خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 02 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تربیت نیروی انسانی آموزش دیده مهم‎ترین رسالت آموزش و پرورش

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | شنبه، 19 شهریور 1401 - 16:23
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: نیروی انسانی در اسناد بالادستی و در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور نام برده می‌شود و تعلیم و تربیت رکن اصلی تمدن سازی است.
آموزش،پرورش،تربيت،محمودزاده،انقلاب،توسعه،انساني،نيروي،عنوان، ...

احمد محمودزاده گفت: آموزش و پرورش به تعبیر رهبر انقلاب به عنوان کانون خلق دنیای آینده و سنگ بنای فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه به شمار می ‎رود.
بدون تردید رشد و توسعه نظام آموزش و پرورش، در گرو اجرایی کردن اسناد بالادستی به ویژه تحقق سند تحول بنیادین و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است.
وی افزود: نیروی انسانی در اسناد بالادستی و در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور نام برده می‌شود و تعلیم و تربیت رکن اصلی تمدن سازی است.
محمودزاده افزود: تربیت نیروی انسانی آموزش دیده به عنوان مهم‎ترین رسالت آموزش و پرورش به شمار می ‎رود و بر اساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب اصلی‎‌‌ترین عامل خودسازی، جامعه ‎سازی و تمدن‎‌‌سازی نیروی انسانی محسوب می‎ گردد.
محمودزاده خاطرنشان کرد: اگر قرار است تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی و در یک کلمه تربیت تمام ساحتی داشته باشیم، همگان باید پای کار باشند، زیرا انجام این مأموریت عظیم و سنگین با مشارکت نهاد‌های مختلف مردم و دستگاه‎های دولتی امکان پذیر است و آموزش و پرورش نمی‎ تواند و نباید به تنهایی عهده ‎دار حل مسائل و مشکلات سخت افزاری متعدد فراروی تعلیم و تربیت آینده سازان کشور اسلامی باشد.
قطعا در این زمینه تکالیفی متوجه سایر بخش‎ها و آحاد مردم نیز است.
وی گفت: تصویب قانون شورا‌های آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ که به بازنگری جدی نیاز دارد، نویدبخش پیوند‌های محکم و دوسویه بین نهاد‌های آموزش و پرورش، حاکمیت و مردم شد.
به همین منظور شورا‌های آموزش و پرورش باید محل پیوند و تحقق اراده مشترک همه ظرفیت‎های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم و دولت و سایر حوزه‌‎ها جهت تحقق تربیت در تراز انقلاب اسلامی باشد.
محمودزاده گفت: بیش از یک قرن پیش در سال ۱۲۸۶ قانون بلدیه تصویب مجلس شورای ملی وقت در وظایف شهرداری‎ ها چنین آورده است؛ معاونت در تکثیر معارف و مساعدت در دایرنمودن کتابخانه ‎ها، قرائت‎خانه‎ ها و حفظ و حرمت مساجد، مکتب‎خانه‎ ها و مدارس است.
همچنین در ماده ۳۵ قانون تشکیل شهرداری‎ ها و انجمن شهر‌ها و روستا‌ها به مراقبت در توسعه امور تعلیمات عمومی و ابتدایی و حرف ه‎ای با تأسیس مدارس اشاره شده است.
ولی متأسفانه علی‎رغم ظرفیت‎ های مذکور تاکنون در بسیاری از موارد اجرای قوانین مغفول مانده است و یا فاقد ضمانت اجرایی است.
محمودزاده افزود: بررسی تجارب کشور‌های توسعه یافته یا در حال توسعه نشان می‎ دهد که سازمان‎های غیردولتی و خصوصی از جمله شهرداری‎ها به عنوان بازوی یاری‎رسان، می‏ تواند چشم انداز بسیار مناسبی را برای فرهنگ جامعه و آداب شهرنشینی و شهروندی رقم بزند.
حتی در بسیاری از این کشور‌ها اداره امور مدارس برعهده شهرداری‎ ها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم تعامل و همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و شهرداری ‎ها در قالب شورا‌های شهر و روستا می ‎تواند فصل جدیدی را در توسعه فرهنگی کشور رقم زند.
ظرفیت ‎های بسیار خوبی در شورا‌های اسلامی شهر و روستا وجود دارد و آموزش و پرورش می ‎تواند از طریق شورا‌های آموزش و پرورش، با تفویض اختیار، تمرکززدایی و مشارکت محلی بستر مناسبی را برای حضور همه جانبه مردم و مسئولان را در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نماید.
محمودزاده گفت: درآستانه سال تحصیلی جدید، آموزش چهره به چهره جزء سیاست ‎های کلیدی آموزش و پرورش است.
در سه سال گذشته به دلیل بیماری کرونا آسیب‎ های جدی به پیکره نظام آموزشی کشور وارد شد که از جمله می ‎توان به؛ فقر یادگیری و کاهش کیفیت آموزشی، نابرابری آموزشی و ترک تحصیل، کاهش پوشش تحصیلی، تهدید سلامتی و تندرستی دانش آموزان اشاره کرد که آسیب‎ های روحی و روانی جدی برای دانش آموزان و حتی خانواده ‎ها ایجاد کرد و زندگی مدرسه‎ای، گروهی و آموزش از همسالان به مخاطره افتاد.