مسئولیتپذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالیبخش
رئیس دانشکده علوم گردشگری گفت: مسئولیتپذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالیبخش بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «نقش رویکرد گردشگری تعالیبخش در مدیریت گردشگری کشور» با حضور منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در نخستین رویداد همافزایی مدیریت ایران در مصلی تهران برگزار شد.
در این نشست که اعضای انجمن گردشگری تعالیبخش و مجموعههای پاویون گردشگری حاضر در رویداد نیز حضور داشتند، جهانیان با اشاره به نقش گردشگری در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورها، به زمینهها و ضرورتهای ترویج گفتمان گردشگری تعالیبخش اشاره کرد و ظرفیتهای این رویکرد را برای توسعه و تعالی گردشگری کشور تشریح کرد.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به سابقه رویکرد تعالیبخشی در گردشگری گفت: مناسبات بین جامعه میزبان محلی و گردشگران با رویکرد تعالیبخشی باید تعریف شود و اسنادی چون کدهای جهانی اخلاق گردشگری بر این مسئله تأکید دارد.
وی ضمن پرداختن به مقوله مدیریت گردشگری، بهویژه با تمرکز به تفاوتهای مدیریتهای سنتی و مدیریت مدرن در دوران کنونی، بیان کرد: نخستین و بنیادیترین منبع قابلاستناد برای نظریهپردازی و تولید محتوا در موضوع گردشگری تعالیبخش نص و متن قرآن کریم است که در این کتاب مقدس آیاتی با موضوعات سیر و سفر و گردشگری با اهداف عبرتآموزی، تعالیبخشی، آموزش و … آمده است و اصولاً سیر و سفر یکی از ابزار تبلیغ انبیا و اولیا، پرستش خدای یکتا و اجتناب از طاغوت است که همین آیات دلایلی محکمی را در خود دارد که بیانگر سطح بالاتر داشتن رویکرد تعالیبخش نسبت به سایر دیدگاهها و مکاتب مادی است.
در ادامه، این استاد دانشگاه به روایاتی از ائمه معصوم (ع) اشاره کرد که در آنها، سفر محکی برای شناخت جهان و مردمان است و فواید سفر از کلام امیرالمومنین (ع) بهخوبی بیان شده است که سفر موجب انبساط روح، تحصیل درآمد، تأمین معاش، فراگیری علم و تجربه، آموختن آداب زندگی و تعامل و معاشرت با افراد با فضیلت و خلاق است.
همچنین، وی به بیان اهمیت و جایگاه گردشگری در کلام و بیان مقام معظم رهبری پرداخت و الگوی معنویت در گردشگری از منظر اسلامی را تشریح کرد.
این استاد دانشگاه پرهیزکاری، تهذیب نفس، خودشناسی، پایبندی به اخلاقیات، اعتماد به خداوند، روشنبینی و فطرت جویی را از جمله مواردی دانست که در الگوی کسب معنویت و تعالیبخشی در گردشگری قابل تعریف و توضیح است و لازم است تا این مسائل در سیاستگذاریهای گردشگری موردتوجه قرار گیرد.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در بیان مؤلفهها و زیرمؤلفههای تعالیگرایی در گردشگری گفت: ابعاد تعالیگرایی در گردشگری به اَشکال رسیدن به تعالی، رسیدن به معنا و درک متقابل قابل تعریف است و مؤلفههایی چون آموزش و پرورش، پندآموزی، تعقل و کاوشگری و زیرمؤلفههایی چون عزت نفس، خودشکوفایی و خوداتکایی در این قالب و در جریان گردشگری با رویکرد تعالیبخش ظهور و بروز پیدا میکند.
این پژوهشگر حوزه گردشگری با اشاره به اصول ده گانه کدهای اخلاق جهانی گردشگری اشاره کرد که مفاد این اصول نیز در کنار مبانی دینی، فکری و اندیشهای گردشگری تعالیبخش قرار میگیرد و میتوان برای ترسیم درست افق گردشگری به آن توجه کرد.
وی با اشاره به مدیریت گردشگری و محرکهای آینده گردشگری بیان کرد: مدیران گردشگری باید با شناخت و آگاهی از مبانی، آموزش و فرهنگسازی، توانمندسازی جوامع میزبان و محلی بتوانند برای پر رنگتر کردن عنصر تعالیبخشی در صنعت گردشگری عملکرد مثبت و سازنده داشته باشند؛ چراکه مسئولیتپذیری گردشگران در مدیریت گردشگری تعالیبخش بسیار اهمیت دارد.
از نظر وی، اولویتدادن به گردشگری با تأکید بر تعالیگرایی در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای کلان کشور؛ بهکارگیری منابع انسانی متعهد و متخصص؛ نگاه برنامهمحوری در فعالیتها؛ واگذاری امور به انجمنها و صنوف متعهد و متخصص؛ تعامل و هماهنگی بینبخشی و فرابخشی ازجمله پیشنهادهای کاربردی برای دستیابی به توسعه گردشگری تعالی بخش هستند.
سپس حاضران در نشست دیدگاهها و پرسشهای خود را مطرح کردند که مواردی چون نسبت سنجی گردشگری زیارتی و گردشگری تعالیبخش، وجود رویکرد تعالیبخشی در تمامی گونههای گردشگری، هوشمندسازی گردشگری و نسبت آن با رویکرد تعالیبخش، بهکارگیری منابع انسانی دانشآموخته و مجرب، استفاده از رسانههای نوین برای ترویج گردشگری تعالیبخش از این جمله بودند.
جهانیان ضمن جمعبندی مباحث نشست، بیان کرد لازم است تا گردشگری تعالیبخش یک اولویت و یک سیاست کلان در نظر گرفته شود و الزامات تحقق این رویکرد مورد توجه قرار گیرد و از نگاههای تکبعدی، موقت، کوتاهمدت، بخشینگرانه و کمفایده یا بیفایده در مدیریت گردشگری کشور اجتناب شود.