خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 18 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دستاوردهای استفاده از خاک ایران برای ایجاد بزرگراه نصف‌النهار

مشرق | بین‌الملل | چهارشنبه، 01 تیر 1401 - 12:41
ايران،ترانزيتي،چين،النهار،وصل،نصف،عبور،اروپا،طرح،لاذقيه

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: طبق قرارداد چین و روسیه قرار بودکه یک بزرگراه سراسری بنام راه
نصف النهار(Меридиан)از چین به قزاقستان و بعد به روسیه و از بلاروس به اروپا وصل بشه اما جنگ و تحریمهای غرب باعث شد که مجریان طرح تغییراتی بدهند که این راه از طریق ایران به ترکیه و اروپا وصل بشه
کوریدور نصف النهار، کمربند اصلی یک کمربند یک راه(ابریشم)بود و طرح قدیمی به این شکل بود، ولی تحریم های غرب و بخطر افتادن راه ترانزیتی به اروپا مجریان طرح را مجبور به یک تغییر دردناک کرد و حالا مجبورند با صرف ملیاردها دلار بیشتر، این کوریدور ترانزیتی را از خاک ایران عبور بدهند.
این کرویدور در کنار کوریدور شمال جنوب و کوریدور لاذقیه تهران -چابهار که چین و هند را از طریق ایران به مدیترانه و اروپای غربی وصل میکنه، ایران رو به هاب بندری، فرودگاهی و سیستم ریلی دنیا تبدیل خواهد کرد و میشیم قلب کره زمین
کوریدور تهران لاذقیه -چابهار یک رقیب جدی داشت بنام کوریدور ترانزیتی حیفا -عربستان-عمان که سرمایه گذارش چین بود اما ایران با در دست گرفتن باب المندب یمن، عملا علاوه برکنترل دو تنگه فوق استراتژیک هرمز و باب المندب، این کوریدور ترانزیتی راهم به زباله دان تاریخ فرستادو خودشو تحمیل کرد.
بزرگترین قطعه پازل قدرت حمل و نقل ایران بزرگراه نصف النهار (Meridian Highway ) بود که اروپایی ها ازش بعنوان Game Changer
یا تغییر دهنده بازی یاد میکردند که قرار نبود از ایران عبور کنه که اونهم قراره از ایران عبور کنه.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.