونق تولید است
مالیات یکی از اهرمهای قوی در «رونق تولید» است.
مالیات با ساماندهی تولید و مبارزه فعالیتهای غیرمولد نقشی موثر و اساسی در تحقق شعار سال دارد.
بهویژه اینکه برخلاف القاءهای دشمن، سال 1398 سال فرصتها است.
در این گفتوگو به پارهای از این فرصتهای خوزستان در رونق بخشیدن به تولید داخل اشاره شده است.
برای همین گفتوگوی را با سید عادل خراسانی مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه آزاد و بازرس ویژه استاندار ترتیب دادیم.
خراسانی در این مصاحبه با اشاره به نقش مالیات در پویایی تولید اظهار داشت: مردم هر سرزمینی بهواسطه امانات و منابعی که دولت به آنها ارائه میدهد، همانند جاده، برق و خدمات بخش امنیت، سیاست و بینالملل لازم است مالیات بپردازند.
مالیات به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم دریافت میشود
وی افزود: مالیات به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم گرفته میشود.
مالیات مستقیم مالیاتی است که بر یک شخص یا دارایی وضع میشود و متمایز از مالیاتی است که بر معاملات (مالیات غیرمستقیم) وضع میشود.
در حقیقت مالیات مستقیم از افراد مشخص و معینی وصول میشود و این نوع مالیات شفافیت بالاتری دارد.
این استاد دانشگاه گفت: در شکل مستقیم ممکن است افراد، حقیقی یا حقوقی باشند.
در این شیوه هر چه حقوق فرد یا شرکت بیشتر باشد مالیات بیشتری مطابق مواد 82 الی 92 قانون مالیات مستقیم (مرتبط با مالیات بر حقوق) و مواد 105 الی 118 قانون مالیات مستقیم (مرتبط با مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی) پرداخت میکند.
بازرس اقتصادی استانداری ادامه داد: در شکل غیرمستقیم دریافت مالیات، مالیاتهایی که پرداختکننده آن مشخص و معین نبوده و اخذ مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیتهای اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آنها بسیار زیاد باشد، مالیاتهای غیرمستقیم نامیده میشود که بحث ارزش افزوده در این شیوه مورد بررسی قرار میگیرد.
اخذ مالیات و شناسایی دقیق درآمدهای مالیاتی افراد راهکار مبارزه با اقتصاد زیرزمینی است
وی با اشاره به اقتصاد پنهان و زیرزمینی بیان کرد: در هر اقتصادی پدیده اقتصاد زیرزمینی وجود دارد و در کشور نیز نبود نظارت سازنده این مقوله را تقویت کرده است.
برای جلوگیری از این نوع اقتصاد و فرار مالیاتی، یکی از راهکارها، اخذ مالیات و شناسایی دقیق درآمدهای مالیاتی افراد است.
بازرس ویژه استاندار اظهار داشت: سهم هر کدام از شیوه های مالیاتی در کشور 50 درصد است البته شیوه غیرمستقیم روبه افزایش است.
مالیات مستقیم سالی یکبار، منتهی مالیات غیرمستقیم که عمده آن ارزش افزوده است هر سه ماه یک بار اخذ میشود.
مالیات از رشد صعودی قیمت ها جلوگیری میکند
وی گفت: مالیات نقش مهمی در ثبات بازار دارد و سعی میکند از رشد صعودی قیمت ها جلوگیری کند.
ضمنا مالیات میتواند نقش موثری در پویایی و رونق تولید ایجاد کند.
در حقیقت مالیات دارای ویژگی تثبیتکنندگی خودکار برای اقتصاد است.
کاهش فرار مالیاتی با اصلاح و توسعه سامانه جامع مالیاتی
خراسانی بیان کرد: فرار مالیاتی با اصلاح و توسعه سامانه جامع مالیاتی کاهش مناسبی دارد.
لازم به ذکر است، عمدتا فرار مالیاتی به دو شکل است.
در شکل اول فعالیت قانونی است و فرد از پرداخت صحیح مالیات فرار میکند (به عنوان مثال فرد حاضر نیست دستگاه کارتخوان قرار دهد).
مثلا برخی از پزشکان حاضر به پرداخت مالیات دقیق و صحیح خود نیستند و روشهایی را برای فرار مالیاتی استفاده میکنند که تمامی این موارد در حال شناسایی می باشد.
در این خصوص می بایست افزود که در کشوری مثل ترکیه حتی یک آرایشگر ساده نیز موظف به پرداخت مالیات مشخص و صحیح است.
