ساماندهی خدمات درمانی در قالب نظام ارجاع و پزشک خانواده
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: ساماندهی خدمات درمانی تخصصی در قالب نظام ارجاع و پزشک خانواده، از وظایف اصلی سیاستگذاری برای افزایش هزینه اثربخشی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن واعظی، در اجلاس معاونان درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور با اشاره به مزایای استقرار نظام ارجاع در حوزه درمان، افزود: راه اندازی نظام ارجاع در حوزه درمان منجر به استقرار دستورالعملهای مراقبتی و درمانی استاندارد و ارتقای کیفی خدمات بهداشتی درمانی، کنترل هزینههای درمانی با توجه به محدودیت منابع، پیشگیری از تقاضای القایی در بخش درمان، جلوگیری از مراجعات متعدد بیماران به مراکز درمانی مختلف و درمانهای تکراری، مدیریت و افزایش دسترسی مردم به منابع محدود درمانی، افزایش بهره وری و کارایی منابع و مدیریت بهینه بیماریها خواهد شد.
وی ادامه داد: از جمله راهبردهای استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع مشارکت فعال مردم، حفظ جامعیت و پیوستگی خدمات، استفاده از بستر الکترونیکی و فناوریهای اطلاعات، تعهد منطقی برای بسته خدمات تحت پوشش، مشارکت بخش دولتی و خصوصی برای ارائه خدمات، حرکت بیمار بر اساس امکانات سطح بندی شده و طبق نقشه ارجاع، تمرکز بر مدیریت بهینه منابع مالی، فیزیکی و انسانی و تعامل بین بخشی کلیه ذی نفعان است.
واعظی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مراکز خدمات سرپایی بیمارستانی از نوبت دهی الکترونیک استفاده میکنند، گفت: الزامات پذیرش و نوبت دهی الکترونیک از ابتدای مرداد ماه به کلیه شرکتهای HIS ابلاغ شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تاکید کرد: ساماندهی کلینیکهای سرپایی با اولویت مراکز دانشگاهی و دولتی به عنوان سطح دوم و سوم خدمات در مسیر ارجاع در مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی انجام شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم با پیگیری و تکمیل سامانههای نوبت دهی و اتصال آنها به سامانههای سطح اول تحت نظارت مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تا پایان دی ماه و آموزش و فرهنگ سازی تیم درمانی سطح دوم و سوم برای پذیرش و نحوه بازخورد ارجاع بر اساس آخرین دستورالعمل ابلاغی تا پایان سال جاری، گام مؤثری در راه اندازی نظام ارجاع ایجاد شود.