جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است
زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: ترویج و توسعه بحث جهاد تبیین به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها و رسالت های این اداره کل مطرح است.

خبرگزاری مهر، گروه استانها: تبلیغات اسلامی با شبکه عظیم مردمی از جمله روحانیت، روحانیون و امامان مستقر در روستا، مساجد و پایگاههای اجتماعی به همراه مادحین، هیئات مذهبی، خانهها و موسسات قرآنی، کانونهای فرهنگی و تبلیغی، جمعیت نهضت پیشرفت بانوان، در عرصههای مختلف فعالیتهای تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی را بر عهده دارد.
اجرا و پیاده سازی مسجد جامعه پرداز در قالب سند بیانیه گام دوم انقلاب، ارتقای امام محله و امت، توسعه فراگیری مخاطب در فضای مجازی از محوری ترین رویکردهای تبلیغات اسلامی در جهاد تبیین است.
حجت الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح فعالیت ها و اقدامات این مجموعه و آنچه استان زنجان در حوزه فرهنگ دینی در آن مسیر گام برداشته، پرداخت است که مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.
جمعیت بانوان فرهیخته یکی از کارهای بسیار عالی برای کشف و شناسایی و سامان دهی به امور بانوان است که در سالهای گذشته در تبلیغات اسلامی با حضور بانوان مومن و انقلابی و کنشگران زن در عرصه های فرهنگی اجتماعی و تربیتی و خانواده شکل گرفته است.
در رویکرد جدید و فصل دوم از فعالیتهای تبلیغات اسلامی در کنار حفظ آن ظرفیت روح تازه ای در این جمعیت با عنوان نهضت پیشرفت زنان دمیده شده که در عرصه های مختلف نسبت به جهت دهی به فعالیتهای زنان و دختران جامعه در قالب طرحهایی چون حرف آورد و رفیقانه به فعالیت خود ادامه می دهد.
این نهضت الگوی سوم زن مسلمان و زن طراز انقلاب اسلامی را در مقابل زن شرقی و غربی معرفی می کند.
*آیا سازمان به همین مخاطب خاص خود اکتفا کرده است یا برنامه ای برای توسعه مخاطب دارد؟
به نکته جالبی اشاره شد اجازه بدید این بحث را اینگونه شروع کنم یکی از راهبردهای اصلی سازمان مردمی سازی تبلیغ دین است به این بیان که در کنار تبلیغ دین که توسط اقشار خاصی چون روحانیون و علما می توان از ظرفیت آحاد مردم در تبلیغ و رویج مسائل دینی استفاده نمود از این رو توسعه مخاطب در برنامه های مختلف سازمان از اولویت هاست برای این کار توجه به اصناف و اقشار مختلف و ارائه فکر و معرفت برای تمام لایه های جامعه از رسالتها سازمان در گام دوم انقلاب اسلامی است.
باید تلاش کنیم تمام آحاد جامع نسبت به تبیین و ترویج هویت دینی وارد میدان شود و در تبلیغ دین نقش ایفا نمایند.
*یکی از مسائلی که اخیراً مورد تأکید مقام معظم رهبری است مسئله جمعیت و جهاد تبیین است رسالت سازمان در این زمینه چیست؟
در سالهای اخیر که بحث جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از دستگاههای متولی امر تبیین در کنار سایر دستگاهها، از جمله حوزههای علمیه، دانشگاهها و مراکز فرهنگی، یکی از رسالتهای مهم خود را بحث جهاد تبیین دانسته که در این امر نیز شبکه عظیم تبلیغی، مذهبی و فرهنگی این دستگاه به فعالیتهای خود مشغول است.
قسمت عمده جهاد تبیین در مقابل جریان تحریفی است که بنا دارد قرائتی نادرست از انقلاب و پیشرفتهای آن به خصوص برای نوجوانان و جوانان ارائه دهد از این رو تبیین درست و به موقع یکی از رسالتهای نخبگان جامعه و دستگاههای فرهنگی و فکری جامعه است.
یکی از سرفصلهای مهم جهاد تبیین به عنوان گفتمان تعیین شده از سوی امام جامعه مسئله جمعیت است که نیاز به تبیین دارد.
چرا که نرخ رشد جمعیت و و نرخ زاد و ولد و همچنین پیری در آینده ای نزدیک با این روند فعلی خیلی نگران کننده است تا جایی که برخی از دلسوزان وضعیت موجود را به سمت دچار شدن در چاله جمعیتی می دانند در این زمینه دوره های تبیینی خوبی برای شبکه امامت و تبلیغ ازتوسط اساتید خوب برگزار شده است.
البته در این زمینه رویکرد برنامه های تبیینی و تبلیغی سازمان در ماه محرم و ماه مبارک توجه به این مسئله بوده است.
*سازمان تبلیغات اسلامی تا چه میزان در بحث گفتمانسازی مسائل اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کرده و در این مسیر چه موفقیتهایی را به دست آورده است؟
بخشی از کارها به صورت متمرکز در تهران و ستاد انجام میشود اما به همان میزان نیز فعالیتهایی توسط فعالان قرآنی، هیئات مذهبی و خود روحانیت فعال در عرصه تبلیغی، بحث گفتمان انقلاب اسلامی به صورت حضور در فضای حقیقی تبلیغی و در فضای مجازی، این شبکه تبلیغی گفتمان انقلاب اسلامی را که همان اسلام ناب محمدی است، پیگیری میکند.
