خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 13 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شناسایی دانش آموزان بی‌بضاعت برای تحصیل رایگان در استان سمنان

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 16 تیر 1401 - 17:59
سمنان- استاندار سمنان با بیان اینکه در نوسازی و طرح‌های آموزشی، روستاهای دورافتاده و محروم اولویت دارند، گفت: دانش آموزان بی‌بضاعت استان برای تحصیل رایگان شناسایی می‌شوند.
استان،شناسايي،پرورش،آموزش،محروم،آموزشي،تحصيل،سمنان،عدالت،قرا ...

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا هاشمی ظهر پنجشنبه در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان سمنان در سال ۱۴۰۱ به میزبانی استانداری با بیان اینکه در دولت مردمی، رسیدگی به محرومان به‌صورت ویژه مورد توجه است و در آموزش و پرورش نیز این امر در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: آئین‌نامه قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی، برنامه مطلوبی است که به‌صورت خاص ناظر بر عدالت آموزشی است.
وی با اشاره به اینکه زمینه سازی تحصیل رایگان و تسهیل در این امر برای دانش‌آموزان در راستای برقرار عدالت آموزشی امری حائز اهمیت است، گفت: آموزش و پرورش استان از پتانسیل مجموعه نهادهای حمایتی و سمن‌ها استفاده کند تا با اقدامات مناسب، کسی محروم از تحصیل نباشند همچنین حمایت و زمینه‌سازی به‌منظور تحصیل رایگان دانش‌آموزان محروم و بی‌بضاعت در دستور کار قرار دارد لذا این قشر از دانش آموزان شناسایی می‌شوند.
استاندار سمنان با اشاره به ظرفیت‌های خوب حوزه آموزش و پرورش استان گفت: درصد باسوادی جمعیت استان از میانگین کشوری بالاتر بوده و در زمینه مشارکت خیران مدرسه‌ساز نیز در سطح ملی بسیار فعال و پیشرو است.
هاشمی با بیان اینکه باید به‌صورت ویژه در حوزه تعلیم و تربیت و مدارس سرمایه‌گذاری کنیم؛ چراکه هزینه‌کرد اعتبارات در این مقوله، به معنای واقعی سرمایه‌گذاری ارزشمند، آینده‌نگری و تضمین فردا است، تأکید کرد: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با اولویت مناطق محروم و دورافتاده، نسبت به نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی و پرورشی اقدام کند.
استفاده از ظرفیت خیران
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در استان، گفت: ایجاد یک چرخه تنظیم‌گر و تسهیل‌گر جهت شناسایی و راهبری حل مسائل آموزش و پرورش استان با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار و همچنین افزایش مشارکت اجتماعی و تربیتی اولیا، معلمان، نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی، مردمی و خیریه‌ها برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش مناطق کم‌برخوردار و محروم محور این طرح است.
محمد شاه حسینی با بیان اینکه شناسایی نیازها و تعیین اولویت‌ها، شناسایی ظرفیت مردمی، خیریه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و تدوین برنامه پیشرفت منطقه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت از جمله اولویت‌های این قرارگاه خواهد بود بیان کرد: سازماندهی معلمان جهادی و دانشجو معلمان، ایجاد و تشکیل کارگروه‌های عملیاتی، عملیاتی کردن برنامه‌های ملی ابلاغی از سوی قرارگاه کشوری و جریان سازی گسترده اجتماعی و رسانه‌ای با محوریت عدالت آموزشی از جمله اقدامات این حوزه است.
وی با اشاره به شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و برگرداندن آنها به چرخه تحصیل، شناسایی دانش آموزان بی‌بضاعت برای تأمین بسته‌های نوشت افزار و شناسایی مسائل، نیازها و ظرفیت‌های استانی برای تدوین برنامه پیشرفت منطقه‌ای، گفت: یک هزار و ۷۲۸ دانش‌آموز نیازمند و محروم در سطح استان شناسایی شده که ۸۱۱ نفر آنان در دوره ابتدایی، ۵۴۲ نفر در دوره اول و ۳۷۵ نفر در دوره دوم متوسطه تحصیل می‌کنند.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: در مناطق محروم و حاشیه‌ای سطح استان برای هشت هزار و ۸۰۷ دانش‌آموز به ۳۰ مدرسه با ۲۹۶ کلاس درس نیاز داریم اما فقط ۱۲ قطعه زمین و هفت نفر خیّر برای احداث این واحدهای آموزشی و پرورشی اختصاص یافته و شناسایی شده است.