«پینهدوز» به تئاتر شهر میآید/ الگویی از سهگانه درامنویسی کلاسیک و نوین ایرانی
رحمت امینی، مدرس و کارگردان تئاتر از آمادهسازی نهایی نمایش «پینهدوز» برای اجرا در تالار قشقایی تئاتر شهر خبر داد و گفت: این نمایش مردادماه به صحنه میرود.

رحمت امینی، مدرس و کارگردان تئاتر از آمادهسازی نهایی نمایش «پینهدوز» برای اجرا در تالار قشقایی تئاتر شهر خبر داد و گفت: این نمایش مردادماه به صحنه میرود.
«پینهدوز» به تئاتر شهر میآید/ الگویی از سهگانه درامنویسی کلاسیک و نوین ایرانی
رحمت امینی، مدرس دانشگاه تهران و کارگردان تئاتر ضمن بیان این مطلب به خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس اظهار داشت: امسال صدمین سال نگارش متنی به نام «استاد نوروز پینهدوز» است که توسط کمال الوزرا محمودی در سال ۱۲۹۸ میلادی نگاشته شده و اکنون توسط حامد مکملی بازنگری شده است.
وی در ادامه افزود: این متن سرشار از ایدههایی است که از نظر زبانی، شخصیتشناسی و نوع اندیشه خاص و یک نوع کمدی اجتماعی محسوب میشود.
امینی همچنین اظهار داشت: پیش از این من دو نمایش «گیجک علی شاه» و «جعفرخان از فرنگ برگشته» را به صحنه بردم و به تعبیر خودم این سومین کار از سه گانه درام نویسیام محسوب میشود که میتواند برای بچههای جوان درامنویس یک الگو و منبع خوب باشد؛ چرا که خیلیها اصلا سراغ این متون نمیروند تا ببینند گذشتگان چه پلههایی را طی کردهاند.
وی با اشاره به اینکه ممکن است اسم نمایش «پینه دوز» یا «استاد نوروز پینه دوز» باشد، گفت: این نمایش براساس نیازی از دانشگاهیان و دانشجویان برای مطالعه متون کهن اجرا میشود و بازیگرانش هم ترکیبی از هنرمندان و دانشگاهیان هستند؛ بازیگرانی چون نوید جهان زاده، سارا الاهیاری، سحر آغاشی، آیلار نوشهری، فرزاد برهمن، رضا دشتکی، رامین خطیب، رها ارشید، هیوا امینی و دلارام ترکی در این کار بازی میکنند.
امینی با بیان اینکه این نمایش هفتم یا هشتم تیر ماه در تالار قشقایی کلید میخورد، افزود: در حال حاضر هر روز چهار ساعت تمرین داریم.
کار فشردهای است و به ظاهر شاید ساده به نظر برسد، اما در عمل کار دشواری است.
وی درباره ویژگیهای این اثر نمایشی گفت: تلاش داریم کار شکل سنتی و کلاسیک به خود نگیرد؛ بلکه ترکیبی از گذشته تا امروز با یک قصه تک خطی باشد.
داستان پینه دوزی که دو همسر دارد، اما با دیدن یک زن جوان دیگر هوایی میشود.
ژانر کار کمدی اجتماعی است.
وی در پایان گفت: تمام تلاشم این بوده که در دو سو گام بردارم، نخست سمت تماشاگر که نمایش را بپسندد و دوم اینکه کار درست علمی ـ پژوهشی در راستای اهداف متعالی تئاتر، کارشناسان و پژوهشگران اجرا کنم.
انتهای پیام/