خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«اهانت به تماشاگر» در روزهای مبهم تئاتر/ چرا همیشه متضرر می‌شویم؟

مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 22 آبان 1401 - 06:58
کارگردان نمایش «اهانت به تماشاگر» که این روزها در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود معتقد است در شرایط کنونی پیش‌بینی درباره وضعیت اجرای آثار نمایشی امکان‌پذیر نیست.
تئاتر،توليد،اهانت،تماشاگر،نمايشي،صحنه،نمايش

نادر خوشبخت کارگردان نمایش «اهانت به تماشاگر» که در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است، درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «اهانت به تماشاگر» اثر پیتر هاندکه است که اجرای آن را از ۱۹ آبان شروع کرده‌ایم و هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می‌بریم.
وی درباره موضوع نمایش «اهانت به تماشاگر» توضیح داد: به عنوان کارگردان خیلی وفادار به نمایشنامه بودم.
پیتر هاندکه در این اثر به همراه تماشاگران حاضر در سالن، ماهیت تئاتر را روی صحنه می‌کاود.
خوشبخت درباره روند تولید این اثر نمایشی، یادآور شد: ۸ ماه زمان برای تمرین و تولید نمایش «اهانت به تماشاگر» صرف شد.
روند تولید یک اثر در تئاتر با دیگر هنرها بسیار متفاوت است زیرا تولید یک تئاتر نیازمند زمان‌بندی دقیق و صرف وقت و انرژی زیادی است.
کارگردان نمایش «اهانت به تماشاگر» درباره وضعیت اجرای اثر خود در شرایط کنونی جامعه، تأکید کرد: در شرایط کنونی هیچ تبلیغ و حمایتی از تئاتر نمی‌شود و هیچ‌گونه معرفی درستی از آثاری که روی صحنه هستند، شکل نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: از ابتدای دوران پاندمی کرونا که تئاتر تعطیل شد تا از سرگیری فعالیت‌های تئاتری، وقفه‌ای طولانی در تولید و اجرای تئاتر ایجاد شد.
بعد از این وقفه تمرین و تولید آثار نمایشی شروع شد ولی به عنوان یک تئاتری که تمام زیست و زندگی‌ام در تئاتر است، نتوانستم از قبل اتفاقاتی را که برای اجرا می‌افتد پیش‌بینی کنم.
خوشبخت در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: وضعیت به گونه‌ای است که باید با شرایط مواجه شویم تا بتوانیم آن‌ها را بسنجیم و ببینیم کجای کار قرار گرفته‌ایم.
باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا تئاتر در همه شرایط متضرر است.
باید ببینیم آیا تئاتر می‌خواهیم یا نه زیرا وقتی گروه‌های زمان و هزینه صرف تمرین و تولید اثری نمایشی می‌کنند ولی متضرر می‌شوند، انگیزه‌شان برای تولید تئاتر از بین می‌رود.