وی گفت: اکنون از طریق سامانه جامع مالیاتی بسیاری از نواقص برطرف شده و به راحتی میتوانیم تشخیص دهیم هر کس در کجا و چه مقدار جابهجایی پول و یا فعالیت اقتصادی داشته است.
در شرایط فعلی میتوان براساس کدملی بسیاری از فرآیندهای مالی را رهگیری کرد.
قانون مبارزه با پولشویی بازدارندگی لازم را ندارد
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: یک شکل خطرناک فرار مالیاتی انجام فعالیتهای غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و پولشویی است.
این افراد به شکل ویژه پول را وارد چرخه اقتصاد از جمله خرید خانه، خودرو، طلا و عتیقه می کنند که با ساز و کارهایی امکان پیگیری این افراد وجود دارد.
یکی از مشکلات در این بخش وجود خلاء قانونی است؛ زیرا قانون در زمینه پولشویی خیلی بازدارنده نیست.
در بسیاری از کشورها در این سالها قیمت مسکن افزایش پیدا نمیکند
وی درباره کنترل قیمت مسکن اظهار داشت: مسکن از نوع کالاهای بسیار حساس است.
در بسیاری از موارد قیمت مسکن کارشناسی شده با قیمت فروش در زمان اخذ مالیات اختلاف دارد؛ به همین منظور کنترل این بخش کمی سخت است.
درباره مسکن در برخی کشورها به هیچ وجه افزایش قیمت وجود ندارد؛ زیرا معتقد هستند هر ساختمانی یک ارزش حقیقی دارد و لازم نیست طی سالها که مستهلک هم میشود افزایش قیمت پیدا کند.
به علاوه اگر افزایش قیمت داشته باشد صددرصد آن باید به حساب اداره مالیات واریز شود.
بازرس ویژه استاندار اظهار داشت: یکی از وجوه کنترلی مالیات، ممانعت از تورم فرار (تورم دو رقمی با نوسانات بالا) است.
دریافت مالیات سبب ثبات و کنترل تورم میشود.
این در صورتی است که در کشوری مانند ونزوئلا ما شاهد یک تورم 6 میلیونی بودهایم.
یعنی با پولی که شما تا چند مدت اخیر میتوانستید خانه بخرید الان تنها یک فنجان قهوه میتوانید تهیه کنید.
تامین 60 درصد درآمد دولت از طریق مالیات
وی ادامه داد: اکنون در حدود 60 درصد درآمد دولت از طریق مالیات تامین میشود (در این میان بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم در بخش درآمدی به دلیل اتکا به نفت است).
استان خوزستان از سرآمدان امور مالیاتی در کشور است و در سال مالیاتی گذشته بیش از 107 درصد تحقق مالیاتی داشته است.
خراسانی درباره طولانی شدن روند بررسی مالیاتها گفت: درباره دریافت مالیات یکی از مسایل مهم نبود نیروی کافی و حجم بالای کار است.
ممکن است یک کارشناس مالیاتی سالانه بیش از هزار پرونده را بررسی کند.
منتهی در برخی از مشاغل جداولی داریم که براساس آن ضرایب مالیاتهای سالیانه دریافت میشود.
قوانین مالیاتی به شدت حامی تولید است
وی ادامه داد: در زمینه دریافت مالیات دنبال فرهنگسازی و اعتمادسازی هستیم.
رعایت انصاف و کمک و رعایت حال شرکتهایی که مشکل اقتصادی دارند از اصول کاری کارمندان مالیاتی است.
در این زمینه هیچ قانون مالیاتی مخالف رشد و تولید نیست.
قوانین مالیاتی به شدت حامی تولید است.
این استاد دانشگاه درباره عدم پرداخت مالیات شرکتهای عظیم خوزستانی در استان اظهار داشت: برخی شرکتهای عظیم مانند پتروشیمی، فولاد و نفت با اینکه در خوزستان هستند، دفاتری در تهران داشته و مالیات را در تهران پرداخت میکنند.
وی افزود: مالیات یک درآمد ملی است و هیچ قانونی درباره الزام پرداخت در استانی همچون خوزستان نداریم.
منتهی اداره امور مالیاتی استان در سالهای اخیر تلاش کرده تا مالیات، بیمه و ارزش افزوده این شرکتها را وارد خوزستان کند.
اهمیت این اقدام در آن است که هر چقدر درآمد ارزش افزوده استان افزایش یابد ما به شهرداریها بیشتر می توانیم وجود مالی پرداخت کنیم.
