خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 30 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حسین (ع) تجلی روشنگری و تبیین است

مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 17 مرداد 1401 - 07:47
باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در پیامی که به مناسبت روز خبرنگار و مصادف شدن آن با عاشورای حسینی صادر کرد، به تشریح زوایای رسانه‌ای نهضت حسینی پرداخت.
عاشورا،حسيني،رسانه،روز،قرار،انحراف،امام،باطل،ظلم،دروغ،واقعه، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران به مناسبت روز خبرنگار، در پیامی به تشریح زوایای رسانه‌ای نهضت حسینی پرداخت.
در این پیام آمده است:
«امسال روز خبرنگار با شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و عاشورای حسینی مصادف شده است؛ این تلاقی فرصت مناسبی است تا ابعاد این نهضت را از منظر رسانه و در بستر رسانه مورد توجه قرار دهیم.
حرکت و رفتار امام در ذات خود رسانه‌ای به بلندا و عظمت تاریخ است و عاشورا عظیم‌ترین تولید رسانه‌ای تا ابد خواهد بود با تمام ویژگی‌های پیام و پیام‌رسانی و تأثیرات بر مخاطب.
آنچه باید مورد توجه قرار گیرد تلاش گروهی در آن زمانه برای قلب واقعیت‌ها، برجسته‌سازی، دروغ و انگاره‌سازی و وارونه‌سازی حق و باطل و جا به جایی حقیقت و دروغ نقش آفرینی کردند و از این رو بود که در کنار بمباران خبری علیه امام حسین (ع)، وعده‌های اعطای مقام و پاداش، بالابردن هزینه‌های حمایت از امام معصوم و… همگی سبب انحراف افکار عمومی از حق و حقیقت به ظلم و انحراف شد.
در این میان اما سکوت خواص و بی تفاوتی آنها، به وقوع واقعه عاشورا کمک کرد.
واقعه عاشورا را باید محصول انحراف، سکوت، فریب و تحریف دانست.
عاشورا زاییده جهل توأم با خودکامکی و زیاده‌خواهی مردمی بود که در این نقطه مهم تاریخی درست نیندیشیدند و دقیق اقدام نکردند.
نباید تصور کنیم این فریب‌کاری مختص آن دوران بوده است.
این رویه امروز در سیل خروشان پیام‌ها و بازار داغ رسانه‌های نوین و شیوه‌های جدید عملیات روانی نیز وجود دارد.
ما به این جمله باور داریم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.
تشخیص مرز میان حق و باطل و ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگرفتن و تلاش برای حق و عدالت‌طلبی آنچیزی است که امروز اگر می‌خواهیم در صف دشمنان دین قرار نگیریم، باید سرلوحه بینش و منش ما باشد.
حسینی شدن فراتر از نظر، به عمل نیاز دارد.
برای تحقق این مهم، رسانه ما باید حسینی باشد و حسینی بیاندیشد.
ضمن عرض خداقوت به همه اهالی رسانه و تلاشگران عرصه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، امیدواریم به برکت این ایام، رسانه‌های ما ذیل مفاهیم درخشانی همچون روشنگری، تبیینگری، مطالبه گری، صادق، اخلاق و … هر روز موفق تر روز قبل باشند.»