یک «آخوند» مجری محبوب برنامههای ماه رمضان شد
در شرایطی که اشرار با ترور روحانی همدانی، قصد ایجاد براه انداختن یک موج ضد آخوندی را در کشور داشتند، ناگهان محمد برمایی در فضای مجازی بواسطه برنامه دعوت محبوب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مشرق نوشت: حضور مکرر و مستمر برنامه ماه عسل، حین افطار اجازه عرض اندام به برنامه دیگری را نمیداد اما امسال در غیاب «ماهعسل» مخاطبان در میان برنامههای منتهی به افطار با یک سرگردانی و عزم دوباره برای انتخاب مواجه بودند.
برنامه نخست «دعوت» ناگهان بدون هیچ تبلیغاتی، بدون آنکه رسانه ملی اطلاع رسانی خاصی کرده باشد، به ناگهان به یکی از برنامههای معتبر ماه مبارک رمضان تبدیل شد.
برنامهای که ظاهراً سوژههای بسیار کلیشهای را به برنامهاش دعوت میکند اما با اتکا به اجرای استثنایی یک آخوند با دانش و مردمی، «حجتالاسلام محمد برمایی»، به تدریج شناخته شد و فراتر از مخاطبان عام، توانست نظر مخاطبان نخبه سیما را راضی نگاه دارد، این تفسیرها ریشه در واکنشهای گسترده مردمی به این برنامه در فضای مجازی دارد.
«دعوت» بدون هیچ تکلفی و تبلیغی آغاز شد و در همان برنامه نخست برمایی در مقام مجری میخ خود را محکم کوبید و رابطه سمپاتیکی با مخاطبانش برقرار کرد.
یکی از محاسن ویژه مجری این است که سوژه هایش را معطل نمیکند و زوج شیرازی که در برنامه اول حضور داشتند، میتوانستند مجری را به سویه کلیشههای هدایت کنند.
اما درایت مجری برنامه را شبیه نصیحتهای کلیشهای مرسوم و برنامههای روتین تلویزیونی نکرد.
مسلماً زوج شیرازی با شاخصه «سبک زندگی ایمانی» به برنامه آورده شدند و مجری آخوند با ظرافت و لطافت ابعاد غیر کلیشهای را از زندگی زوج شیرازی به مخاطبانش نشان داد.
عطش برای ازدواج به بحث شیرین برنامه نخست تبدیل شد.
برخلاف آنکه بیشمار رسانههای مختلف تبلیغ میکنند که در ایران تمایلی برای ازدواج وجود ندارد، خلاف آن با توضیح جامعی از زبان دو جوان شیرازی شنیده شد.
در انتهای برنامه هم متوجه میشویم آخوند – مجری برنامه بسیار اهل موسیقی است.
آخوندی که موسیقی گوش می دهد و حتی تیتراژ برنامهاش با موضوع برنامهاش بشدت همخوانی دارد.
مخاطبان با چنین آخوند – مجری خاصی بشدت ارتباط برقرار میکنند چون او به زبان آخوندی حرف میزند، زبان آخوندی همان زبان گمشده دو دهه اخیر که فاصله مردم و حاکمیت را کم میکرد و به همین دلیل با لحن نه چندان پرخاشگریانهای در قسمت سوم، وقتی بحث فرزندآوری را با همان لحن مردمی پیش میکشد، به قیمت پوشک اشاره میکند، اشاره کردن با متلکپرانی به سبک بعضی مجریان بسیار متفاوت است.
دلایل محبوبیت مجری برنامه دعوت چیست؟
با پخش چند قسمت از برنامه دعوت «حجتالاسلام محمد برمایی» مجری این برنامه بشدت در فضای مجازی محبوب است و آدرس صفحات مجازی وابسته به او تبلیغ میشود و برنامه «دعوت» محبوبیت او را افزایش داده است.
در شرایطی که اشرار با ترور روحانی همدانی، قصد ایجاد براه انداختن یک موج ضد آخوندی را در کشور داشتند، ناگهان محمد برمایی در فضای مجازی بواسطه برنامه دعوت محبوب شد.
او چه کاری را انجام داده که سایرین انجام ندادهاند؟
اغلب روحانیون سخنرانان محبوبی هستند و هر کدام یک حوزه تخصصی دارند.
برمایی آنچنانکه در صفحات مجازی وابسته به او مشخص است، در نقطه کانونی فعالیتهای اجتماعی قرار دارد و یک معلم است و رسانه ملی از ظرفیتهای او در قالب یک مجری استفاده میکند.
انقلاب اسلامی که ماحصل پیوند مردم و روحانیت است، و روحانیت قبل از انقلاب در قالب گفتمان آخوندی، کانون پیوندهای اجتماعی محسوب میشد.
با استفاده از همین گفتمان، فاصله حاکمیت و مردم بواسطه گفتمان آخوندی پر میشد.
این گفتمان پس از دوم خرداد، ناگهان در عرصههای اجتماعی نهان شد و به تدریج سلبریتیها جای آنان را گرفتند.
درصورتیکه آخوندها باید سلبریتی میشدند.
کما اینکه مهمترین سلبریتی قبل از انقلاب مرحوم کافی بود که محبوبیت او به نسل سوم و چهارم انقلاب انتقال یافت و همچنان سخنرانیهایش میان نسل پنجم نیز دست به دست میشود.
تا نیمه دهه هفتاد مهمترین چهرههای اجتماعی و سلبریتیها روحانیون بودند که محسن قرائتی در کنار منصور ارضی از شاخصترین سلبریتیهای مذهبی دهه هفتاد است.
وجه قابل تامل محبوب شدن حجتالاسلام برمایی در دهه نود این است که چهره سازی از افرادی نظیر برمایی برای سازمان و صدا باید یک استراتژی کلان راهبردی باشد نه فقط یک حرکت مقطعی.
باید به این مسئله توجه داشت که تقویت چهرهسازی رسانهای از افرادی نظیر برمایی باید ادامه پیدا کند، چون جریان محسوسی مشغول به پروژه کشیشسازی از روحانیون را بشدت دنبال میکند.
پروژه «کشیش - آخوند» از مدتها پیش در کشورمان راهاندازی و روی این گزینه بشدت سرمایهگذاری شده است، چهرهسازی از افرادی نظیر برمایی میتواند، نوعی مقابله فرهنگی با این پروژه خطرناک باشد.
انتهای پیام/