خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 19 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

درخشش جوانان ایرانی در تولید سازهای موسیقی ایرانی- اخبار موسیقی و تجسمی - اخبار فرهنگی تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 08 آبان 1401 - 13:18
علی محمد عظیمی نوازنده تار و سنتور معتقد است که محدودیت در دسترسی به اساتید سازنده آلات موسیقی در سال های پس از انقلاب موجب شکوفایی این رشته ی هنری در بین جوانان سخت کوش آن دوران شد.
نمايشگاه،سنتور،موسيقي،سازهاي،حضور،تراش،تار،عظيمي،ايراني،تولي ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی‌محمد عظیمی با حضور در برنامه «ارغنون» با اشاره به روند تولید ساز در گذشته و مقایسه آن با امروز گفت: برای تولید سنتور از اره استفاده می‌شود و هرچند در گذشته هم از این ابزار استفاده می‌کردند، ولی چوب ساز را تراش می‌دادند تا به اندازه لازم برسد.
استاد زنده یاد ناظمی عقیده و باور داشت که ساز سنتور را باید تراشید تا به قطرهای مختلف دست یافت.
امروز هم شاید برای شکل دهی به صفحه سنتور از برش استفاده کنند؛ ولی اصلِ این کار باید توسط تراش صورت گیرد.
به گفته عظیمی ارزش سازی همچون تار، کندن و تراش دادن با مقار است و جای کنده کاری‌ها بر این ساز، به سان خطاطی با قلم است که هر هنرمند، ارزش هنرِ دستِ خود را بر روی آن هک می‌کرده و باقی می‌گذارد.
حضور حسین علیزاده در نمایشگاه سازخانه - این نمایشگاه جایی برای ارائه‌ی سازهای تولیدیِ موسیقی ایرانی است
این سازنده تار و سنتور از توفیق بسیار خوب هنرمندان ایران در ساخت ساز سخن گفت و افزود: جوانان در این زمینه سازهای بسیار خوبی تولید می‌کنند و اگر درشت‌گویی نباشد، شخصا از سازِ تولیدی دیگران استفاده می‌کنم.
وی دلیل رشد سریع هنرمندانِ تولیدگرِ ساز را در چند مورد برشمرد و گفت: دلیل اول این است که در سال‌های اولیه انقلاب به اساتید موسیقی دسترسی نداشتیم و همه چیز برهم ریخته بود و کسی نبود که ما را راهنمایی کند.
در این بین جوانان دسترسی خوبی به علمِ این هنر داشته و دارند و بسیاری اساتید، جوان‌ترها را بی هیچ چشم داشتی راهنمایی کردند.
همچنین اساتیدی بودند که شاگردانی بسیار زبده تربیت کردند که امروز به استادکارانِ موسیقی بدل شده‌اند.
تصویری از نمایشگاه سازخانه - داریوش پیرنیاکان مشغول نواختن با سازِ تاری است که در این نمایشگاه ارائه شده است.
علی‌اکبر شکارچی و حمیدرضا نوربخش هم در تصویر دیده می‌شوند.
عظیمی ادامه داد: در بخشِ ساختِ ساز در میراث فرهنگی استاد زنده یاد قنبری شاگردان بسیاری را تربیت کرد که امروز به استادکارانی قابل، بدل شده و در سطوح بین المللی، مطرح هستند.
حضور علی‌اکبر شکارچی در نمایشگاه سازخانه - این نمایشگاه جایی برای ارائه‌ی سازهای تولیدیِ موسیقی ایرانی است
وی گفت: امروز هیچ تارِ «نافرمی» در دست نوازندگان دیده نمی‌شود که قرینگی و زیبایی توأمان در ساخت آن رعایت نشده باشد.
این تولیدات صنعت و صدای بسیار خوبی دارند و به لحاظ کمی و کیفی در سطح بسیار قابل قبولی هستند.
حضور داوود گنجه‌ای در نمایشگاه سازخانه - این نمایشگاه جایی برای ارائه‌ی سازهای تولیدیِ موسیقی ایرانی است
این نوازنده تار و سنتور در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، در رابطه با چرایی افزایش کمی سازندگان ساز، گفت: پس از اعمال محدودیت‌ها -که در بالا گفته شد- فعالان این رشته سعی کردند تولیداتی ماندگار ارائه دهند؛ درست به سانِ ساخته‌های موسیقیایی که در حافظه هنری ما ماندگار شده‌اند و نمی‌توان برای آن زمان و محدوده تعریف کرد.
انتهای پیام/