ورود صنایع به ساخت متروی کلانشهر اصفهان- اخبار اصفهان - اخبار استانها تسنیم
چالش های اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران- اصفهان، ضرورت ورود صنایع به ساخت مترو این کلانشهر اصفهانو پیشرفت زیرسازی های پروژه قطار شهری با سرمایه گذاری های صورت پذیرفته از جمله مهمترین موضوعات جلسه شورای شهر اصفهان به شمار می رفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در پنجاهوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به ازدحام جمعیت در مرزهای کشور پیرو راهپیمایی باشکوه اربعین اظهار داشت: ازداحام جمعیت مشکلاتی را برای مردم ایران و زائران در مرزها ایران و عراق به همراه داشته، همچنین با توجه به علاقهمندی همیشگی دولت ایران به منظور حضور در آیین پیاده روی اربعین پیشنهاد میشود تا شرایط انتقال زائران در سطح ملی به کربلا فراهم شود و ستاد اربعین به منظور برنامهریزی اجرای بهتر این منظور حتی یک روز هم تعطیل نشود.
وی با اشاره به پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم- اصفهان افزود: به دنبال بازتاب اخبار این پروژه برخی از دوستان ما در حوزه راه و شهرسازی تصورشان بر آن بود که ما چرایی هزینه در این حوزه مدنظرمان است درحالیکه پروژهای که از 26 سال پیش کلنگ آن زده شده و از تعریف در بودجه کشورش نیز 12 سال سپری میشود در صورتی که پروژه مشابه به آن در کشور اندونزنی در دوره 4 ساله به اتمام رسیده بنابراین منظور آن است که طولانی شدن این پروژه هزینههای چندبرابری را به همراه خواهد داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان طولانی شدن این روند را یک بیماری اداری دانست و بیان کرد: اکنون که دولت بر اجرای این پروژه اراده دارد و مجلس نیز علاقهمندی خود را نسبت به اجرای آن نشان داده، کارشناسی بیمارگونه و مریض در بدنه دولت، سازمان مدیریت و بانک مرکزی ممانعتهای زیادی را در اجرای این پروژه به همراه خواهد داشت، به همین منظور ضروری است تا سیستم راهکار و فکر علاجی برای این بروکراسی ناسالم بیاندیشد.
وی خاطرنشان کرد: 70 درصد زیرسازیهای پروژه قطار شهری با سرمایهگذاریهای صورت پذیرفته اجرا شده که سود این سرمایهگذاری هر 6 ماه توسط دولت پرداخت میشود.
اکنون مطرح کردن اقتصادی بودن یا نبودن پروژه درست نیست، ما اکنون به عنوان کشور پیشرفته در منطقه علاقهمند به ورود تکنولوژی روز به کشور هستیم در حالیکه این پروژه در کشورهای دیگر با زمان کمتری به سرانجام می رسد.
نورصالحی با بیان آنکه اکنون اعتراض ما به نبود اراده و تسلط و اقتدار مدیریتی برای این پروژه است، گفت: افرادی هستند که با هر نوع اندیشه با اجرای این پروژه مخالف هستند، ممانعت میکنند و در سایر پروژهها نیز این موضوع را شاهدیم.
وی پیرامون موزه بزرگ شهر اصفهان، اظهارداشت: در این پروژه به واسطه سوء مدیریتها و جریانات شاهد طولانی شدن آن به مدت 10 سال بودیم که روز گذشته به شهرداری اصفهان از جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی اخباری پیرامون رفع موانع این پروژه دادند که امیدواریم اصفهان در یکی از شهرهای تاریخی دنیا شاهد راهاندازی موزه ملی باشد.
ضرورت توجه ویژه به برخی پروژهها در تدوین بودجه 1402
سیدامیر سامع عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره پروژههای عمرانی همچون رینگ چهارم، خط 2 مترو و خرید اتوبوس اظهارداشت: در راستای انجام پروژههای مهم شهری 10 پروژه بزرگ دیگر از جمله بوستان مشاهیر، پردیس فرهنگ، بوستان خانواده، موزه بزرگ اصفهان و چندین پروژه فرهنگی شهری دیگر برنامه ریزی شده بود که اکنون در مرحله طراحی و برنامهریزی هستند اما قدرت لازم و کافی را به منظور آغاز فاز اجرایی ندارد.
