حسام پور: با تجاری سازی حوزه فرهنگ موافقیم اما بازاری سازی خیر/ افراسیابی: اقبال به یک اثر با رد کردن خطوط قرمز اتفاق نمی افتد+فیلم- اخبار سینما و تئاتر - اخبار فرهنگی تسنیم
معاون نظارت و پایش ساترا معتقد است تجاری سازی با بازاری سازی صرف تفاوت دارد و ساترا متمرکز بر ماموریت های فرهنگی در حوزه رسانه های دیجیتال است تا مطالبات اقتصادی. بازاری سازی نگاه صرف اقتصادی دارد و تجاری سازی ابعاد گسترده تری را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا یکی از نهادهای وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که مسئولیت تنظیمگریِ رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ایران را بر عهده دارد.
این سازمان در ابتدای تشکیل و آغاز به فعالیت خود با چالشهای زیادی مواجه بود و به مرور با تفسیر قوانین و تعامل با گروه هدف خود کم کم مورد پذیرش قرار گرفت و حالا به عنوان یک مرجع نظارتی شناخته میشود.
این فرآیند پر افتخیر اما همچنان در اعمال وظایف این سازمان ادامه دارد و مدتی است دوباره دچار حاشیههایی شدهاست.
از جمله این حاشیهها میتوان به اختلافات اخیر ساترا با برخی پلتفورمها و یا اختلاف در تفسیرِ تعریف صوت و تصویر فراگیر اشاره کرد و اینکه برخی پلتفورمها معتقدند صدا و سیما به عنوان رقیبِ عرصه تولید محتوا، خود نمیتواند مسئولیت نظارت بر رقبا را برعهده بگیرد.
درباره این ابهامات و حاشیهها با محمد حسامپور، معاون پایش و نظارت ساترا و محمدصادق افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا گفتوگو کردیم که میبینید:
محمدصادق افراسیابی در ابتدای گفتوگو به این نکته اشاره دارد که چالشهای پیشرو برای فعالیت ساترا نسبت به قبل کمتر و کمتر شده است و در حال حاضر رسانههای نمایش خانگی با مفهوم ساترا آشنا شدهاند و رویه کار را میدانند.
به هر حال ممکن است چالشهایی هم در کار وجود داشته باشد اما چالش کلان در رابطه با تعیین وظایف و تقسیم کار حل شده است و به تعامل قابل توجهی با وزارت ارشاد رسیدهایم.
محمدحسامپور، معاون نظارت و پایش در ادامه گفتوگو درباره اختلافات در تفسیرِ تعریف «صوت و تصویر فراگیر» توضیح داد: برای پرداخت به این موضوع باید از سه منظر به آن نگاه کرد.
اول از منظر کارکرد این رسانهها، دوم از منظر سیاستگذاری و در نهایت از منظر نظری و تئوریک.
طبق دستور مقام معظم رهبری نظارت و پایش صوت و تصویر فراگیر به عهده صدا و سیما گذاشته شدهاست و صوت و تصویر فراگیر به عنوان مصداق رسانه عمومی عنوان شدهاست.
افراسیابی در تایید سخنان حسامپور افزود: به هر حال وقتی با رهبر انقلاب برای تعیین مسئولیت نظارت بر نمایش خانگی صحبت شده همهچیز مشخص بوده است که مسئولیت در نهایت به صدا و سیما واگذار شدهاست.
دبیر شواری عالی فضای مجازی هم در مصاحبه اخیر خود به این موضوع پرداخته است و صراحتا مسئولیت نظارت و پایش را متوجه صدا و سیما اعلام کردهاست.
حسامپور برای مشخص شدن بهتر این مسئولیتها و لزوم نظارتها به تجربیات مشابه جهانی اشاره کرد و گفت: دولت راستگرای انگلستان و آفکام به عنوان نهاد ناظر بر رسانههای انگلستان در تعاریف خود رسانههایی مانند نتفلیکس و دیزنی را رسانههای مشابه تلویزیون تعریف میکنند.
طرحنامهای را هم که برای تصویب در مجلس این کشور ارائه میکنند تصریح دارد که برای رسانههایی چون نتفلیکس که مانند تلویزیون در این کشور فعالیت میکند قوانین مشخصی تصویب شود.
وی افزود: پلتفورمها از منظر تئوریک دقیقا فعالیتی مشابه فعالیت صدا و سیما دارند.
