باشگاه ایده پردازی کبریت، فعالیت خود را آغاز کرد- اخبار دین ، قرآن و اندیشه - اخبار فرهنگی تسنیم
مراسم اختتامیه دوره «کبریتی شو» و تجلیل از ایده پردازان برتر آن در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه دوره «کبریتیشو» با حضور جمعی از شرکتکنندگان در این دوره در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
در این مراسم ضمن رونمایی از باشگاه ایدهپردازی کبریت، از ایدهپردازان فعال تقدیر شد.
علی شیرزادیان کارگردان مجموعه اینترنتی کبریت گفت: از زمانی که شبکههای اجتماعی ظهور کرد و ساختار یک طرفه رسانهها شکسته شد، هر فرد تبدیل به رسانه شد و یک اتفاق شبکهای در دنیای ارتباطات رخ داد.
البته هنوز هم کسانی که تولید محتوا میکنند، بسیار متمرکزاند.
ما به فکر این بودیم که کبریت را غیرمتمرکز کنیم.
بدین معنی که هر کس فکر و ایده خود را دارد، اما در چارچوب یک مجموعه واحد کار میکنند.
وی اضافه کرد: به نظرم اکنون که دوره «کبریتیشو» برگزار شده است، در نقطه آغاز یک کار غیرمتمرکز قرار داریم و هر کدام از شرکتکنندگان میتواند یک تولیدکننده محتوا باشد.
صادق مرادی مدیر «باک» (باشگاه ایدهپردازی کبریت) در بخش دیگری از این جلسه بیان داشت: خیلی از مخاطبان کبریت بزرگترین شاخصه و تفاوت آن با دیگر رسانهها را ایدههایش میدانند.
از سال گذشته به این فکر افتادیم که چرا فرآیند ایدهپردازی در کبریت ساماندهی نمیشود؟
برهمین اساس تصمیم گرفتیم که «باشگاه ایده پردازی کبریت» را با عنوان «باک» راه بیندازیم تا ایدهپردازی در این رسانه نظم و سامان بیشتری بگیرد.
در حقیقت، باک مزیّت رقابتی کبریت نسبت به دیگر ویدئوسازها خواهد بود.
وی اضافه کرد: 2 دی 1400 اولین جلسه دوره آزمایشی باک برگزار و 30 شهریورماه نیز آخرین جلسه آن برگزار شد.
در این 9 ماه، 16 جلسه ایدهپردازی برگزار کردیم و در هر جلسه موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این مدت، 396 ایده و به طور متوسط در هر جلسه 44 ایده خلق شد.
67 ایده پیشتاز داشتیم؛ ایدههای پیشتاز یعنی ایدههایی که از مرحله ارزیابی اولیه ایدهها میگذرند و شایسته تولید دانسته میشوند.
از بین 67 ایده پیشتاز، تنها 5 ایده به تولید رسید.
مدیر باشگاه ایدهپردازی کبریت بیان داشت: فرآیند ایدهپردازی در کبریت از 8 مرحله تشکیل میشود؛ اولین مرحله افکارسنجی است که به صورت حضوری یا مجازی انجام میشود.
بدین وسیله افکار عمومی سنجیده میشود.
سپس یکسری موضوعات را انتخاب میکنیم و برای آنها جلسه محتوا تشکیل میدهیم.
در این جلسه تصمیم میگیریم که با چه رویکردی وارد آن موضوع شویم.
در مرحله بعد، سراغ پژوهش میرویم تا آمار و داده پیدا کنیم.
محصولات این آمار و ارقام وارد جلسه ایده میشود تا افراد حاضر ایدهپردازی کنند.
ایدهها وارد جلسه ارزیابی ایده میشوند تا ایدههای پیشتاز انتخاب شوند.
در نهایت، ایدههای پیشتاز نمرهدهی شده تا ایده نهایی تولید انتخاب شود.
مهدی بیگدلی دیگر سخنران این جلسه بود و گفت: امروز میخواهم درباره این موضوع صحبت کنم که چگونه موفقیت را تبدیل به جریان پایدار بکنیم؟
موفق شدن و کسب دستاورد پیچیدگی ندارد اما مهم این است که چگونه آن را تبدیل به جریان کنیم.
وی ضمن تأکید بر اهمیت شناخت شبکههای اجتماعی گفت: به نظرم قبل از هر چیز باید شبکههای اجتماعی را بشناسیم و اگر آن را به درستی نشناسیم نمیتوانیم به موفقیت برسیم.
برهمین اساس، باید به دو سوال پاسخ بدهیم؛ کجا فعالیت میکنم و چرا فعالیت میکنم؟
اگر این دو سوال را به درستی جواب ندهیم، شاید موفق شویم، اما این موفقیت پایدار نخواهد بود.
درباره شبکههای اجتماعی نظریات مختلفی وجود دارد اما شاید بتوان گفت که آنها دو چیز را از بین میبرند: اول، اراده است و دوم، خرد.
در این فضای رسانهای، دائم باید حواسمان به خودمان و اطرافمان باشد، چرا که کسی که روبهروی من است، ثانیهای فرصت نمیدهد.
دقت داشته باشید که منظورم محتوای رسانهای نیست و به صورت مشخص درباره خود رسانه حرف میزنم.
او تأکید کرد: شبکه اجتماعی ماشینهای استخراج دادهاند.
بدین معنی که شبکههای اجتماعی به عنوان بستری که مصرفکننده را به تولیدکننده متصل میکنند، منبع اصلی درآمدشان از طریق استخراج داده و پالایش دادههاست.
این موضوع خیلی مهم است و عدم توجه به آن میتواند مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد.
در پایان این جلسه از نفرات فعال ایدهپردازی در دوره کبریتیشو تجلیل شد.
انتهای پیام/