وی با بیان آنکه برنامهریزی زمانی لازم برای برخی از این پروژهها تعیین شده اما هنوز شرایط برای اجرای این پروژهها فراهم نشده است با اشاره به شروع فرایند بودجه 1402 بیان کرد: موارد همچون موضوع آمار و اطلاعات، تحلیل محلی و منطقهای و شهری به همچنان به صورت کامل مشخص نیست و نیازمند آن است تا آمار و اطلاعات برای فرایند بودجه 1402 تکمیل شود.
همچنین لازم است برنامهریزی لازم و اطلاعات پروژهها در شورای سیاستگذاری پروژهها پیرامون اجرای پروژههای بزرگ شهری در سال آینده مطرح و از هماکنون در سطح مناطق و معاونتها نیازسنجیهای لازم دربخشهای مختلف شهرداری صورت پذیرد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای بودجه سال آتی به همافزایی و هماهنگی دستگاههای شهری نیازمندیم، به نظر میرسد میتوانیم با اطلاع از برنامههای دستگاههای شهری، اشتراک آمار و اطلاعات و هماهنگی در پروژههای موجود شاهد همافزایی و هماهنگی بین دستگاهی باشیم که در این راستا شهرداری میتواند دبیرخانهای به عنوان پیشنهاد در این زمینه داشته باشد.
ضرورت توجه بیش از پیش پیمانکاران به حفاظت از فضای سبز کلانشهر تاریخی اصفهان
احمد شریعتی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: با وجود آنکه در جلسات مختلف پیرامون ایجاد موکبهایی برای زائرانی که به اصفهان وارد میشوند اشاره کردیم اما اکنون در آستانه اربعین حسینی شاهدیم که همچنان کاری صورت نپذیرفته است.
باید گفت که همچنان دیر نیست و میتوان موکبهایی در منطقه کمریندی شرق یا صفه در راستای میزبانی و استراحت زائران ایجاد کرد چرا که در سالهای گذشته برنامهریزی مناسبی در این باره صورت نگرفته درحالیکه ایجاد موکب در این مسیرها لازم است.
وی افزود: با مراجعه به پارکها و فضای سبز شاهد فضای غمزدهای هستیم و درختان نسبت به سالهای گذشته طراوت و شادابی چندانی ندارند، در این راستا سازمان پارکها و خدمات شهری در این مسیر تلاشهای فراوانی میکنند که دیگر کلانشهرها میتوانند از آن با وجود شرایط خشکسالی درس گیرند، با این وجود این کارها کفاف نمیدهد و در این باره برای نگهداری ویژه از درختان به پیمانکاران تذکر میدهیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان آنکه منطقه تفریحی ناژوان نیز حال وهوای سابق را ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه اصفهان در حوزه گردشگری جایگاه ملی و جهانی دارد باید به مسئولان در سطح ملی گفت که اصفهان را در حوزه خشکسالی دریابید و از سوی دیگر وضعیت موجود را نیز به خودمان یادآور میشوم تا طراوت فضای سبز حفظ شود.
وی با بیان آنکه مدتها است آب در مادیها وانهار جریان نداشته و فضای سبز را دستخوش تغییرات قرار داده است، با اشاره به افتتاح خط چهارم اتوبوس تندرو پایانه ترکیبی جی و سیستم هوشمند حملونقل خاطرنشان کرد: از مدتها پیش به دنبال اجرای سیستم هوشمندسازی بودیم که انجام آن قابل تقدیر است.
پایانههای نوترکیبی برای توسعه شهر پاسخگو هستند.
شریعتی تصریح کرد: در منطقه 15، میدان امام خمینی به ایجاد پایانه نیازمند است تا جمعیتی که در این میدان برای جابجایی می ایستد از آن پایانه بهرهمند شوند و به دنبال آن ترافیک موجود در این میدان مرتفع میشود.