خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 03 مهر 1401
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

صفر تا 100 نحوه "گزینش معلمان جدید الورود"/ "کیفیت" قربانی استخدام فوری معلم؟!- اخبار فرهنگیان و مدارس - اخبار اجتماعی تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | پنجشنبه، 31 شهریور 1401 - 13:13
34 هزار معلم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شده اند؛ این افراد باید از مهر ماه معلمی را آغاز کنند با توجه به این مدت محدود، آیا فرصت کافی برای گزینش و بررسی آنها وجود داشته و آیا "کیفیت" در این فرایند گزینش، قربانی استخدام فوری معلم نشده؟!
گزينش،آموزش،پرورش،بررسي،تسنيم،معلم،مدارس،قانون،معرفي،جذب،معل ...

خلاصه خبر

بر همین اساس، اهمیت استخدام افراد توانمند و با‌انگیزه به‌عنوان معلم در وزارت آموزش و پرورش اهمیت به سزایی دارد و در در گلوگاه کار، گزینش نیرو برای شغل معلمی مطرح می‌شود.
در سال‌های اخیر به دلیل کمبود شدید معلم، کیفیت استخدام افراد به‌عنوان معلم با افت محسوسی مواجه شد و برخی کارشناسان بر این باورند کیفیت قربانی تأمین اورژانسی معلم برای کلاس‌های درس شده است.
تسنیم: روند گزینش معلمان برای 34 هزار پذیرفته شده آزمون استخدامی آموزش و پرورش به چه صورت است؟
فرآیند جذب معلم از دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است و در شرایط استثنایی و ویژه فعلی، استخدام پیمانی از طریق آزمون نیز اضافه شده است؛ برای امسال قرار بود 34 هزار معلم استخدام شوند اما به دلیل عدم کسب امتیازات علمی این تعداد جذب نشده و فعلاً حدود 25 هزار نفر از آنان پذیرفته شدند.
فرآیند جذب در آموزش و پرورش بدین شرح است که در ابتدا آزمون علمی، مصاحبه تخصصی و بررسی‌های پزشکی انجام می‌شود.
به نظر می‌رسد طی دو ماه مشکل چندانی برای کیفیت کار به وجود نیامده و امیدواریم بهترین‌ها انتخاب شوند.
معلمی جزء مشاغل حساس است و باید ضابطه عمومی و اصلح رعایت شود؛ ضابطه عمومی 7 بند دارد که عبارت است از:
افراد را با این 7 شاخص سنجیده و در صورت احراز صلاحیت عمومی به سراغ انتخاب اصلح می‌رویم؛ انتخاب اصلح ملاک‌هایی از جمله حضور فرد در فعالیت‌های اجتماعی، مذهبی و سیاسی دارد؛ این شاخص‌ها بررسی شده و امتیازی به فرد تعلق می‌گیرد یعنی فرد باید حداقل نمره را کسب کند تا بتواند وارد آموزش و پرورش شود.
تسنیم: معیارهای انتخاب اصلح چیست؟
انتخاب اصلح بر اساس تبصره یک ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون گزینش انجام و به فرد نمره‌ای تعلق می‌گیرد.
همچنین مصاحبه که یک دیدار رو در رو با داوطلبان است و استعلام نیز از سایر ابزارها است.
باید توجه داشت که گزینش یک کار حرفه‌ای است و شناخت انسان‌ها بسیار دشوار است بنابراین انتخاب گزینشگران ، طی چند مرحله انجام می‌شود و حتی زیرکی آنها هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
فرایند جذب نیرو، از زمانی که فرد در آزمون علمی شرکت می‌کند آغاز شده و تا مرحله صدور حکم ادامه دارد که در این مراحل، امور اداری پیگیر کارها است و ورود ما هنگامی است که افراد به گزینش معرفی شوند.
به استناد قانون، بررسی‌های گزینش فقط تا مرحله استخدام قطعی است و بعد از صدور حکم استخدام، روند این بررسی‌ها از حوزه گزینش خارج شده و دستگاه‌های نظارتی مانند ارزیابی عملکرد، حراست و هیئت تخلفات اداری باید وارد شوند.
بعد از استخدام فرد واحدهای ارزیابی عملکرد، حراست و هیئت تخلفات اداری باید به صورت جدی به موضوعات وارد شده و روزآمدی در این بخش‌ها داشته باشیم.
معرفی نشدن برخی معلمان به گزینش
همچنین معلمان مدارس و مراکز غیردولتی حتی در صورت فعالیت به صورت ساعتی باید به گزینش معرفی شوند اما به دلیل تعدد مدارس و محدودیت‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش، نظارت به طور دقیق انجام نشده و برخی معلمان به گزینش معرفی نمی‌شوند.
بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون گزینش، هرگونه جذب و بکارگیری معلمان منوط به معرفی به گزینش بوده و پرداخت هر گونه وجه بدون رعایت این قانون، غیر قانونی و تخلف است.
البته بعد از حادثه مدرسه معین، شاهد رشد قابل توجه معرفی معلمان مدارس غیردولتی به واحد گزینش بودیم همچنین نظارت‌ها از سوی بخش‌های مربوطه دقیق‌تر شد.
در حوزه مدارس غیردولتی به دنبال تدوین طرحی جامع درباره شیوه نامه و زمان معرفی و فرآیند بررسی گزینش معلمان هستیم.
در گزینش، حق داوطلب را مدنظر داریم تا عدالت برای او برقرار شود؛ از سوی دیگر حق نظام که همان دانش‌آموزان هستند بسیار مهم است به همین دلیل یکی از ویژگی‌های مهم گزینشگر این است که سهل‌گیر یا سخت‌گیر نباشد.