مردم فریب مشاورههای دروغ مبنی بر کاهش مالیات را نخورند
بازرس ویژه استاندار اظهار داشت: برای دریافت مالیات هیچ ملاحظه یا سلیقه شخصی اعمال نمیشود.
بسیاری از فرآیندها الکترونیکی است و قابل تغییر نیست؛ درباره برخی ادعاهای دروغ مبنی بر دریافت مشاوره مالیات به منظور کاهش مالیات باید بیان کرد که اولا مردم باید هوشیار باشند دوما اگر کاهشی هم صورت گیرد براساس قانون است و ارتباط افراد هیچ نقشی ندارد.
صادرکنندهها به شرط ارائه اظهارنامه از پرداخت مالیات معاف هستند
وی تصریح کرد: بسیاری از قوانین مالیاتی تسهیلگر هستند و مردم از آنها اطلاعی ندارند.
مثلا فعالیتهای کشاورزی کاملا از مالیات معاف هستند.
صادرکنندگان به شرط ارائه اظهارنامه از پرداخت مالیات معاف هستند(البته این قانون به تازگی با لحاظ شرط هایی از قبیل ارائه ارز به بانک مرکزی توسط صادر کنندگان با نرخ مصوب دولتی امکان پذیر است) بنابراین پیشنهاد میشود افراد قانون مالیاتها را به خوبی مطالعه کنند.
ظرفیت اقتصادی کشور در 1430 ، رتبه دوم دنیا است
این کارشناس مسائل اقتصادی در زمینه رونق تولید ملی اظهار داشت: رشد اقتصادی در دنیا از 3 مسیر اتفاق میافتد: یکی کانال کوتاه مدت که از طریق سرمایهگذاری است که در شرایط فعلی کشور، این بخش ناکارآمد است (البته براساس پژوهشهای یک استاد اقتصاد در دانشگاه الزهرا، ظرفیتهای اقتصادی ایران به گونهای است که در صورت اقدامات صحیح، کشور میتواند در سال 1430 بعد از چین در رتبه دوم اقتصادی دنیا قرار گیرد که این مورد نیازمند پیش شرطهای بسیار زیادی است).
اقتصاد مقاومتی تنها علاج کشور است
وی ادامه داد: دوم رشد میان مدت که از طریق افزایش بهرهوری است.
در شرایط فعلی تنها راه نجات اقتصاد کشور، افزایش بهرهوری است که این همان اقتصاد مقاومتی است.
سوم رشد بلندمدت از طریق نوآوری ایجاد میشود.
این بیشتر در کشورهای توسعه یافته است (کشوری مثل ژاپن برای توسعه باید نوآوری ایجاد کند زیرا سرمایهگذاری و بهرهوری در حداکثر مقدار خود قرار دارد).
بازرس ویژه استاندار اظهار داشت: در کشور پول زیادی خلق شده است؛ در این راستا لازم است اینها به سمت تولید هدایت شوند.
به علت تحریمها و برخی از شوکها، اقتصاد کشور به اصطلاح دلاریزه شده است.
در حقیقت مردم به جای سرمایهگذاری در بخش تولید به خرید دلار اقدام میکنند و دلار را به عنوان دارایی در نزد خود نگهداری میکنند.
وی راه مقابله با این مسیر را فرهنگسازی دولت دانست و گفت: دولت باید با ساز و کارهایی، مردم را به این ذهنیت برساند که دلار دارایی نیست و تنها یک پول مبادلاتی است.
در این رابطه راه حل دیگر تقویت بازار بورس است(مردم به جای قرار دادن پول در بانک در بورس سرمایهگذاری کنند).
رهایی از شر دلار، راه تقویت ارزش پول ملی
خراسانی ادامه داد: برای ارتقا ارزش پول داخل که تاکید مقام معظم رهبری است، دولت باید بهرهوری را افزایش دهد.
اقتصاد کشور باید از بلای دلاریزه شدن نجات پیدا کند.
در شرایط فعلی اقتصاد، هزینهها براساس دلار و حقوق مردم براساس ریال پرداخت میشود که این مورد باید اصلاح شود.
توزیع کالابرگ اقتصادی انکارناپذیر است
وی گفت: دولت باید بهرهوری را ارتقاء و برای رونق تولید انگیزه ایجاد کند.
