خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فشار آمریکا بر ترکیه با هدف پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | چهارشنبه، 08 تیر 1401 - 00:06
منابع خبری از تلاش آمریکا برای پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف نظامی ناتو و دیدار بایدن با اردوغان در نشست مادرید در همین راستا خبر دادند.
ناتو،تركيه،فنلاند،سوئد،بايدن،مادريد،كشور،اردوغان،آنكارا،پيوس ...

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد آمریکا در تلاش است تا ترکیه را تحت فشار قرار دهد و پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف نظامی ناتو را تسریع بخشد.
فنلاند و سوئد امروز مدعی شدند که ترکیه قصد دارد در نشست مادرید، اسپانیا، مخالفت خود را با پیوستن این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در نشست ناتو در مادرید شرکت کند و با «رجب طیب اردوغان» همتای ترک خود در همین راستا دیدار کند.
کاخ سفید قصد بایدن برای دیدار با اردوغان را تأیید کرد، اما ۳ دیپلمات ناتو اعلام کردند که مشخص نیست بایدن تا چه اندازه درباره فنلاند و سوئد با رئیس‌جمهور ترکیه بحث خواهد کرد.
اردوغان پس از ورود به مادرید، بیش از ۲ ساعت با «سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند، «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، مذاکره کرد.
۲ نشریه فنلاندی در این باره گزارش دادند که با ادامه مذاکرات تا عصر امروز به وقت محلی، ترکیه، سوئد و فنلاند توافق کردند که یادداشتی مشترک برای رسیدگی به نگرانی‌های آنکارا درباره عضویت هلسینکی و استکهلم در ناتو آماده کنند.
رویترز تاکنون این مسئله را تأیید نکرده است.
اما بایدن که به تازگی وارد مادرید شد، در اظهارات عمومی خود با «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا و «فیلیپه» پادشاه این کشور به طور مستقیم اشاره‌ای به موضوع فنلاند و سوئد نداشت، اما بر وحدت در این ائتلاف نظامی تأکید کرد.
اما برخی از کشور‌های عضو ناتو - از جمله فرانسه و اسپانیا - به طور غیرمستقیم از ترکیه خواستند درباره این مسئله کوتاه نیاید.
فنلاند و سوئد اندکی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین درخواستی برای عضویت در ناتو ارائه کردند، اما ترکیه از ابتدا با پذیرفتن این ۲ کشور مخالف بود.
هفته گذشته روزنامه ترکیه‌ای حریت در همین راستا گزارش داد که آنکارا از فنلاند و سوئد قبل از پیوستن به ناتو ضمانت نامه کتبی برای غلبه بر اختلافات درخواست کرده است.
شروط ترکیه به دلیل حمایت هلسینکی و استکهلم از سازمان‌هایی است که ترکیه آن‌ها را با عنوان «تروریستی» طبقه‌بندی می‌کند.
ترکیه این ۲ کشور را متهم می‌کند اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را پناه می‌دهند.
آنکارا و متحدان غربی آن، پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی قلمداد می‌کنند.