خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ترکیه دیگر مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو نیست

مهر | بین‌الملل | چهارشنبه، 08 تیر 1401 - 00:24
ناتو اعلام کرد که ترکیه از عضویت فنلاند و سوئد در این پیمان نظامی حمایت می کند.
فنلاند،سوئد،ناتو،تركيه،پيوستن،عضويت،منابع

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، سازمان ناتو اعلام کرد که ترکیه دیگر مخالفتی با عضویت فنلاند و سوئد در این پیمان نظامی ندارد.
ترکیه پیشتر از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو به دلیل نگرانی از تروریسم جلوگیری و مخالفت کرده بود.
درخواست برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین صورت گرفت.
همچنین در بیانیه ای که از سوی «ساولی نینیستو»، رئیس جمهور فنلاند در این ارتباط منتشر شده، آمده است: «ما با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد و با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دیدار مفصلی داشتیم.»
همچنین گفته شده که وزرای خارجه سه کشور فنلاند، سوئد و ترکیه یادداشت تفاهم سه جانبه ای را امضا کردند که براساس آن ترکیه در نشست این هفته سازمان ناتو در مادرید، از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت خواهد کرد.
«استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو هم در این ارتباط گفت: «خوشحالم که اعلام کنم اکنون توافقی داریم که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار می‌کند.»
منابع خبری گفته اند که در یادداشت سه جانبه ترکیه، فنلاند و سوئد به نگرانی‌های ترکیه از جمله در مورد صادرات تسلیحات و مبارزه با تروریسم نیز توجه شده است.
با وجود انتشار این خبر، هنوز منابع رسمی دولت ترکیه به تغییر موضع شأن دربرابر عضویت سوئد و فنلاند در ناتو واکنشی نشان نداده و این موضوع از سوی منابع ترکیه‌ای هنوز تائید نشده است.