شعار "کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" چگونه در جشنواره فیلم شهر محقق میشود؟/ نمایش رفتار اجتماعی متعادل ملاک حضور فیلمها- اخبار سینما و تئاتر - اخبار فرهنگی تسنیم
اکبرشاهی دبیر جشنواره فیلم شهر میگوید که فیلمهای اجتماعی با کیفیت ملاک حضور در جشنواره است. فیلمهایی که بتواند رفتار اجتماعی متعادل را نشان دهد در مسیر کلی شعار "کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" قرار دارد و مورد توجه این جشنواره خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، مجید اکبرشاهی مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر و دبیر جشنواره بینالملل فیلم شهر، امسال در اولین دوره مدیریتی خود یکی از جشنوارههای مطرح کشور را به میزبانی شهرداری تهران برگزار میکند.
جشنواره فیلم شهر در این سالها عموماً از چند منظر مورد نقد و بررسی قرار داشته است.
به عنوان مثال یکی از اصلیترین مسائل مورد بررسی جشنواره این بوده که چگونه سیاستهای کلی و محوری جشنواره که ناظر به پدیدهای به نام «شهر» و «شهرنشینی» است، میتواند ملاکی برای انتخاب فیلمهای جشنواره باشد؟
یا اینکه عموماً میگویند جشنواره فیلم شهر به فیلمهایی جایزه میدهد که مورد حمایت مادی و معنوی خود از ابتدا بوده است.
البته امسال یک مسأله مهم دیگر شعار جشنواره است که با عنوان "کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" انتخاب شده است؛ این شعار جشنواره که در واقع شعار کلی شهرداری تهران است، این سؤال را برای مخاطبین جشنواره ایجاد کرده که چگونه این شعار میتواند در این جشنواره سینمایی مورد توجه و ملاک قرار بگیرد.
برای پاسخ به این سؤالات به سراغ اکبرشاهی دبیر جشنواره فیلم شهر و مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر رفتیم.
البته او در کنار پاسخ به این سؤالات دو مسأله دیگر ما ناظر به پرمخاطب بودن سینماهای زیرمجموعهاش یعنی سینما ملت، رازی و راگا رفتیم.
این مدیر پاسخهای خود را بهصورت مکتوب در اختیار ما قرار داده است.
فیلمهای اجتماعی با کیفیت مطابق آییننامه جشنواره ملاک انتخاب ما هستند
* آقای اکبرشاهی، ملاک هیأت انتخاب و داوران شما برای ورود، گزینش و انتخاب بهترین فیلمها چیست؟
آیا صرف ارتباط با محیط اجتماعی و شهری ملاکی برای انتخاب فیلمها است؟
هیأت انتخاب و داوران جشنواره فیلم شهر بر اساس آییننامه که در طی هفت دوره برگزاری این رویداد هنری تدوین شده و بر اساس تصمیمات شورای سیاستگذاری آن، کار انتخاب و داوری را انجام میدهند.
چه بسا در طی دورههای مختلف برگزاری این رویداد، فیلمهایی به جشنواره ارسال شدهاند که از نظر کیفیت و بار معنایی در سطح بالایی قرار داشتهاند اما با توجه به عدم سنخیت آن با موضوعات شهری و آیین نامه جشنواره، متأسفانه امکان حضور در این آیین را نداشتند.
بنابراین در جشنواره بین المللی فیلم شهر کیفیت، محتوا، تکنیک و چشم انداز جشنواره مهمترین معیارهای حضور هر اثر است و چنانچه یک فیلم اجتماعی استانداردهای لازم را نداشته باشد، نمیتواند جایزهای را کسب کند.
فیلمهایی با رفتار اجتماعی متعادل، در مسیر "کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام"
* شعار جشنواره با توجه به "کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" چقدر در این جشنواره میتواند محقق باشد؟
آیا فیلمهای حاضر در این جشنواره اصلاً سنخیت موضوعی با این جشنواره دارند؟
شعار و چشم انداز "کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام" در دوره جدید مدیریت شهری با توجه به مؤلفههای هویتی ایرانی و اسلامی در پرتو مدیریت جهادی و امید بخش است.
