جلب مشارکت مردمی نیاز به برنامه مدون دارد
در نظر گرفتن حقوق مصرفکنندگان که صاحبان واقعی صنایع هستند در دنیای امروز تجارت مناقشات زیادی دارد و کنشها دربارهی آن متفاوت است.

در نظر گرفتن حقوق مصرفکنندگان که صاحبان واقعی صنایع هستند در دنیای امروز تجارت مناقشات زیادی دارد و کنشها دربارهی آن متفاوت است.
به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام نشریه نبض بازار، نقش اعتماد مردم در توسعه روابط اقتصادی و کمک به بهبودی شرایط بازار سرمایه انکار نشدنی است؛ اما به دست آوردن این اعتماد کار بزرگی است که باید تجارب زیادی را به خدمت گرفت تا به آن رسید.
فرقی نمیکند در کدام بخش مشغول فعالیت باشیم بدون جلب مشارکت مردم ادامهی هر راهی سخت و دشوار خواهد بود و در نهایت به بنبست ختم میشود.
یکی از ارکان مهم صنایع به دست آوردن چنین سرمایه ایست که در قالب مسئولیتهای اجتماعی میتوانند آن را اجرایی کنند.
تحقق اقتصاد دانشمحور از جنبههای مختلفی میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
یکی از این جنبهها، مسئله ارتباط سرمایه اجتماعی و کانالهای تأثیرگذاری آن بر تحقق اقتصاد دانشمحور است.
حضور قشرهای مختلف در فعالیتهای اقتصادی و رضایتمندی آنها نشان از یک کار تیمی مستقل و با کیفیت میدهد که میتواند پیامآور خوبی برای مشارکتکنندگان آن باشد.
بدون اعتماد نهتنها فعالیت اقتصادی بلکه زندگی روزمره نیز امکان نخواهد داشت باید برای جبران آن نسبت به اتخاذ رویکردهای جدید و یا تغییر رویکردهای فعلی اقدام کنیم.
چیزی که یک مجموعه را در فضای اقتصادی موفق میکند بازتولید و بازطراحی از نیازهایی است که در کنار وظایف سازمانی باید به آنها پرداخت.
مشارکتپذیری اعضای جامعه بهعنوان نیاز اجتنابناپذیر عصر ما همه ابعاد انسانی را در سطوح مختلف فکری، عاطفی و رفتاری تحت پوشش قرار میدهد.
فرایند مشارکتپذیری از رویکردهای متفاوتی قابلتوجه است اما نظاممند بودن کنش اجتماعی ایجاب میکند تا شرایط و موانع فرهنگی مشارکتپذیری اعضای جامعه بررسی شود.
امروزه مقوله مشارکت مردم شرط توفیق هر نوع برنامه و رهیافت کلان اقتصادی، اجتماعی و توسعه بشمار میرود و علت این امر نیز گستردگی و تنوع زمینههای مشارکت است بنابراین هرگز نمیتوان به برداشتی محدود از مفهوم فراگیر مشارکت اکتفا کرد.
لذا مشارکت، کنش هدفدار، ارادی، اختیاری و ارزشی بین کنشگر و زمینه اجتماعی و محیطی او بهمنظور نیل به هدف معین و مشترک است، همانطور که ملاحظه میشود و در این تعریف ارادی بودن مشارکت مورد تأکید است که در نتیجه مشارکتکننده را از حالت غیرفعال خارج میسازد، مشارکت شامل فعال بودن موقعیت و امکان تحت تأثیر قرار گرفتن فرد در آن موقعیت است که در این صورت این امر چیزی بیش از سهم داشتن است بهعبارتدیگر روشهای مشارکتی باید بهعنوان مجموعهای از ابزار ضروری دیده شود که میتوانند مکملی برای دیگر روشهای پژوهش و توسعه متداول باشند و نه جایگزینی برای آنها.
هدف از مشارکت، توانمندسازی افراد برای مشارکت خودجوش است در واقع مشارکت فرایندی است که موجب تحرک بخشی منابع محلی، بهکارگیری گروههای متنوع اجتماعی در تصمیمگیری، درگیری مردم محلی در تعریف مشکلات، جمعآوری و تحصیل اطلاعات و اجرای پروژهها میشود.
اما روشهای نیل به مشارکت ازجمله مسائل مهمی است که با به اکتفا در مورد آن بحث کرد.
فولاد مبارکه با توجه به نوع فعالیتهایی که در بستر اقتصادی دارد همواره در حوزهی اجتماعی سعی کرده نقش پررنگی داشته باشد و صرفاً داشتن عنوان یکی از موفقترین واحدهای تولیدی را کافی برای خدمت به مردم ندانسته و نمیداند.
در نظر گرفتن حقوق مصرفکنندگان که صاحبان واقعی صنایع هستند، در دنیای امروز تجارت مناقشات زیادی دارد و کنشها دربارهی آن متفاوت است؛ اما فولاد مبارکه با سه فاکتور درک نیاز، ارتقای کیفیت و تنوع محصول توانسته همواره در کنار مشتریان و مردم بایستد و به همین خاطر در هجدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان که روز یکشنبه پانزدهم اردیبهشتماه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و مدیران سازمانها و شرکتهای برگزیده در سالن کنفرانس نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد، شرکت فولاد مبارکه برای چهارمین سال متوالی تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرفکنندگان را کسب کرد.
دریافت این عنوان برای چهار سال پیاپی خود پیامی آشکار است که انجام مسئولیت اجتماعی و درک نیاز مردم یک شعار نیست و با برنامه دربارهی آن میتوان اقدام کرد که نتیجهاش کسب چنینی موفقیتهایی است.
رونق تولید بدون مردم و حضور حداکثریشان هرگز امکان نخواهد داشت و الزامآور است که همهی واحدهای صنعتی و تولیدی به آن اهتمام ورزند.
انتهای رپرتاژ خبری