در این رابطه باید نابرابریهای مصرفی، درآمدی و ثروتی برطرف شود، لازم به ذکر است که ارائه کالابرگ در این وضعیت اقتصادی هر چند مخالف اصل 44 است، منتهی برای بهبود و کنترل بازار بهنظر ضروری است.
بازرس ویژه استاندار اظهار داشت: فساد یکی از موانع توسعه است و دولت با نظارت دقیق باید از این مانع عبور کند.
باید قبول کنیم که تحریم شدید است و راهی جز همدلی و مقاوت نداریم.
تحریم هم منابع را نابود کرده و هم قدرت خرید مردم را کاهش میدهد.
حذف صفر از پول کشور جنبه روانی دارد
وی درباره حذف چهار صفر اظهار داشت: نخستین اثر حذف صفر مسئله روانی است و مردم کمتر گرانی را درک میکنند.
منتهی به تنهایی کافی نیست.
دولت باید ارزش پول داخلی را تقویت و بازار را ثبات بخشد.
در این حوزه دولت باید با دلالها برخورد کند.
بازرس ویژه استاندار اظهار داشت: در کشور فرآیند توسعه و پیشرفت مناسب طی نشده است.
در هر کشور فرآیند توسعه بهگونهای است که ابتدا بخش کشاورزی، سپس در مرحله دوم بخش صنعت و در نهایت بخش خدمات رشد میکند.
توسعه کشاورزی شرط لازم پیشرفت است
این استاد دانشگاه اظهار گفت: منتهی در کشور به دلیل وجود درآمدهای نفتی و مدیریت نامناسب آن، شاهد رشد نامناسب بخش خدماتی بوده ایم (ساختار کشور همانند کشورهای توسعه یافته است؛ ولی فرآیند توسعه طی نشده است و مشکلات متعدد اقتصادی را دارا است).
در این راستا باید به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تقویت بخش کشاورزی توجه ویژه کرد.
وی افزود: در بخش کشاورزی نیاز به برنامه کشت داریم.
محصولات استراتژیک باید ترویج داده شود.
همین سیل اخیر با وجود تلخیها، فرصت خوبی برای توسعه کشت ایجاد کرده است؛ نباید به سمت محصولاتی مانند هندوانه برویم که سود اقتصادی ندارد.
نفتی بودن اقتصاد خوزستان، تاثیرپذیری آن را بیشتر کرده است
خراسانی در ادامه به وضعیت اقتصادی خوزستان اشاره و بیان کرد: خوزستان اقتصادی نفتی است و به همین منظور اگر مشکلی مثل تحریم پیش آید، این استان بیشتر از سایر استانها متاثر میشود.
87 درصد نفت و گاز کشور در خوزستان تولید میشود
وی با اشاره به اقتصاد نفتی خوزستان عنوان کرد: در خوزستان 67 درصد نفت کشور و 87 درصد نفت و گاز کشور تولید میشود.
در این میان جالب است بدانید مسجدسلیمان که نخستین چاه نفت در آن بنا شده است، بیشترین آمار بیکاری را دارد.
در این راستا باید بخش خصوصی تقویت شود، همچنین بخش پاییندست صنایعی مانند پتروشیمی باید توسعه پیدا کند.
این استاد دانشگاه در بخش اقتصاد به مزیتهای اقتصادی خوزستان اشاره کرد و گفت: خوزستان 8 مزیت نسبی دارد که لازم است براساس آن برنامهریزی صورت گیرد.
استخراج نفت و گاز، تولید کُک، تولید مواد شیمیایی، تولید فلزات پایه، تعمیر و نصب ماشینآلات، حمل و نقل از طریق لوله، حمل و نقل آبی و انبارداری است.
8 فرصت طلایی توسعه خوزستان در سال فرصتها
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال فرصتها نامگذاری کرده است اظهار داشت: این یک صحبت کاملا دقیق و کارشناسی است.
بررسی ما برای خوزستان در امسال نشان میدهد که ما برای سال 98 بیش از 8 فرصت طلایی توسعه داریم.
بهویژه سیل اخیر فرصتهای جدیدی ایجاد کرده است.
این استاد دانشگاه گفت: منابع نفت و گاز، تاسیسات فولاد، توسعه کشت نیشکر، احیاء کشاورزی، دسترسی به آبهای آزاد، شیلات، مناطق ویژه اقتصادی، تولید خرما و غیره فرصتهایی هستند که با استفاده درست میتوانیم خوزستان را توسعه دهیم.
گزارش از اکبر بهاری
انتهای پیام/ح