برای همین در تمام شئون فرمی و محتوایی جشنواره سعی شده به این موضوع توجه شود.
مثلاً در آثار انتخابی جشنواره فیلمهایی که هم آسیبها و مشکلات موجود در کلان شهرها را نشان دهد و هم فیلمهایی که راه حلی برای رفع این معضلات ارائه میکنند حضور دارند.
در حقیقت سعی شده است که آثار شرکتکننده در جشنواره فیلم شهر یک رفتار اجتماعی متعادل را به جامعه نشان دهند و البته تولیدات ارائه شده مربوط به سه تا چهار سال گذشته است و قطعاً برای رسیدن به این شعار در یک دوره جشنواره نمیتوان توقع زیادی داشت اما تلاش شده است که بتوانیم بخشی از این شعار را در این فیلم ها ببینیم.
در حقیقت سعی شده است که آثار شرکتکننده در جشنواره فیلم شهر یک رفتار اجتماعی متعادل را به جامعه نشان دهند و البته تولیدات ارائه شده مربوط به سه تا چهار سال گذشته است و قطعاً برای رسیدن به این شعار در یک دوره جشنواره نمیتوان توقع زیادی داشت اما تلاش شده است که بتوانیم بخشی از این شعار را در این فیلم ها ببینیم.
جای نگرانی نیست
* از ابتدای مدیریت شما گفته شده که احتمال قوی در این جشنواره فیلم یا فیلمهایی که با کمک شهرداری ساخته شده باشد جایزه خواهند گرفت؛ واکنش شما به این موضوع چیست؟
در پاسخ به این سؤال دو نکته قابل توجه است اول اینکه اساساً مشارکت شهرداری برای تولید در سالهای اخیر خیلی محدود و فکر میکنم کمتر از سه فیلم بوده، دوم اینکه اساساً در جشنوارهای حرفهای با وجود هیأت انتخاب و داوری حرفهای و سرشناس، این موضعگیریها و خبرسازیها اهمیت چندانی ندارد و جای نگرانی نیست.
مهندسی اکران و افزایش صندلی، سینما ملت را جزو پرمخاطبین سه ماه اول سال کرد
* سؤال بعدی من درباره پرمخاطب شدن سینما ملت و دیگر سینماهای شهرداری در سهماهه اول سال است.
دلایلی که این سینما توانست در سه ماه اول سال جزو پرمخاطبترین سینمای کشور شود چیست؟
از سال 1398 ظرفیت سالن و صندلیهای پردیس ملت افزایش یافت و به دو برابر رسید اما متأسفانه به دلیل همزمانی با شیوع کرونا تمامی سینماهای کشور با تعطیلی مواجه شد و امکان رده بندی وجود نداشت.
اما از فروردین امسال پس از دو سال درگیری با همهگیری کرونا، سینماها نیز تقریباً به روال عادی برگشتند و با ظرفیت کامل اکرانهایشان را آغاز کردند که با توجه به افزایش تعداد سالنها، برنامهریزی دقیق و مهندسی اکران فیلمها، باعث شد که پردیس ملت در رده سوم جدول فروش اکران سینماهای کشور قرار گیرد هر چند ناگفته نماند که دو سینمایی که در جایگاه اول و دوم این جدول قرار دارند به لحاظ تعداد صندلی آمار بالاتری نسبت به پردیس ملت دارند.
مردم احساس نیاز به فیلم اجتماعی با مضامین عالی ندارند!
* در حال حاضر در چه صورت فیلمهای جدی در کشور نسبت به کمدی ها پر مخاطب خواهند شد؟
همانطور که اشاره کردید آمار مخاطبین فیلمهای کمدی با اختلاف زیاد بیشتر از سایر آثار است و به نظر میرسد این موضوع تابع شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه است و احساس نیازی که در مخاطب برای شاد شدن وجود دارد.
برای همین تا زمانی که احساس نیاز برای دیدن آثار اجتماعی با مضامین عالی وجود نداشته باشد این دست آثار اقبالی نخواهند داشت.
انتهای پیام/