حرکت مویرگی محصولات ایرانی در بازارهای جهانی
یک کارشناس در حوزه تجارت الکترونیک، با تاکید بر ضرورت ارایه آموزشهای لازم در حوزه کسب و کارهای الکترونیک به مردم گفت: بازار کسب و کارهای الکترونیکی، هیچ وقت متوقف نمیشود.

وحید قاسمی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت کارآفرینی اینترنتی فرآیندی است که با استفاده از نوآوری و ابتکار عمل، پتانسیلهای اینترنت را برای حل مشکلی به کار میگیرد، به طوری که افراد جامعه برای این راه حل حاضر به هزینه کردن باشند؛ معمولاً نتیجه این فرآیند در قالب کسب و کار اینترنتی و یک وب سایت نمود پیدا مینماید؛ به نحوی که کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته میشود که این نوع کسب و کار، به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است.
وی افزود: خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را میدهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی، با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند.
قاسمی افزود: امروزه قریب به نیمی از مردم دنیا کاربر اینترنت هستند.
از این میان بخش زیادی هستند که از اینترنت برای خرید محصولات یا خدمات استفاده میکنند؛ این در حالی است که یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمیرود، بلکه میتواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد.
این کارشناس ارشد حوزه تجارت الکترونیک، ادامه داد: بر این اساس، اگر محصول خاص و منحصر به فردی باشد که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، میتوان با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کرد و از این طریق به اهداف خود دست یافت.
این فعال حوزه کسب و کار الکترونیک درباره مزایای این کسب و کارها گفت: خوبی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکندهاند و این امر میتواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد؛ بنابراین این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمیشود.
مشتریان شما میتوانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات و خدمات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند؛ پس هر فردی میتواند هر چند بار و با هر فاصلهای که بخواهد، اطلاعات مورد نظر خود را درباره فعالیتها و اقدامات فروشگاهی در صفحات اینترنت جای دهد و مهمتر از همه اینکه، افراد و تولیدکنندگان میتوانند کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهند و در شرایط فعلی که محدودیتهای زیادی بر سر راه فروش کالاها وجود دارد، محصولات خود را به راحتی بفروشند؛ در این صورت، مشتریان بالقوه محصولات ایرانی میتوانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.
وی با بیان اینکه کارآفرینی اینترنتی نوعی کارآفرینی است که از قابلیتهای اینترنت به عنوان ابزاری در این راه استفاده میشود، گفت: کارآفرین در کارآفرینی اینترنتی ملزم است مهارتهای فردی، عمومی، فنی و مدیریتی خود را همواره تقویت کرده، پرورش دهد، تا بتواند در کسب و کار اینترنتی خود موفق شود.
علاوه بر آن کارآفرین اینترنتی نیز همانند هر کارآفرین دیگری متعهد به پذیرش مخاطرات متعددی (مالی، اجتماعی، روانی و غیره) است و با توجه به ویژگی مجازی بودن کار در اینترنت، بدیهی است که راه اندازی کسب و کار اینترنتی و کارآفرینی در اینترنت، نیاز به سرمایه گذاری کمتری نسبت به راه اندازی کسب و کارهای سنتی دارد.
قاسمی گفت: با این همه لازم است فرد کارآفرین قبل از راه اندازی کاسبی اینترنتی، به فکر روشهای تأمین سرمایه باشد تا در عمل دچار مشکل نگردد؛ هدف غایی هر بنگاه اقتصادی اینترنتی، کسب درآمد از اینترنت با خلق ارزش افزوده و خدمت به جامعه است؛ بنابراین پس موفقیت یک کارآفرین اینترنتی با توجه به میزان درآمدی که از طریق اینترنت کسب میکند سنجیده میشود.
وی اظهار داشت: امروزه در شرایط دشواری که در عرصه اقتصادی در کشور ایجاد شده است، توسعه این کسب و کارها میتواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال برای افراد داشته باشد.
چیزی که برای رشد این کسب و کارهای نیاز است در سه چیز خلاصه میشود.
نخست انگیزه افراد برای ورود به این کسب و کارها، دوم حمایت دولت و نهادهای مربوط از این کسب و کارها و سوم ارائه آموزشهای لازم برای این حوزه است و در صورت توجه کافی به این کسب و کارها، آنها میتوانند جایگاه ویژه ای در عرصه اقتصاد کلان کشور ایفا کنند.