خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 09 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت بازنگری در گسترش رشته‌ها با ظرفیت اشتغال‌پذیری

فارس | دانش و فناوری | جمعه، 17 تیر 1401 - 23:54
رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: ضرورت دارد ایجاد‌، گسترش و بازنگری رشته‌ها از این پس پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال‌پذیری داشته باشد.
آموزش،موسسه،تحولي،پژوهش،اشاره،مهارتي،مهارت،ضرورت،آموزشي،شبكه ...

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: ضرورت دارد ایجاد‌، گسترش و بازنگری رشته‌ها از این پس پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال‌پذیری داشته باشد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی‌باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در اجلاس معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی در مشهد مقدس با اشاره به ارجاع "هر هفت روز یک مساله" از سوی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی؛ به یکی از طرح‌های انجام شده در این موسسه اشاره کرد و گفت: در این طرح راهکارهای افزایش سهم مهارت در تحول آموزش عالی مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس برخی پیشنهادات عملیاتی و منطقی، مطالعات میدانی انجام شده است.
طاهری‌نیا با اشاره به ضرورت بازنگری هدفمند و موثر در سرفصل برنامه‌های درسی و آموزشی، توجه به مهارت‌های مبتنی بر مشاغل آینده و تدوین پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال پذیری را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برشمرد.
وی در ادامه بازتعریف آموزش مهارتی و مرز میان زیر نظام مهارتی و سهم مهارت در آموزش عالی را لازم دانست و تاکید کرد: با تعریف فعلی از زیرنظام‌های مهارتی سهم این زیر نظام حدود ۲۰ درصد است و این در حالیست که با همین تفسیر مضیق از مهارت هم طبق برنامه سال ۱۴۰۰ باید به ۳۰ در صد می رسیدیم.
طاهری‌نیا خاطرنشان کرد: شیب تحولی پذیرش دانشجو در دو دانشگاه مهارتی کشور در سال های ۹۷ و ۹۸ باعث عدم تحقق این تکلیف قانونی بوده است.
برنامه‌های تحولی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
طاهری نیا در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و خواندن فرازی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب به تشریح طرح " واکاوی و و تبیین شیوه های افزایش سهم مهارت در نظام آموزش های ایران" در مورد مشکلات آموزش عالی و راهکارهای این مشکلات پرداخت.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پس از اشاره به تاریخچه پنجاه و چهار ساله این موسسه گفت: رویکردهای تحولی و معماری نوین برنامه‌ها و فعالیت‌های موسسه دارای سه بخش است که شامل جهت‌گیری های تحول، پنجره جدید تحولی و اقدامات تحولی است.
وی در ادامه ضمن تشریح پنجره های تحولی موسسه اضافه کرد: پنحره های تحولی را در قالب طراحی شبکه شماع، اندیشکده آموزش عالی و شبکه سنجش نگرش دانشگاهیان طراحی و با کمک دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها عملیاتی خواهیم کرد.
طاهری‌نیا همچنین راه اندازی شبکه متخصصین آموزش عالی و بسط و گسترش ایده " از ما " (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) را عمده اقدامات انجام شده موسسه در زمینه ایجاد پنجره‌های تحولی ذکر کرد.
انتهای پیام/