تاثیری هم که روی مخاطب میگذارند دقیقا تأثیری شبیه تأثیر تلویزیون است.
این رسانهها مانند تلویزیون در زندگی روزمره مردم ساری و جاری شدهاند و کنداکتور تلویزیونی هم دارند.
پلتفورمها از منظر تئوریک دقیقا فعالیتی مشابه فعالیت صدا و سیما دارند.
تاثیری هم که روی مخاطب میگذارند دقیقا تأثیری شبیه تأثیر تلویزیون است
صدا و سیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی در رقابت با صوت و تصویر فراگیر قرار نمیگیرد
از نکات دیگری که در این گفتوگو مطرح شد شائبه نظارت صدا و سیما به عنوان رقیب پلتفورمها بر این رسانهها بود.
اینکه چرا یک نهاد که خود رقیب پلتفورمهاست باید بر آنها نظارت داشته باشد.
سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا درباره این موضوع توضیح داد: این نگاه درستی نیست.
شبکههای تلویزیونی در صدا و سیما با هم رقابت دارند و رقابت سازندهای هم هست اما این شبکهها که با کلیت سازمان صدا و سیما رقابت نمیکنند!
این نگاه در حوزه صوت و تصویر فراگیر هم وجود دارد.
رئیس سازمان صدا و سیما در نشست کمیسیون فرهنگی هم بر این نکته تاکید داشته است که صوت و تصویر فراگیر امتداد و مکمل شبکههای تلویزیونی است.
صدا و سیما در کشور ما یک نهاد حاکمیتی است در رقابت با صوت و تصویر فراگیر قرار نمیگیرد و در این عرصه مسئولیت تنظیمگری و نظارتی دارد.
معاون نظارت و پایش ساترا هم به بحث ورود کرد و گفت: صدا و سیما نهادیست که مسئولیت حکمرانی ملی دارد، مسئولیت توزیع فرهنگ عامه را بهعهده دارد، مسئولیت ایجاد وحدت ملی را برعهده دارد پس باید به این سازمان دید کلانتری داشت.
در حال حاضر نمیتوان رسانه ملی را با تعابیر دهه 60 تعریف کرد.
رسانه ملی در آن دهه خود تولید کننده بود و مسئولیت حکمرانی ملی را هم برعهده داشت.
اما صدا و سیمای امروز نهاد تنظیمگر است و بسیاری از تولیداتش را بخش خصوصی انجام میدهد.
پس نمیتوان گفت صدا و سیما با بخش خصوصی رقیب است چرا که اصلا خودش تسهیلکننده و راه انداز بخش خصوصی در عرصه تولید محتوا بودهاست.
ویاودیها فزرندان تلویزیون تلقی میشوند و بسیاری از فعالان این عرصه کار خود را در تلویزیون آغاز کردهاند.
اینکه بگوییم صدا و سیما رقیب پلتفورمها نوعی منحرف کردن موضوع تلقی میشود.
ویاودیها فزرندان تلویزیون تلقی میشوند و بسیاری از فعالان این عرصه کار خود را در تلویزیون آغاز کردهاند.
اینکه بگوییم صدا و سیما رقیب پلتفورمها نوعی منحرف کردن موضوع تلقی میشود.
وی افزود: نگاه تلویزیون با چیزی که عنوان میشود تفاوت دارد.
تلویزیون معتقد است هرچهقدر محتوای مفید بومی مبتنی بر آموزههای ایرانی و اسلامی تولید و توزیع شود برای صدا و سیما هم بهتر است.
مجموعه مقرراتی هم که تا کنون تدوین شده قوامدهنده این زیسببوم تلقی میشود.
وی برای تشریح بیشتر و بهتر این موضوع به مقایسه شرایط مشابه جهانی پرداخت و عملکرد آنها را تشریح کرد.
لیبرالترین کشورهای دنیا هم قوانین دقت میکنند
حسامپور در ادامه گفتوگو دلیل مقاومت برخی پلتفورمها برای اجرای قوانین را تشریح کرد و گفت: به هر حال هر کشور قوانین خاص خود را برای تولید محتوا دارد و این قوانین حتی برای کشیدن سیگار در تولیدات هم وجود دارد، خود ما هم در کشور این قوانین را داریم مشخص است که ممکن است رعایت قوانین اینچنینی مقاومتهایی هم به همراه داشته باشد.
لیبرالترین کشورهای دنیا هم به این نوع از قوانین دقت میکنند و مخصوص کشور ما نیست.