خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

روایتی از یک ایرلاین که چراغ خاموش از چابهار پرید؛ پشت پرده "آساجت " چیست؟- اخبار سیستان و بلوچستان - اخبار استانها تسنیم

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 15 آبان 1401 - 11:31
تاسیس یک ایرلاین اختصاصی برای چابهار مانند آتا، کیش ایر و قشم ایر که به ترتیب ایرلاین های اختصاصی تبریز، کیش و قشم هستند و مرکز پروازی دارند از سال 96 داغ شد؛ حالا اما ایرلاین "آساجت" با راه افتادن خط پروازی خود چراغ خاموش از چابهار رفت.
چابهار،ايرلاين،شركت،معراج،اختصاصي،اصلي،اير،آزاد،قطب،هواپيماي ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ فروردین‌ماه 96 بود که عبدالرحیم کردی مدیرعامل وقت منطقه آزاد چابهار در جمع برخی از به‌نام‌ترین آژانس‌های گردشگری کشور اولین خبر از ثبت و راه‌اندازی یک ایرلاین اختصاصی برای چابهار را رسانه‌ای کرد.
البته ثبت یک ایرلاین اختصاصی برای چابهار از سال‌ها پیش مطرح بوده و برخی شرکت‌های به‌نام هوایی ایران چون ایران ایر قرار بوده در قالب یک کنسرسیوم این ایرلاین را راه‌اندازی کنند اما شرایط اقتصادی و تحریم‌ها موجب شد آن‌ها پا پس بکشند؛ به همین دلیل منطقه آزاد چابهار از سال 94 مصمم شد خودش یک ایرلاین اختصاصی راه‌اندازی کند.
شهرهای مختلف گردشگری، تجاری و اقتصادی برای اینکه رفت و آمد تجار، گردشگران، بازرگانان و مدیران و مهندسان را تسهیل کنند، شرکت‌های هواپیمایی راه می‌اندازند تا مرکز آن شرکت، شهر مد نظر باشد و تعداد پروازها و تعدد مقاصد به آن شهر افزایش یابد.
در سال‌های اخیر این شرکت‌ها در نقاط مختلف ایران گسترش یافتند؛ از "وارش" مازندران تا "آتا" تبریز، "تابان" مشهد، "فلای پرشیا، سپهران و پارس ایر" شیراز تا مناطق آزاد که ایرلاین‌های اختصاصی "کیش ایر و قشم ایر" را دارند؛ در واقع هدف اصلی این ایرلاین‌ها تردد پرواز به مراکزشان است و به فراخور در دیگر مسیرهای پروازی هم پرواز دارند اما هدف اصلی پرواز به مراکز پروازی‌شان است تا همانطور که پیشتر گفته شد رفت و آمد را تسهیل کنند.
19 آذر 97 عبدالرحیم کردی مدیرعامل وقت منطقه آزاد چابهار در یک نشست خبری از مذاکره برای خرید هواپیماهای دست دوم از جمله "امبرائر" از طریق برخی کشورهای واسطه خبر داد.
آساجت اما به دلیل مشکلات تحریمی تا همین امسال نتواست خط پروازی‌اش را راه‌اندازی کند.
حالا اما با آمدن دو فروند هواپیمای امبرائر 50 نفره آساجت، این شرکت پروازهای خود را آغاز کرده؛ با این حال خبری از مرکز شدن چابهار برای این شرکت نیست؛ طبق اساسنامه اولیه آساجت که در روز ششم دی ماه سال 96 ثبت شده، انتظار می‌رفت این شرکت قسمتی از باند فرودگاه بین‌المللی کنارک را تبدیل به "آشیانه، ساختمان و تأسیسات لازم تعمیر و نگهداری" برای خود کند.
راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی چابهار با 3 هواپیما تا نوروز 97
طی تماسی با مدیرعامل آساجت سعی در پیگیری روند داشتیم اما وی از پاسخگویی طفره رفت و به دلیل پیگیری‌های مکرر خبرنگار قول داد که بخش بازرگانی مجموعه‌اش تماس بگیرد؛ تماسی که تا لحظه نگارش این گزارش، خبری از آن نشده است!
بررسی‌ها نشان می‌دهد آساجت چابهار سال گذشته به شرکت تازه تأسیس "آساجت پردیس" تفویض شده است.
آساجت پردیس شهریورماه سال گذشته در حوزه امور بازرگانی و تولیدی و همچنین صنعت هوایی کشور تأسیس و یک ماه بعد آساجت چابهار را صاحب می‌شود.
راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی چابهار با هواپیماهای برزیلی
ایرلاین معراج آساجت را صاحب می‌شود؟
واقعیت ماجرا چیست؟
در واقع شرکت آساجت طبق آگهی‌های روزنامه منتشر شده طی سه چهار سال اخیر، دفتر پشتیبانی و هماهنگی خود را به تهران منتقل کرده و ظاهراً از همان ابتدا هم قرار نبوده چابهار را مرکز خود قرار دهد؛ اگر سری به سایت‌های فروش بلیت هواپیما بزنید، متوجه خواهید شد شرکت "شهران گشت معراج" زیرمجموعه اصلی هواپیمایی معراج فروش بلیط آساجت را بر عهده دارد و در نتیجه ظاهراً هواپیمایی معراج فعلاً صاحب اصلی آساجت با پرنده‌های امبرائر 145 است؛ قطب اصلی معراج کجاست؟
فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و امام خمینی(ره)، البته قطب دوم معراج نیز فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و کیش است که با این تفاسیر قطب شدن چابهار برای آساجت احتمالاً دور از انتظار است!
انتهای پیام/395/