خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 14 مهر 1401
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رسیدن اهل بیت(ع) در اربعین اول به کربلا بعید نیست

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 31 شهریور 1401 - 07:06
آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، عاشوراپژوه و استاد درس خارج حوزه علمیه تاکید کرد: هیچ مشکلی وجود ندارد که انسان راه‌های دور را با انگیزه بیشتر طی کند و در مورد اربعین هم این اتفاق افتاده است.
روز،اهل،كربلا،بيت،مدينه،سر،كوفه،دمشق،ابن،اربعين،يزيد،صفر،گزا ...

خلاصه خبر

وی گفت: به نظر بنده طبق قرائن و شواهد آل‌الله در اربعین اول در سال ۶۱ هجری به همراه سر مقدس به کربلا رسیدند و استبعاداتی که مطرح شده مستندی ندارند.
عندلیب همدانیبه گفت: آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، شامگاه ۱۳ شهریور در نشست علمی «بررسی اربعین اول حضرت سیدالشهداء(ع)» از سلسله درس گفتارهای تخصصی عاشوراپژوهی که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی برگزار شد، با طرح این پرسش که آیا اهل بیت(ع) ۴۰ روز بعد از شهادت و همان اربعین اول می‌توانسته‌اند به کربلا بروند یا خیر و این موضوع پشتوانه تاریخی درستی دارد یا خیر، گفت: ابتدا چند نکته را بیان می‌کنم؛ اول ممکن است برخی تصور کنند که طرح و بررسی اینگونه مطالب، لزوم و اهمیتی ندارد؛ ولی بنده معتقدم این بحث مهم، مفید و ضروری است.
نگوییم به جای پرداختن به این امور باید به دروس تربیتی و سازنده حادثه نینوا توجه شود؛ در عین اینکه باید آن درس‌ها و عبرت‌ها بیان شود اینگونه مطالب تاریخی نیز باید مورد بحث قرار بگیرد زیرا یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با تحریف و دروغ‌پردازی در واقعه کربلا، تبیین و تصحیح گزارشاتی است که به ما رسیده است.
وی اضافه کرد: باید این موارد را به درستی تحلیل کنیم تا مرز بین دروغ و واقعیت روشن شود و اگر این مرز مشخص نباشد نمی‌توان پشتوانه صحیحی از نظر تاریخی برای درس‌های جاودان و ماندگار عاشورا جست و جو کرد.
استاد سطح خارج حوزه گفت: همچنین بدون شک مردمی‌ترین حادثه باقیمانده تاریخی در تاریخ بشریت، واقعه کربلاست و مردم با عشق و محبت مراسم عزا به پا می‌کنند؛ عده‌ای دانسته یا نادانسته با خواندن روضه‌های دروغین به خیال خود می‌خواهند مجلس را گرم کنند.
حالا آیا نباید تحلیلی درست داشت و از همه زوایا مطالب را در حد توان پیگیری کنیم؟
عندلیب همدانی در ادامه بیان کرد: مقدمه دیگر این است که همه گزارشات تاریخی از جمله گزارشات تاریخی عاشورا بر ۴ دسته تقسیم می‌شوند؛ اول گزارشات معتبر، دوم، گزارش‌های مسلم نامعتبر و قطعا مردود؛ سوم، گزارشات مشکوک که در حد ۶۰ درصد هم نمی‌توان آن را تایید کرد و دسته چهارم گزارشات مقبول و مرجح است یعنی گزارش‌هایی که ولو در حد ۹۵ درصد مطمئن به آن نیستیم ولی قرائنی وجود دارد که ترجیح پیدا می‌کند و قابل قبول واقع می‌شود.
علت اختلاف در گزارشات کربلا
این استاد حوزه قم اضافه کرد: اختلاف در گزارشات کربلا را باید در عظمت این واقعه و مبهوت ماندن گزارشگران نخستین، سعی دشمنان در تحریف حقایق و کمبود وسائل خبررسانی دقیق و صحیح در آن دوره، همچنین بی دقتی و اشتباهات و غفلت‌های گزارشگران جست‌وجو کرد.
در روش بررسی روایات و گزارشات تاریخی به طور عموم و به طور خاص در مورد بحث ما در عاشورا باید در نظر داشت که اولا همه منابع نخستین در اختیار شیخ مفید و طبری و ...
با توجه به برخی گزارشات، ابن زیاد از یزید اذن گرفت که با اسرا و سرها چه کند و منشا این استیذان هم نامه‌ای است که یزید به ابن زیاد بعد از شهادت مسلم و هانی نوشت که هر حادثه‌ای رخ داد به من اطلاع بده.
وی افزود: به نظر بنده طبق قرائن و شواهد آل‌الله در اربعین اول در سال ۶۱ هجری به همراه سر مقدس به کربلا رفته‌اند.