*در حکم انتصاب ریاست سازمان از سوی مقام معظم رهبری به مسئله رصد هوشمندانه تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانهای دشمنان دین و انقلاب و کشور اشاره رفته است چه اقداماتی در این زمینه در استان انجام شده است؟
پیرو تاکیداتی که مقام معظم رهبری در رابطه با بحث رصد و تشکیل اتاق وضعیت فرهنگی و اجتماعی داشتند، این مهم یکی از اولویتهای سازمان در ستاد تهران و نیز در استانها است تا نسبت به زیستبومهایی که وجود دارد، این رصد انجام شود.
قطعاً کنشگرانی که در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعال هستند، از یک طرف و کنشهایی که در این حوزه وجود دارد، باید رصد دقیق و میدانی آن اتفاق بیفتد.
پیمایش این دادههای رصدی، ما را در تحلیل وضعیت موجود کمک میکند.
همچنین در برنامههایی که برای آینده در حوزه فرهنگ و مسائل فکری داریم، قطعاً یاریرسان خواهد بود.
بنابراین یکی از اولویتهای سازمان و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان زنجان همین رصد است که در همین راستا مقرر شده در شورای فرهنگ عمومی نیز نتیجه چند پیمایش ارائه شود.
امیدواریم همه دستگاههای فرهنگی به مقوله رصد و اتاق وضعیت توجه جدی داشته باشند.
هر چقدر از وضعیت میدان و عرصه، اطلاعات دقیق و خوبی داشته باشیم، برنامه های خوبی برای مقابله با طرح دشمنان انقلاب و اسلام خواهیم داشت.
*باتوجه آسیب های اجتماعی و توجه دولت سیزدهم بر محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی چه برنامه هایی برای این امر دارید؟
از سال ۹۸ بحث پایگاههای اجتماعی با محوریت کاهش آسیبهای اجتماعی در استان زنجان کلید خورد.
در ابتدا برای فعال سازی مساجد مناطقی از شهر که کم برخوردار بودند روحانیونی به عنوان امام در مناطق مستقر شدند و در ادامه با بهره گیری از ظرفیت هیئات مذهبی و گروههای جهادی نظام مسائل منطقه احصاء شد و به مرور زمان با پیگیرهای مستمر نسبت به برنامه های فرهنگی و اجتماعی اقدامات ویژه ای انجام شده است.
در حال حاضر ۱۱ پایگاه اجتماعی فعال در استان داریم که ۸ پایگاه اجتماعی در مرکز استان و سه مرکز نیز در شهرستانهای ابهر، خرمدره و خدابنده است.
مونه بارز از فعالیت این پایگاهها حضور رئیسجمهورمحترم در یکی از همین پایگاههای اجتماعی در زنجان بود که مشکلات احصاء شده آن محله توسط امام محله به اطلاع مسئولین امر رسید.
تا به امروز باوجود فراوانی آسیبهای اجتماعی، اقدامات خوبی در این زمینه تحقق و حضور مستمر روحانی و انجام فعالیتهای فرهنگی باعث شده است تا این پایگاهها در یک نقطه قابل قبول قرار داشته باشند، هر چند نیازمند حمایت بیش از پیش مجموعههای فرهنگی و سایر مجموعههایی که به نوعی درگیر مسائل مربوط به آسیبهای اجتماعی هستند، هستیم که در صورت تحقق این امر، قادر خواهیم بود در برنامه میانمدت چهره محرومیت را از برخی از این مناطق پاک کنیم.
*آیا در استان در خصوص عرفانهای کاذب و جریانهای انحرافی رصدی صورت گرفته است؟
استان زنجان به خاطرداشتن فرهنگی غنی حول محور قران و اهل بیت (ع) و نیزهمگن بودن مردم از لحاظ فرهنگی، مذهبی و دینی و مهاجرت کم به استان، جریانهای نوظهور و عرفان های کاذب آنچنان که در برخی از استانها شاهد هستیم در زنجان فعالیت ندارند البته ممکن است در فضای مجازی تبلیغات کنند اما همین فرهنگ اصیل اهل بیت ع مانع از رشد این عرفانهای کاذب شده است.
*در سالهای اخیر یک نوع گرایش به استفاده از ماهواره و سایر شبکهها افزایش یافته است.
کمکاری در کدام بخش اتفاق افتاده است که مردم به این سمت گرایش پیدا کردهاند؟
در این زمینه هر وقت توانستیم خوراک خوب، فاخر و متناسب با نیاز جامعه تولید کنیم، مخاطب خود را پیدا کرده است.
اگر مردم در برخی مواقع به جای توجه به رسانه ملی، از ماهواره استفاده میکنند، بخشی از کار به این برمیگردد که نتوانستهایم برنامه فاخری را برای مخاطب خود تولید کنیم.
نمونههای بارزی چون «موقعیت مهدی» و یا سرود «سلام فرمانده» را که در بین مردم جا باز نموده و به نوعی مورد رغبت همه قرار گرفته است.