علل اصلی تصادفات چیست؟
جانشین رئیس پلیس راه فراجا گفت: وقتی مهندسی ترافیک به درستی اجرا شود و کاربران نیز آموزشهای لازم را دیده باشند مطمئن باشید نود و پنج درصد از مشکلات و حوادث ترافیکی کاهش پیدا میکند.

به گزارش مشرق، سردار سید تیمورحسینی جانشین رئیس پلیس راه فراجا درباره تبعات اصلی تصادفات اظهار کرد: زمانی که در جادهها با تصادف و حادثهای مواجه میشویم ابتدا باید علل اصلی آن را پیدا کرده و در مرحله بعد به تبعات پس از حادثه توجه کنیم، در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تبصره ۳ ماده ۱۴ به صورت کامل بیان شده که کارشناسان ترافیک میتوانند در هنگام وقوع تصادفات برای تمامی دستگاههای متولی حق سهم قائل شوند؛ بنابر این قانون، نمیتوان گفت تنها رانندگان علل اصلی تصادفات رانندگی بوده و عوامل دیگری در آن دخیل نیست.
وی ادامه داد: در این خصوص شهرداری، راهداری، خودروسازان و دیگر دستگاههای متولی هم میتوانند در وقوع یک حادثه سهم تقصیر داشته باشند، اما این نکته هم نباید فراموش شود که در تمامی این موارد راننده به طور صد درصد غیر مقصر شناخته نخواهد شد.
سهم تقصیر دستگاههای متولی در تصادفات رانندگی
جانشین پلیس راهور فراجا به سهم تقصیر دستگاههای متولی در تصادفات اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا خطای انسانی کاملا پذیرفته شده است، بر این اساس است که میتوان گفت انسان هم میتواند خطا کند، اما تاوان یک خطا نباید مرگ باشد.
درست است که در وقوع حوادث رانندگی به طور حتم سهم تقصیری به راننده تعلق خواهد داشت و ممکن است کارشناس علت تصادف را عدم توجه به جلو، خواب آلودگی و خستگی در حین سفر، بی احتیاطی راننده و انحراف چپ و یا رعایت نکردن حق تقدم و ...
تشخیص دهد، اما دلایل دیگری نیز میتواند تشدید کننده حوادث رانندگی باشد.
وی گفت: در دنیا واژهای به نام بخشنده بودن وجود دارد، برای مثال در حوزه تصادفات راه میتواند یک بخشنده باشد، بنابراین اگر فردی دچار خطایی در رانندگی شد راه باید با بخشنده بودن خود قابلیت حفظ جان راننده را داشته باشد و یا خودرو نیز در شرایط مشابه میتواند بخشنده باشد تا اگر راننده دچار خطا شد، خودرو بتواند با ایمنی کامل از جان سرنشینان و راننده محافظت کند، بنابراین راه و خودرو نباید عوامل منجر به وقوع یک حادثه دلخراش شود.
جانشین رئیس پلیس راه فراجا در ادامه گفت: در قانون باید تدابیری اندیشه شود تا ایمنی تمامی معابر و راههای کشور به قدری افزایش پیدا کند که بتوان سهم تقصیر را به راحتی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط موجود انتخاب کرد و تشخیص این موارد نیز بر عهده مهندسی ترافیک است.
حسینی ادامه داد: قاعدهای در بحث کارشناسی ترافیک وجود دارد که میگوید اگر بخواهیم ترافیک استاندارد و مطلوبی را در سطح معابر شهری و جادهای شاهد باشیم، ابتدا باید زیر ساختهای مناسب آن را فراهم کنیم.
مهندسی ترافیک شامل تمامی مولفه هائی است که برای یک رانندگی ایمن و یک تردد امن برنامه ریزی و تدبیر میکند.
وی بیان کرد: حال میپرسند حمل و نقل ایمن چه ویژگیهایی دارد؟
یک حمل و نقل صحیح باید سریع، ایمن و ارزان باشد.
بنابر این اگر بخواهیم به هر علت یکی از این موارد را حذف کنیم دچار مشکلات بزرگی خواهیم شد.
مولفههایی حمل و نقل ایمن: ایجاد شبکههای معابر و راه، تجهیزات مورد نیاز و خودروی با کیفیت جانشین رئیس پلیس راهور فراجا بیان کرد: تمامی مولفههایی که بتواند یک حمل و نقل ایمن، سریع و ارزان را در اختیار کاربران قرار دهد به وسیله مهندسی ترافیک انجام شده و باید امکانات لازم را فراهم سازی کند و مواردی مانند ایجاد شبکههای معابر و راه، تجهیزات مورد نیاز و خودروی با کیفیت از جمله این موارد هستند.
حسینی با اشاره به نقش مهم مهندسی ترافیک گفت: وقتی مهندسی ترافیک به شکل درست و صحیح مولفههای خود را پیاده سازی کند و بتواند کاربرانی مانند رانندگان، سرنشینان خودرو و حتی عابرین را مدیریت کند یعنی توانسته است وظایف خود را به درستی انجام دهد.
تمامی موارد ذکر شده نیازمند آموزش مناسب و فرهنگ سازیهای لازم است و کاربران باید آموزشهای لازم را دیده تا در هنگام وقوع یک حادثه و یا قبل از مواجه شدن با آن بدانند که چه رفتاری را از خود نشان دهند.
وی ادامه داد: وقتی مهندسی ترافیک به درستی اجرا شود و کاربران نیز آموزشهای لازم را دیده باشند مطمئن باشید نود و پنج درصد از مشکلات و حوادث ترافیکی کاهش پیدا میکند و برای آن پنج درصد باقی مانده که اساسا افراد قانون گریز هستند نیز با شدت تمام برخورد خواهد شد.
منبع:آنا